1515

De gör upp om segern i pitchtävlingen på Female Founders

Smarta larm stora som en femkrona, en box som återvinner och renar vatten, upplevelser i virtual reality och en app som fixar hemleverans av tvätt. Det väljer publiken och juryn mellan i pitchtävlingen på Di Digitals event Female Founders.

De pitchar på Female Founders 2018. Från vänster medurs: Lovisa Nordberg, grundare Washaway, Isabella Palmgren, grundare Mimbly, Emma af Robson, grundare Warpin, Elin Elkehag, grundare Stilla.
De pitchar på Female Founders 2018. Från vänster medurs: Lovisa Nordberg, grundare Washaway, Isabella Palmgren, grundare Mimbly, Emma af Robson, grundare Warpin, Elin Elkehag, grundare Stilla.

På Di Digitals event Female Founders som går av stapeln den 17 april på Epicenter i Stockholm är allt ljus på kvinnliga grundare.

Eventet är en mötesplats för kvinnliga makthavare, investerare och entreprenörer i den svenska techsektorn.

Ett av huvudnumren är pitchtävlingen på scen. I år var ansökningarna mer än dubbelt så många som förra året, då drönarbolaget Globhe tog hem segern

Fyra bolag har valts ut för att tävla om juryns och publikens gunst. Vinnaren direktkvalificerar sig till en plats i den tredje upplagan av Di Digital Startup Tour som går av stapeln i höst.

Juryn består av Anna Söderholm, investment manager på Almi Invest som är Sveriges mest aktiva investerare i unga tillväxtbolag, Ulrika Saxon som är styrelseproffs och vd för Bonnierkoncernens investeringsarm Bonnier Ventures, Susanna Campbell, styrelseproffs och ordförande för stiftelsen Norrskens investeringskommitté och Indra Sharma som är Venture Lead på riskkapitalbolaget EQT EQT +0,65% Dagens utveckling Ventures.

Female Founders leds av Di Digitals Mimi Billing och kommer att sändas live via Di TV. Eventet är fullsatt men det går att ställa sig i väntelista här.

Här är bolagen som pitchar på Female Founders den 17 april:

Mimbly – återvinner vatten, sparar energi och fångar mikroplaster

Isabelle Palmgren, grundare av Mimbly.
Isabelle Palmgren, grundare av Mimbly.Foto:Fotograf, Patrik Olsson

Gör: Utvecklar vattenåtervinningssystemet Mimbox som är en add-on till alla tvättmaskiner oavsett märke som gör att uppemot 90 procent av vattnet kan återvinnas, energi sparas och mikroplaster fångas upp.
Grundades 2016 av:
Isabella Palmgren och Daniel Colunga
Finansiering:
Egenfinansierade

Läs mer: Hon vill nå Ikeas kunder med sin uppfinning 

Stilla – låter kunderna vakta prylar med smarta larm stora som femkronor

Elin Elkehag, grundare av och vd för Stilla
Elin Elkehag, grundare av och vd för StillaFoto:Press

Gör: Med ett rörelselarm stort som en femkrona kopplad till en app kan Stillas användare vakta alltifrån datorer till väskor. Går någon iväg med prylen triggar det appen i mobilen. I höstas började larmet säljas i den amerikanska telekomjätten AT&T:s flaggskeppsbutiker i San Francisco, Boston och Chicago.
Grundades 2015 av:
Elin Elkehag
Finansering:
Har tagit in omkring 13 miljoner kronor från svenska och amerikanska affärsänglar, däribland Zound Industries vd Pernilla Ekman och förre Tele2-vd:n Thomas Ekman.

Läs mer: Svenska Stilla sluter avtal med AT&T  

Warpin – lotsar varumärken ut i den virtuella världen

Patrick Buckau och Emma af Robson, Warpins grundare.
Patrick Buckau och Emma af Robson, Warpins grundare.Foto:Press

Gör: Levererar produkter, tjänster och upplevelser inom virtual reality och augmented reality och hjälper kunder att etablera sig inom immersive tech. Sedan starten har Warpin haft kunder som H&M, Hunkydory och Trygga Barnen.
Grundades 2016 av: Emma af Robson, Patrik Buckau och Caroline Roth.
Finansiering: Har tagit in 6,5 miljoner kronor från bland annat H&M-arvingen Tom Perssons Comade Sthlm och från H&M-familjens investeringsbolag DIG Investment.

Läs mer: H&M-arvinge investerar i deras VR-bolag 

Washaway - hämtar och lämnar tvätt med en app

Grundarteamet på Washaway: Lovisa Nordberg, Joakim Aronsson, Jakob Markryd
Grundarteamet på Washaway: Lovisa Nordberg, Joakim Aronsson, Jakob MarkrydFoto:Press

Gör: Med inspiration från San Francisco, matleveransappar och matkassebolag vill Washaway digitalisera tvättandet genom en on-demand-app. Kvällstid kan kunderna få tvätten hämtad, tvättad och levererad till dörren, oavsett om de är hemma eller inte.
Grundades 2017 av:
Lovisa Nordberg, Jakob Markryd och Joakim Aronsson
Finansiering: Egenfinansierade

Lena Apler på scen under Female Founders 2017.
Lena Apler på scen under Female Founders 2017.Foto:Jonas Eng

På Female Founders koras dessutom årets viktigaste kvinnliga grundare. Förra året gick titeln till Lena Apler som har grundat den digitala nischbanken Collector, vars börsvärde i dag ligger på omkring 10 miljarder kronor.

Läs mer: Rösta på Sveriges viktigaste kvinnliga grundare 2018

Intervjuer på scen under dagen:

Sophia Bendz – fram till 2014 var global marknadsföringschef för Spotify. I dag är hon investeringsrådgivare på riskkapitalbolaget Atomico som 2017 stängde en av Europas största fonder på över 6 miljarder kronor. I hennes privata portfölj finns svenska startupbolag som Digiexam, Sana Labs, Karma, Bokio och Greta.

Läs mer: Sophia Bendz: Därför kommer nästa gigant från Europa 

Anna Stenberg – tidigare toppchef på MTG och numera techinvesterare och grundare av Wes som rekryterar kvinnliga ledare till ledningar och styrelser.

Läs mer: Anna Stenberg: "Vi hjälper kunderna bli medvetna" 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?