1515

De gör upp om segern i pitchtävlingen på Female Founders

Smarta larm stora som en femkrona, en box som återvinner och renar vatten, upplevelser i virtual reality och en app som fixar hemleverans av tvätt. Det väljer publiken och juryn mellan i pitchtävlingen på Di Digitals event Female Founders.

De pitchar på Female Founders 2018. Från vänster medurs: Lovisa Nordberg, grundare Washaway, Isabella Palmgren, grundare Mimbly, Emma af Robson, grundare Warpin, Elin Elkehag, grundare Stilla.
De pitchar på Female Founders 2018. Från vänster medurs: Lovisa Nordberg, grundare Washaway, Isabella Palmgren, grundare Mimbly, Emma af Robson, grundare Warpin, Elin Elkehag, grundare Stilla.

På Di Digitals event Female Founders som går av stapeln den 17 april på Epicenter i Stockholm är allt ljus på kvinnliga grundare.

Eventet är en mötesplats för kvinnliga makthavare, investerare och entreprenörer i den svenska techsektorn.

Ett av huvudnumren är pitchtävlingen på scen. I år var ansökningarna mer än dubbelt så många som förra året, då drönarbolaget Globhe tog hem segern

Fyra bolag har valts ut för att tävla om juryns och publikens gunst. Vinnaren direktkvalificerar sig till en plats i den tredje upplagan av Di Digital Startup Tour som går av stapeln i höst.

Juryn består av Anna Söderholm, investment manager på Almi Invest som är Sveriges mest aktiva investerare i unga tillväxtbolag, Ulrika Saxon som är styrelseproffs och vd för Bonnierkoncernens investeringsarm Bonnier Ventures, Susanna Campbell, styrelseproffs och ordförande för stiftelsen Norrskens investeringskommitté och Indra Sharma som är Venture Lead på riskkapitalbolaget EQT EQT +0,4% Dagens utveckling Ventures.

Female Founders leds av Di Digitals Mimi Billing och kommer att sändas live via Di TV. Eventet är fullsatt men det går att ställa sig i väntelista här.

Här är bolagen som pitchar på Female Founders den 17 april:

Mimbly – återvinner vatten, sparar energi och fångar mikroplaster

Isabelle Palmgren, grundare av Mimbly.
Isabelle Palmgren, grundare av Mimbly.Foto:Fotograf, Patrik Olsson

Gör: Utvecklar vattenåtervinningssystemet Mimbox som är en add-on till alla tvättmaskiner oavsett märke som gör att uppemot 90 procent av vattnet kan återvinnas, energi sparas och mikroplaster fångas upp.
Grundades 2016 av:
Isabella Palmgren och Daniel Colunga
Finansiering:
Egenfinansierade

Läs mer: Hon vill nå Ikeas kunder med sin uppfinning 

Stilla – låter kunderna vakta prylar med smarta larm stora som femkronor

Elin Elkehag, grundare av och vd för Stilla
Elin Elkehag, grundare av och vd för StillaFoto:Press

Gör: Med ett rörelselarm stort som en femkrona kopplad till en app kan Stillas användare vakta alltifrån datorer till väskor. Går någon iväg med prylen triggar det appen i mobilen. I höstas började larmet säljas i den amerikanska telekomjätten AT&T:s flaggskeppsbutiker i San Francisco, Boston och Chicago.
Grundades 2015 av:
Elin Elkehag
Finansering:
Har tagit in omkring 13 miljoner kronor från svenska och amerikanska affärsänglar, däribland Zound Industries vd Pernilla Ekman och förre Tele2-vd:n Thomas Ekman.

Läs mer: Svenska Stilla sluter avtal med AT&T  

Warpin – lotsar varumärken ut i den virtuella världen

Patrick Buckau och Emma af Robson, Warpins grundare.
Patrick Buckau och Emma af Robson, Warpins grundare.Foto:Press

Gör: Levererar produkter, tjänster och upplevelser inom virtual reality och augmented reality och hjälper kunder att etablera sig inom immersive tech. Sedan starten har Warpin haft kunder som H&M, Hunkydory och Trygga Barnen.
Grundades 2016 av: Emma af Robson, Patrik Buckau och Caroline Roth.
Finansiering: Har tagit in 6,5 miljoner kronor från bland annat H&M-arvingen Tom Perssons Comade Sthlm och från H&M-familjens investeringsbolag DIG Investment.

Läs mer: H&M-arvinge investerar i deras VR-bolag 

Washaway - hämtar och lämnar tvätt med en app

Grundarteamet på Washaway: Lovisa Nordberg, Joakim Aronsson, Jakob Markryd
Grundarteamet på Washaway: Lovisa Nordberg, Joakim Aronsson, Jakob MarkrydFoto:Press

Gör: Med inspiration från San Francisco, matleveransappar och matkassebolag vill Washaway digitalisera tvättandet genom en on-demand-app. Kvällstid kan kunderna få tvätten hämtad, tvättad och levererad till dörren, oavsett om de är hemma eller inte.
Grundades 2017 av:
Lovisa Nordberg, Jakob Markryd och Joakim Aronsson
Finansiering: Egenfinansierade

Lena Apler på scen under Female Founders 2017.
Lena Apler på scen under Female Founders 2017.Foto:Jonas Eng

På Female Founders koras dessutom årets viktigaste kvinnliga grundare. Förra året gick titeln till Lena Apler som har grundat den digitala nischbanken Collector, vars börsvärde i dag ligger på omkring 10 miljarder kronor.

Läs mer: Rösta på Sveriges viktigaste kvinnliga grundare 2018

Intervjuer på scen under dagen:

Sophia Bendz – fram till 2014 var global marknadsföringschef för Spotify. I dag är hon investeringsrådgivare på riskkapitalbolaget Atomico som 2017 stängde en av Europas största fonder på över 6 miljarder kronor. I hennes privata portfölj finns svenska startupbolag som Digiexam, Sana Labs, Karma, Bokio och Greta.

Läs mer: Sophia Bendz: Därför kommer nästa gigant från Europa 

Anna Stenberg – tidigare toppchef på MTG och numera techinvesterare och grundare av Wes som rekryterar kvinnliga ledare till ledningar och styrelser.

Läs mer: Anna Stenberg: "Vi hjälper kunderna bli medvetna" 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?