1515

De lanserar ny musiktjänst: ”Soundcloud och Spotify startade när pengar var gratis”

En ny svensk streamingplattform backas av Idol-profilen Andreas Carlsson. Spotifys förluster och Soundclouds kräftgång oroar inte Melobees grundare Mats Wahlström.

Från vänster: Melobees grundare och ordförande Mats Wahlström, innehållschef Lukas Nathanson och vd Edward Cederlund.
Från vänster: Melobees grundare och ordförande Mats Wahlström, innehållschef Lukas Nathanson och vd Edward Cederlund.Foto:Melobee

De senaste tio åren har en flora svenska musiktjänster fått internationell uppmärksamhet.

Störst är streamingtjänsterna Spotify (NTL) och Soundcloud (NTL) – som har gått delvis olika öden tillmötes. Medan Spotify förbereder en börsnotering i New York med ett bolagsvärde på över 100 miljarder kronor har Soundcloud nyligen tvingats göra sig av med personal samtidigt som bolagets värdering fått sig en törn.

Nu förbereder ytterligare en streamingtjänst sin lansering. På Melobees plattform ska artister interagera med lyssnare och kollegor och i förlängningen kunna synas globalt.

Användare kan ge tummen upp eller ner till olika låtar och därmed hissa eller sänka musiken på en global hitlista.

”Vi är en musikplattform där artister kan lansera sin musik utan skivbolag, nätverk och pengar”, säger ordföranden och grundaren Mats Wahlström, som ihop med ett 20-tal andra ägare har investerat 9 miljoner kronor i bolaget.

På ägarlistan finns bland andra före detta Idol-profilen Andreas Carlsson (NTL) och Greger Hagelin (NTL), vd för nattklubbsappen Keyflow (NTL) och grundare av klädmärket Wesc.

Läs mer: Idol-Andreas utmanar skivbranschen – blir delägare i svenska Soundtrap 

”Musiken garanteras exponering genom vår discover-algoritm. Om lyssnarna tycker om musiken klättrar man på listorna och kanske får ett erbjudande att komma ut på världens streamingplattformar”‚ säger Mats Wahlström.

”Artisten ser var lyssnarna finns genom ett kartsystem och kan därför kontakta konsertarrangörer i städer där man har många följare.”

Måste man inte ha väldigt många användare för att detta ska funka?

”Jo, som alla tjänster bygger det på volym. Vi har nu 5 000 artister med på tjänsten – och de har inte ens testat den. De har lagt upp sina profiler och sin musik baserat på den idé som har presenterats. Det visar på ett jättestort behov. Det är artisterna som ska sprida tjänsten.”

Det påminner lite om andra tjänster som Soundcloud, Spotify och Youtube. Har inte det här gjorts förut?

”Inte på det sättet att alla artister får exponering. Problemet med Youtube och Soundcloud i dag är att det laddas upp en otrolig mängd musik men för lyssnare är det som att hitta en nål i Östersjön. Vi ger garanterad exponering med vår discover-funktion där man swajpar upp eller ner på varje låt.”

Soundcloud, Spotify och många internetbolag har startat i en tid där pengar var gratis

Inför lanseringen har Melobee lockat till sig 5 000 artister i 60 länder, säger Mats Wahlström.

Läs mer: Molnbaserade musikstudion Soundtrap tar in 50 miljoner 

”Artisterna älskar det för de inser att de traditionella topplistorna är marknadsföringsstyrda. Vi är helt lyssnarstyrda.”

Hur tjänar ni pengar?

”Genom att införa premiummodeller om ett drygt år. Vi kommer att lägga till statistikdelar för artisterna, fanklubbar och så vidare. Grundfunktionerna som vi lanserar nu för artister och lyssnare kommer alltid vara gratis.”

Jag kommer från en bakgrund där man bygger bolag med pengarna man tjänar in

Är inte Soundclouds svårighet att få fart på sin affär ett avskräckande exempel? Eller Spotifys fortsatta förluster?

”Jo, men man får komma ihåg att Soundcloud, Spotify och många internetbolag har startat i en tid där pengar var gratis. De har dragit på sig stora kostnadskostymer för att de har kunnat. Det är inte intäktsmodellen som har styrt utan kapitalanskaffningen. Man behöver inte ha stora kontor i stora städer för att ha en streamingservice. Vi startar i kölvattnet av de här orimliga värderingarna. Jag kommer från en bakgrund där man bygger bolag med pengarna man tjänar in. Många av techbolagen har levt i en utopisk värld.”

Hur mycket mer kapital kräver er idé?

”Det beror på lyssnartillströmningen de kommande månaderna. Helt klart är att vi har en ganska aggressiv expansionsplan. Men jag undviker helst att sätta exakta siffror på det. Utan tvekan måste vi ta in mer kapital.”


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?