1515

De köper Paolo Robertos dumpade matvaror – säljer för halva priset

Paolo Roberto erkände att han köpt sex – därefter bojkottade flera stora matvarubutiker tv-kändisens märke ”Paolos”. Nu bekräftar Matsmart att de köpt upp alla torrvaror. ”En given affär”, säger Sofia Syrén från Matsmart.

Sofia Syrén är marknadschef på Matsmart som nu köper alla överblivna torrvaror från Paolo Robertos varumärke efter butiksbojkott.
Sofia Syrén är marknadschef på Matsmart som nu köper alla överblivna torrvaror från Paolo Robertos varumärke efter butiksbojkott.

Pasta, krossade tomater, olivolja och tomatpuré. Det är produkter ur Paolo Robertos sortiment av italienska matvaror som från och med i dag säljs på Matsmart. Bakom produkterna står People’s kitchen concept AB.

Någon plats på de hyllorna hos de traditionella matvarubutikerna som Ica och Coop får de inte längre, efter att den före detta boxaren och tv-profilen erkänt sexköp.

Läs mer: Offerkoftorna klär varken Paolo eller Softbank-miljardären

”För oss var det här en given affär att göra. Det handlar om jättebra produkter som förtjänar att ätas, inte slängas”, säger Matsmarts Sofia Syrén i ett pressmeddelande. 

Matsmart kommer att sälja produkter med 50 procents rabatt och samtidigt skänka 350.000 kronor till välgörenhetsorganisationen Child10.

”Affären ger oss möjligheten att stödja en organisation som jobbar för att sexuell exploatering och människohandel ska upphöra. Det känns angeläget och mycket bra”, säger Sofia Syrén.

Totalt innehåller Paolo Robertos produktsortiment ett 80-tal produkter. Matsmart har lagt beslag på alla torrvaror, eftersom de inte kan lagerhålla eller frakta kylvaror.

Läs mer: Nya siffror: Därför vill inte äldre i karantän handla hemlevererad mat

”Vi har nyligen utökat kapaciteten på vårt lager. Det ger oss möjlighet att under en tid ta emot samtliga torrvaror från Paolos, vi hoppas nu att våra kunder ska vilja rädda dessa produkter och både bidra till minskat matsvinn och att arbetet mot trafficking går snabbare framåt”, säger Sofia Syrén.

Läs mer: Säljer Paolo Robertos överblivna matvaror – sajten kraschade

 


Innehåll från SavelendAnnons

Enastående framgångsrikt Q2 för SaveLend

Efter sommarens börsnotering har har P2P-investeringsplattformen SaveLend haft fortsatt vind i seglet, med stora onboardingar och rekordmånga nya kunder.

– Vi ser det stora intresset som ett kvitto på att detta är ett vinnande koncept, säger vd Ludwig Pettersson.

Läs mer om SaveLends plattform 

Under sommaren börsnoterades investerings- och sparplattformen SaveLend med en överteckning på cirka 680 procent och har nu över 2000 aktieägare. Sedan dess har såväl investerare som aktieägare på plattformen ökat. 

Dessutom har fastighetsförvaltaren Fastum och fackförbundet Akavia genomgått framgångsrik onboarding på faktureringsplattformen och bidragit med kraftigt ökade transaktionsvolymer.

– Vi har haft tydliga finansiella mål på att växa 25 procent organiskt varje år – dessa mål kommer vi att överträffa och vi ser fram emot att sätta upp nya mål inför nästa år. Det fanns en viss oro för att en så stark utveckling skulle anstränga vår organisation, men vi har upprätthållit vår leveranskapacitet utan problem, även under hög belastning. Därmed har vi också fått bekräftelse på plattformarnas skalbarhet.

Överträffar uttalad målsättning

Nyfikenheten på kreditinvesteringar blir allt större, vilket SaveLends peer-to-peer-plattform är ett levande bevis på. Krediter anses vara ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta och avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde än andra tillgångsslag, eftersom det inte är avhängigt börsen i samma utsträckning. Detta har resulterat i att vi kontinuerligt har överträffat vår uttalade målsättning om att leverera 7-9 procents avkastning, vilket vi givetvis avser fortsätta med, betonar Ludwig.

Under augusti presenterades också SaveLends mycket positiva resultat för Q2. Plattformens samlade kapital ökade till 373 miljoner kronor jämfört med 222 miljoner kronor 2020, och snittavkastningen på utlånat kapital låg fortsatt mycket högt, på 10,7 procent. Samtidigt ökade nettoomsättningen med hela 75 procent. 

Med Europa som sitt spelfält

För närvarande är SaveLend aktiva i Sverige, Finland och Polen, vilka är stora marknader för kreditinvesteringar. Fokus ligger i dagsläget på att fortsätta befästa sin närvaro här, men i framtiden är målet att göra hela Europa till företagets spelfält. Ludwig konstaterar dock att det förutsätter en välutvecklad bankinfrastruktur, med fortsatt fokus på automatisering och bra tillgång till kreditdata. 

– Det finns alltid mycket att tänka på när man etablerar sig på nya marknader, men vi har en effektiv och smart modell med enorm potential. Det kommer att bli spännande att vidareutveckla den, avslutar Ludwig.

Sätt igång att investera i SaveLend 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?