1515

De gör upp om miljonvinsten i finalen av Di Startup Tour

Anti-depphjälm, alger eller strömavbrottsjägare. Jakten på Sveriges hetaste startupbolag 2018 närmar sig klimax. Här är de sju bolagen som gör upp om miljonvinsten i den stora finalen av Di Startup Tour den 28 november.

De tävlande bolagen medurs från vänster översta raden: Medituner, Kognity, Mimbly, Exeri, Skira, Swedish Algae Factory och Flow Neuroscience.
De tävlande bolagen medurs från vänster översta raden: Medituner, Kognity, Mimbly, Exeri, Skira, Swedish Algae Factory och Flow Neuroscience.

Vinnarna i de två tidigare upplagorna av Di Startup Tour har blivit riktiga investerarfavoriter.

Magnetkamerabolaget Amra, som kammade hem segern 2016, har totalt tagit in 130 miljoner kronor i riskkapital, medan fjolårets segrare, Doctrin, har redan mottagit över 120 miljoner kronor.

Läs mer: Riskkapitalfavoriten Doctrin: ”Vi mångdubblar garanterat omsättningen i år” 

Nu har det blivit dags att utse årets segrare i Di Startup Tour. Den 28 november på Hamburger Börs i Stockholm äger den stora finalen rum.

Sju bolag har kvalificerat sig (se nedan) för att göra upp om segern i pitchtävlingen som avgörs av riskkapitaljuryn, valda investerare och publiken.

Förutom de regionala vinnarna i Stockholm, Luleå, Linköping, Göteborg och Malmö är även vinnarbolagen från Di Digital Female Founders och Health Tech Pitch Day med och slåss om förstaplatsen. 

Publikbiljetter hittar du här.

På spel står inte bara äran, utan även 1 miljon kronor i annonspengar från Bonnier News och värdefulla priser från våra partners Nordea och Zacco.

Intervjuer på scen under dagen:

Martin Gren, medgrundare av den svenska börs- och exportsuccén Axis Communications som har mottagit ett flertal priser för sitt entreprenörskap, däribland H.M. Konungens medalj för sina ”betydande insatser för svenskt näringsliv”. Därtill är Martin Gren en flitig investerare med en portfölj på över 30 börsbolag.

Sofi Fahrman, journalist, influencer och entreprenör som bland annat ligger bakom modeappen Left or Right, vars teknik nyligen köptes av riskkapitalbolaget Wellstreet.

På plats är även Jenny Lindblad från Eliza Communication som anordnar speed-dating mellan entreprenörer och investerare under dagen. Först till kvarn gäller. Anmäl dig här.

Läs mer: Pitch-expertens tips: Lär av Klüfts ritualer och använd rätt klichéer 

Här är de sju pitchbolagen som tävlar i finalen:

Mimbly (NTL) - uppfinningen som sparar och renar vatten

Isabelle Palmgren på Mimbly
Isabelle Palmgren på MimblyFoto:Patrik Olsson

Kvalificerade genom: Segern i Female Founders
Grundades: 2016 av Isabella Palmgren och Daniel Colunga
Segment: Clean tech
Finansiering: Egenfinansierade
Hemsida: https://www.mimbly.se/
Intervju: Mimbly kammade hem pitchsegern under Female Founders 

Medituner (NTL) - digitaliserar behandlingen av astma

Teamet på Medituner
Teamet på Medituner

Kvalificerade genom: Segern i Health Tech Pitch Day
Grundades: 2015 av Henrik Ljungberg, Björn Nordlund och Eric Alhanko
Segment: Health tech
Finansiering: Affärsänglar, Karolinska Innovations Holding
Hemsida: https://medituner.se/
Intervju: Läkaren vann pitchtävlingen: ”Jag har byggt verktyget så att jag kan spara tid” 

Kognity (NTL) – Utvecklar intelligenta läroböcker genom teknik och pedagogik

Karin Bjerde från Kognity
Karin Bjerde från KognityFoto:Amanda Lindgren

Kvalificerade genom: Segern i delfinalen i Stockholm
Grundades: 2014 av Hugo Wernhoff och Nicholas Johansson
Segment: Edtech
Finansiering: Norrsken Foundation, Gullspång invest samt ängelinvesterare
Hemsida: http://www.kognity.com
Intervju: Smarta läroböcker en vinnare i Stockholm: ”Vi äger hela värdekedjan” 

Exeri (NTL) - deras system upptäcker och åtgärdar strömavbrott

Magnus Karlsson på Exeri
Magnus Karlsson på ExeriFoto:Amanda Lindgren

Kvalificerade genom: Segern i delfinalen i Luleå
Segment: IoT, Green-tech
Grundades: 2016 av Magnus Karlsson, Elisabeth Söderström Johansson och Stefan Burström
Finansiering: Partnerinvest, Vinnova, Almi och affärsänglar
Hemsida: http://exeri.se  
Intervju: Strömavbrottens fiende kammar hem segern i Luleå

Skira (NTL) - utvecklar en digital spannmålsbörs som ska förbättra lönsamheten i lantbruket

Felicia Bindekrans från Skira
Felicia Bindekrans från SkiraFoto:Amanda Lindgren

Kvalificerade genom: Segern i delfinalen i Linköping
Segment: Mjukvara, e-handel & marknadsplatser
Grundades: 2015 av Niklas Ericson och Joel Glemne
Finansiering: Riskkapital
Hemsida: http://skira.se
Intervju: Hennes digitala spannmålsbörs vinner i Linköping: ”Jag har harvat och plöjt” 

Swedish Algae Factory (NTL) - förbättrar solceller genom kiselalger

Sofie Allert på Swedish Algae Factory
Sofie Allert på Swedish Algae FactoryFoto:Amanda Lindgren

Kvalificerade genom: Segern i delfinalen i Göteborg
Segment: Cleantech
Grundades: 2014 av Sofie Allert och Angela Wulff
Finansiering: Innovationskapital och Walerud Ventures
Hemsida: http://swedishalgaefactory.com/
Intervju: Hennes "konstgjorda algblomning" vinner på västkusten 

Flow Neuroscience (NTL) – botar depressioner med elektriska impulser

Daniel Månsson på Flow Neuroscience
Daniel Månsson på Flow NeuroscienceFoto:Banfa Jawla

Kvalificerade genom: Segern i delfinalen i Malmö
Segment: Mjukvara, Hårdvara, Health-tech
Grundades: 2016 av Erik Rehn och Daniel Månsson
Finansiering: Affärsänglar, riskkapital från Khosla Ventures.
Hemsida: http://flowneuroscience.com
Intervju: Antidepp-hjälm för hemmabruk segrar i Malmö: ”Vi vill bli granskade”

Information inför finalen i Di Startup Tour:

Var? Hamburger Börs, Jakobsgatan 6, Stockholm

När? 28 november kl. 15.30 - 21.00 

Publikbiljetter hittar du på: http://final.startuptour.di.se 

Moderatorer:
Mimi Billing, reporter Di Digital
Fredrik Björkman, reporter Di Digital

Riskkapitaljuryn:
Jane Walerud, Walerud Ventures
Christoffer Norman, Northzone
Mikael Karlsson, Almi Invest
Sara Resvik, Industrifonden
David Frykman, Norrsken

Huvudpartners:
Nordea, Almi Invest, Teknikföretagen, Zacco, Industrifonden

Partners:
Walerud Ventures, Northzone, Connect, Brightly Ventures, Luminar Ventures, Inventure, Bonnier Ventures


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?