1515
Annons

De gör upp om segern i pitchtävlingen på Female Founders

Smarta larm stora som en femkrona, en box som återvinner och renar vatten, upplevelser i virtual reality och en app som fixar hemleverans av tvätt. Det väljer publiken och juryn mellan i pitchtävlingen på Di Digitals event Female Founders.

De pitchar på Female Founders 2018. Från vänster medurs: Lovisa Nordberg, grundare Washaway, Isabella Palmgren, grundare Mimbly, Emma af Robson, grundare Warpin, Elin Elkehag, grundare Stilla.
De pitchar på Female Founders 2018. Från vänster medurs: Lovisa Nordberg, grundare Washaway, Isabella Palmgren, grundare Mimbly, Emma af Robson, grundare Warpin, Elin Elkehag, grundare Stilla.

På Di Digitals event Female Founders som går av stapeln den 17 april på Epicenter i Stockholm är allt ljus på kvinnliga grundare.

Eventet är en mötesplats för kvinnliga makthavare, investerare och entreprenörer i den svenska techsektorn.

Ett av huvudnumren är pitchtävlingen på scen. I år var ansökningarna mer än dubbelt så många som förra året, då drönarbolaget Globhe tog hem segern

Fyra bolag har valts ut för att tävla om juryns och publikens gunst. Vinnaren direktkvalificerar sig till en plats i den tredje upplagan av Di Digital Startup Tour som går av stapeln i höst.

Juryn består av Anna Söderholm, investment manager på Almi Invest som är Sveriges mest aktiva investerare i unga tillväxtbolag, Ulrika Saxon som är styrelseproffs och vd för Bonnierkoncernens investeringsarm Bonnier Ventures, Susanna Campbell, styrelseproffs och ordförande för stiftelsen Norrskens investeringskommitté och Indra Sharma som är Venture Lead på riskkapitalbolaget EQT EQT +6,53% Dagens utveckling Ventures.

Female Founders leds av Di Digitals Mimi Billing och kommer att sändas live via Di TV. Eventet är fullsatt men det går att ställa sig i väntelista här.

Här är bolagen som pitchar på Female Founders den 17 april:

Mimbly – återvinner vatten, sparar energi och fångar mikroplaster

Isabelle Palmgren, grundare av Mimbly.
Isabelle Palmgren, grundare av Mimbly.Foto:Fotograf, Patrik Olsson

Gör: Utvecklar vattenåtervinningssystemet Mimbox som är en add-on till alla tvättmaskiner oavsett märke som gör att uppemot 90 procent av vattnet kan återvinnas, energi sparas och mikroplaster fångas upp.
Grundades 2016 av:
Isabella Palmgren och Daniel Colunga
Finansiering:
Egenfinansierade

Läs mer: Hon vill nå Ikeas kunder med sin uppfinning 

Stilla – låter kunderna vakta prylar med smarta larm stora som femkronor

Elin Elkehag, grundare av och vd för Stilla
Elin Elkehag, grundare av och vd för StillaFoto:Press

Gör: Med ett rörelselarm stort som en femkrona kopplad till en app kan Stillas användare vakta alltifrån datorer till väskor. Går någon iväg med prylen triggar det appen i mobilen. I höstas började larmet säljas i den amerikanska telekomjätten AT&T:s flaggskeppsbutiker i San Francisco, Boston och Chicago.
Grundades 2015 av:
Elin Elkehag
Finansering:
Har tagit in omkring 13 miljoner kronor från svenska och amerikanska affärsänglar, däribland Zound Industries vd Pernilla Ekman och förre Tele2-vd:n Thomas Ekman.

Läs mer: Svenska Stilla sluter avtal med AT&T  

Warpin – lotsar varumärken ut i den virtuella världen

Patrick Buckau och Emma af Robson, Warpins grundare.
Patrick Buckau och Emma af Robson, Warpins grundare.Foto:Press

Gör: Levererar produkter, tjänster och upplevelser inom virtual reality och augmented reality och hjälper kunder att etablera sig inom immersive tech. Sedan starten har Warpin haft kunder som H&M, Hunkydory och Trygga Barnen.
Grundades 2016 av: Emma af Robson, Patrik Buckau och Caroline Roth.
Finansiering: Har tagit in 6,5 miljoner kronor från bland annat H&M-arvingen Tom Perssons Comade Sthlm och från H&M-familjens investeringsbolag DIG Investment.

Läs mer: H&M-arvinge investerar i deras VR-bolag 

Washaway - hämtar och lämnar tvätt med en app

Grundarteamet på Washaway: Lovisa Nordberg, Joakim Aronsson, Jakob Markryd
Grundarteamet på Washaway: Lovisa Nordberg, Joakim Aronsson, Jakob MarkrydFoto:Press

Gör: Med inspiration från San Francisco, matleveransappar och matkassebolag vill Washaway digitalisera tvättandet genom en on-demand-app. Kvällstid kan kunderna få tvätten hämtad, tvättad och levererad till dörren, oavsett om de är hemma eller inte.
Grundades 2017 av:
Lovisa Nordberg, Jakob Markryd och Joakim Aronsson
Finansiering: Egenfinansierade

Lena Apler på scen under Female Founders 2017.
Lena Apler på scen under Female Founders 2017.Foto:Jonas Eng

På Female Founders koras dessutom årets viktigaste kvinnliga grundare. Förra året gick titeln till Lena Apler som har grundat den digitala nischbanken Collector, vars börsvärde i dag ligger på omkring 10 miljarder kronor.

Läs mer: Rösta på Sveriges viktigaste kvinnliga grundare 2018

Intervjuer på scen under dagen:

Sophia Bendz – fram till 2014 var global marknadsföringschef för Spotify. I dag är hon investeringsrådgivare på riskkapitalbolaget Atomico som 2017 stängde en av Europas största fonder på över 6 miljarder kronor. I hennes privata portfölj finns svenska startupbolag som Digiexam, Sana Labs, Karma, Bokio och Greta.

Läs mer: Sophia Bendz: Därför kommer nästa gigant från Europa 

Anna Stenberg – tidigare toppchef på MTG och numera techinvesterare och grundare av Wes som rekryterar kvinnliga ledare till ledningar och styrelser.

Läs mer: Anna Stenberg: "Vi hjälper kunderna bli medvetna" 


Innehåll från ComarchAnnons

Rätt systemstöd ger stora vinster för försäkringsbranschen

Den snabba digitala transformationen har medfört en uppsjö nya möjligheter, men i vissa fall också en hel del utmaningar. Att hålla sig à jour med utvecklingen av försäljning i omnikanal, att ha fullständig regelefterlevnad och att ständigt behöva anpassa sitt erbjudande mot kund kräver både tid, pengar och kompetens, som kanske inte alltid finns att tillgå. Med ett toppmodernt försäkringssystem underlättas detta arbete markant.

Läs om hur er verksamhet kan dra nytta av lojalitetsprogram 

Utmaningarna för försäkringsbranschen är många. Många aktörer kämpar med övergången från gamla legacysystem till moderna omnikanallösningar som både följer alla regelkrav och tillgodoser kundernas skiftande önskemål. Det är en dyr och komplex utveckling, som kräver både tid och resurser – så är det värt det?

Det enkla svaret är: ja. Ett systemstöd som är specifikt anpassat för försäkringsbranschens behov kan ge enorma mervärden. Förutom att bidra till ökad digitaliseringsmognad kan rätt systemstöd automatisera arbetsprocesser, optimera försäljningsrutiner och skapa en bättre arbetsmiljö med reducerad stress. När kunder och partners kan samverka med sina försäkringsrådgivare på sina egna villkor – oavsett kanal och enhet – ökar dessutom kundnöjdheten. 

Lade grunden för omnikanalstrategi

Ett försäkringsbolag som tagit vikten av rätt systemstöd på allvar är anrika försäkringsaktören AXA Assurances Luxembourg. De sökte en front-office-lösning som skulle möjliggöra för bolaget att förse hela sitt distributionsnätverk med ett modernt verktyg för försäljning och kundservice, samtidigt som plattformen automatiskt behövde följa med i nya regelverk och lägga grunden för en omnikanalstrategi. Målet var att bygga en ram för en framtidssäker kundstrategi och även här kunde IT-specialisten Comarch stå till tjänst.

– Vi behövde ett nytt verktyg som stödde såväl försäljningsaktiviteterna i vårt distributionsnätverk – inklusive behovsanalys, simuleringar och offerter – som försäljningsprocesserna, hela vägen från förberedelse av erbjudanden till utfärdande av försäkringar och generering av rapporter. Vi strävade också efter en heltäckande lösning med förbättrad användarupplevelse som gör att vi kan hålla oss uppdaterade om kommande lagar som PRIIPS eller IDD, berättar Georges Biver, Head of Life & Health hos AXA Luxembourg.

Nytt systemstöd med bättre UX-upplevelse

I slutändan fick AXA en fullt konfigurerbar lösning som erbjöd en kundcentrerad UX-upplevelse i kombination med automatiserade och optimerade försäljningsprocesser med full regelefterlevnad. Genom kraftigt ökad tillgång till data har försäkringsaktören nått en mängd nya kundinsikter och har därmed kunnat anpassa sina erbjudanden för bättre penetration. 

Implementeringen av Comarch Digital Insurance (CDI) går mycket snabbt och det går lika bra att integrera mjukvaran med sina legacysystem on premise, som i molnet. Enligt Forrester Wave™: Insurance Agency Portals, Q3 2020, är en viktig styrka med systemstödet att den består av modulära applikationer som kopplar samman operatörer, oberoende partners och kunder i realtid. Detta medför ett synkroniserat informationsflöde och ett strömlinjeformat arbetsflöde för agenterna under ansökningsprocesserna, något som ger stora fördelar i den konkurrensutsatta försäkringsmarknaden.

Så kan Comarch Digital Insurance underlätta för er 

Lojalitetsprogram ger ökade kundinsikter

För de försäkringsbolag som vill ta sina kundrelationer till en ännu högre nivå, är ett lojalitetsprogram den självklara vägen att gå. Många ifrågasätter om lojalitetsprogram kan appliceras på försäkringsbranschen, och även här är svaret: ja. Nästa fråga blir dock: hur? 

Att ett inköp ger poäng känns självklart, men saker som att dela poster i sociala medier, prenumerera på blogginlägg, skriva recensioner eller kolla på videoklipp kan också belönas för att stärka relationen till kunden och därtill uppmärksamma varumärket. 

Detta var något SAS tog fasta på 2016, då flygbolaget ville förstärka sina erbjudanden inom bonusprogrammen EuroBonus och SAS Credits. De såg sig därför om efter ett systemstöd som skulle erbjuda mervärde för företagets över 4 miljoner individuella bonuskunder.  

Det var en komplex leverans, men Comarch kunde snabbt tillhandahålla skräddarsydda moduler för behoven inom respektive program genom mjukvaran Comarch Loyalty Management. Med ökad datainsamling och -analys av resenärernas behov har SAS bättre kunnat utforma både bonusprogram och erbjudanden åt kunderna – här finns det uppenbara vinster att göra, oavsett bransch.  

Comarch Loyalty Management (CLM) stöder både B2C- och B2B-operatörer och innehåller funktioner baserade på AI och ML, så att man kan identifiera mönster i kundernas beteende. Resultatet blir kundinteraktion via omnichannel, fullständig beteende- och försäljningsstatistik, bedrägerianalys och mycket mer. 

Lojalitetsprogram för försäkringsaktörer  

Här kommer du i kontakt med Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?