1515

De lanserar fond för att investera i mångfald: ”Öppen för alla”

Nordiska Unconventional Ventures vill investera i underrepresenterade entreprenörer för att visa på affärskraften i mångfald. Nu lanserar man ett fondkoncept som är öppet för alla att satsa pengar i.

Nora Bavey och Thea Messel är partners i riskkapitalbolaget Unconventional Ventures, med bas i Stockholm och Köpenhamn.
Nora Bavey och Thea Messel är partners i riskkapitalbolaget Unconventional Ventures, med bas i Stockholm och Köpenhamn.

I en rapport i oktober, i samarbete med bland andra Tillväxtverket, konstaterade det nordiska investeringsbolaget Unconventional Ventures att bolag grundade av en eller flera kvinnor omsätter 45 procent mer.

Den visade också, liksom tidigare studier, att det finns en tydlig korrelation mellan vem som fattar investeringsbesluten och vem som får tillgång till kapital.

Läs mer: Tillväxtverket i ny rapport: Bolag grundade av kvinnor tjänar mer 

Utifrån resultatet i rapporten vill Unconventional Ventures skynda på processen med att investera i underrepresenterade startupgrundare. I den gruppen inkluderas de som identifierar sig som kvinnor, etnisk minoritet och/eller LGTBQ.

”Kraften i att investera i underrepresenterade grupper är fortfarande en tes och det finns inte tillräcklig data”, säger Nora Bavey, partner i Unconventional Ventures.

Därför lanserar hon och sin partner Thea Messel ett fondkoncept som är öppet för alla att investera i.

”Vi möter en massa entreprenörer som gör väldigt mycket med väldigt lite. Med det här konceptet vill vi skapa effekter som får industrin att påskynda förändringen till att bli mer jämställd”, säger Nora Bavey.

Fonden är den andra Unconventional Ventures samlar in från många investerare. Den första restes i fjol och var en mikrofond med 60 investerare, varav 85 procent var kvinnor. Den låg på totalt 125 000 euro, cirka 1,3 miljoner kronor, som investerades i åtta bolag – bland dem svenska Progress me och Panion.

Investerarna i den förra fonden var personer i Unconventional Ventures nätverk. Den här gången kan den som vill från allmänheten investera och minimibeloppet är 500 euro, cirka 5 000 kronor.

Nora Bavey och Thea Messel vill fylla ett glapp på marknaden för den som vill investera pengar, men inte satsa på börsen eller traditionella fonder.

”När man investerar på börsen handlar det nästan uteslutande om mäns idéer och bolag. Många av bolagen där upprätthåller diskriminerande strukturer och är kanske inte heller klimatvänliga”, tycker Nora Bavey.

Unconventional Ventures kommer att utvärdera bolag och stå för urvalet av vilka den nya fonden kommer att investera i. De presenteras kontinuerligt på investeringsbolagets medlemssida under året med start av två bolag i dag.

”Vi kommer att investera i 8-12 bolag och man kan välja själv vilka man vill vara med på”, säger Nora Bavey.

Läs också: ”Det finns en idé om att kvinnor inte behöver så mycket pengar”


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?