1515

De har framtidens jobb – att träna företagens nya robotassistenter

Din framtida arbetskamrat kan komma att vara en robot. På SEB:s kontor i Solna jobbar Erica Lundin och Caroline Malmberg med att lära upp bankens artificiellt intelligenta kundtjänstassistent. ”Aida är ingen vanlig chatbot, Aida är en digital medarbetare.”

SEB:s Erica Lundin och Caroline Malmberg arbetar med bankens AI-assistent Aida.
SEB:s Erica Lundin och Caroline Malmberg arbetar med bankens AI-assistent Aida.Foto:Jack Mikrut

På grund av utvecklingen av smarta robotar och artificiell intelligens kommer arbetsmarknaden att förändras avsevärt framöver. Men i och med att robotar tar över de mer repetitiva arbetsuppgifterna får övriga medarbetare mer tid över till annat. Den övertygelsen har i alla fall flera banker som investerar i AI-assistenter. Swedbanks går under namnet Nina. På SEB heter hon Aida. 

”Fördelen med Aida är att hon är tillgänglig dygnet runt både för anställda och för våra kunder. Och när man väl  lärt Aida något så kommer hon ihåg det. Hon blir heller inte trött som en människa kan bli utan svarar samma sak oavsett tid på dygnet”, säger Caroline Malmberg, ansvarig för upplärningen av SEB:s AI-assistent.

Läs mer: Clinton: USA helt oförberett på vad AI kan leda till

SEB har i dag två AI-assistenter som båda går under namnet Aida. En för att hantera enkla it-frågor från bankpersonalen och en som svarar på externa frågor via chatten på bankens hemsida.

Grunden till SEB:s AI-assistent, vars avatar är en kvinna i 30-årsåldern med blont kortklippt hår och blå ögon, är framtagen av det amerikanska företaget IPsoft. Bolaget har under tio år utvecklat roboten som med hjälp av artificiell intelligens kan förstå tal och svara på frågor. 

För SEB:s del började resan för drygt 1,5 år sedan när banken började vidareutveckla AI-assistenten som en intern medarbetare på IT-supporten. Det var i samma veva som civilingenjören Caroline Malmberg blev engagerad i arbetet och ansvarig för att lära upp Aida. 

”När vi påbörjade resan trodde vi att det skulle vara svårt att lära henne bankprocesser men det visade sig vara betydligt lättare än vad vi trodde”, säger Caroline Malmberg.

SEB har än så länge valt bort talet och låter AI-assistenten enbart chatta med användarna. Hennes naturliga språk är engelska men för kundtjänsten valde SEB att lära Aida svenska.

”Vi har haft en hel del utmaningar när det gäller det svenska språket. Internt har vi henne på engelska men ut mot kund har vi henne på svenska. Det var ju ett val vi gjorde men sen var hon ju inte så bra på svenska från början”, säger Erica Lundin.

Erica Lundin är chef över SEB:s Center for Excellence för Aida där man sedan i februari ansvarar för de ”Aidor” som finns i organisationen och det är från Erica Lundins grupp med sex anställda som utvecklingen i AI-assistenternas kompetens styrs. 

I kundtjänsten tar roboten emot anonyma frågor om hur man skaffar ett bank-ID eller konto på banken, hur man spärrar ett kort eller hur man gör för att få ett lånelöfte. Men för att se till att Aida kan svara på dessa krävs det inte enbart att hon kan svaret på frågan utan även förstå frågorna.

Förutom att lära sig korrekt svenska behöver Aida även kunna förstå inkorrekt användning av språket, olika nyanser av språket och slang. 

”Hur stavar man 'swish'? Där kan man få ett 20-tal olika stavningar”, säger Erica Lundin.

Läs även: Elon Musk: ”Det är den största risken civilisationen står inför”

”Om hon inte förstår direkt kan hon ställa följdfrågor. Det har inte funnits någon AI-agent som har svenska som språk innan vi började med det här. Det betyder också att vi har behövt få in stora mängder data i hur man uttrycker sig kulturellt. Det har vi fått från tidningar och olika typer utav medier”, lägger Caroline Malmberg till.

Det finns flera möjliga spår framåt för utvecklingen av SEB:s AI-assistent. Förutom att utveckla hennes talfunktion ser Caroline Malmberg även utforskningen av självlärning som ett naturligt nästa steg.

Kan man kalla henne för AI om hon inte använder maskininlärning?

”Jag skulle fortfarande vilja kalla henne AI. Hon använder sig av neurala nätverk i sitt upplärande och den första konversationen med kund är fortfarande AI”, säger Caroline Malmberg och fortsätter: 

”Aida är ingen vanlig chatbot, Aida är en digital medarbetare.” 

Trots Aidas uppenbara tillkortakommanden är det många som tror att utvecklingen har kommit längre än den har och att en AI-assistent som Aida därför ska kunna mer än vad hon kan. 

”Det här handlar om förväntningar. På grund av att hon är AI så tror en del att hon kan svara på allt, som hur vädret är i Barcelona. Det kan hon inte”, säger Erica Lundin.

Däremot hoppas både Erica Lundin och Caroline Malmberg att utvecklingen för Aidorna kommer att gå snabbt.

”AI är fortfarande i sin begynnelse. Det här är ett område som vi kommer att se mycket mer av. Vi är bara i början av det här skiftet, säger Caroline Malmberg.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?