Annons

De gör e-handeln till ett spel: "Fyller ett emotionellt behov"

Gamifiera spelifierar e-handelsupplevelsen för konsumenterna.

 ”Kunder ska vilja spendera tid på e-handelssidor. Inte bara för att få rabatt utan för att fylla ett emotionellt behov”, Wilhelm Sporrong, vd och medgrundare av Gamifiera.

Grundarna av Gamifiera, från vänster till höger: Ludvig Ström, Erik Estberg, David Storm och Wilhelm Sporrong.
Grundarna av Gamifiera, från vänster till höger: Ludvig Ström, Erik Estberg, David Storm och Wilhelm Sporrong.Foto:Annika Derwinger Falkuggla

Svenska Gamifiera hjälper varumärken med kundupplevelse och lojalitet med rötter i spelplattformar och sociala medier.

”Tanken är att kunder ska vilja spendera tid på e-handelssidor och att de ska vilja återvända till dessa webbplatser. Inte bara för att få rabatt utan framför allt för att fylla ett emotionellt behov, precis som på spelplattformar och i sociala medier”, säger Wilhelm Sporrong.

Wilhelm Sporrong, vd och medgrundare, av Gamifiera pekar på sociala medier och spelplattformar som inspirationen bakom plattformen.

”Vi utgick från dessa digitala plattformar eftersom de engagerar överlägset flest människor.”

Nu tar bolaget in 12 miljoner kronor i sin största kapitalinjektion hittills. Ledande investerare i rundan är Quiq Holding, Wellstreet Ventures Fund, samt tidigare Webhallen-grundarna Arvid Winqvist och Bendik Cavallin. 

”Det är jättekul, det är ett belopp som gör stor skillnad för oss”, säger vd:n.

Wilhelm Sporrong berättar att bolaget blev kontaktade av Daniel Johnsson som är vd för riskkapitalbolaget Quiq Holding.

”Han hade koll på mig och Webhallen och har även sett effekterna vi levererat för exempelvis Inet som var vår pilotkund 2020.”

Med kapitalinjektionen ska bolaget först och främst anställa nya utvecklare. Men detta är bara början för bolaget, de planerar även att ta in fler säljare och projektledare. I nuläget är de fem anställda.

Riskkapitalbolaget Wellstreet Ventures Fund var även initiala investerare i bolaget när det grundades 2019.

Wilhelm Sporrong säger att idéerna kring att använda emotionella drivkrafter för att driva lojalitet kom till 2013. Då var Wilhelm vd för Webhallen och skulle göra om deras lojalitetssystem.

Wilhelm Sporrong, vd och medgrundare av Gamifiera-
Wilhelm Sporrong, vd och medgrundare av Gamifiera-Foto:Annika Derwinger Falkuggla

”Det var en chansning när jag gjorde det då men det blev en stor framgång. Det var uppenbart för kunderna att vi gjorde det för dem, för att förbättra kundupplevelsen och göra det roligt att var medlem.”

2019 startade Wilhelm Sporrong Gamifiera med medgrundarna Erik Estberg, David Storm och Ludvig Ström, tidigare finanschef, utvecklingschef, respektive designchef från Webhallen.

Engagemanget hos kunderna ska drivas upp genom bland annat avatarer och belöningar att likna vid spelvärlden. 

”Vi vill ge konsumenter ansikten i vår e-handlares värld och belöna de som engagerar sig. Det finns nördar inom varje område vare sig det är teknik eller skönhet och det ska löna sig för dem att dela med sig av sin kunskap. På så vis kan vi även ge e-handelssidor mer relevans.”

Enligt Wilhelm Sporrong har majoriteten av världens e-handlare lojalitetssystem som bygger på föråldrade principer och där bevisen är tydliga att konsumenterna inte uppskattar upplevelsen.

”Man kallar det lojalitetssystem men i verkligheten behandlar man ofta sina minst lojala kunder bäst. Det är inte de som kommer tillbaka som får den bästa rabatten, utan de som handlar för första gången. Det skäms man inte för, alla ser det här, även de mest lojala kunderna.”

Bolaget har även nyligen lanserat sin lösning hos e-handlare som Gymgrossisten, Bangerhead och Skruvat. De två förstnämnda kunderna blir en del av bolagets expansion internationellt. 

”Målet var alltid att komma utanför Norden, men vi vill gör det genom en nordisk e-handlare som har en stark närvaro i andra delar av Europa.”

Planerna framåt för Gamifiera är att göra sin funktionalitet mer lättillgänglig och lättare att integrera för e-handlare. 

Bolaget satsar även på att bli lönsamma och att öka antalet kunder som använder plattformen från 10 till 30 stycken till 2022.

Visionen är att funktionaliteten ska bli samma typ av hygienfaktor som produktrecensioner har blivit för e-handlare enligt Wilhelm Sporrong.

”Det ska vara samma typ av självklarhet som hemleverans eller Klarnas utcheckning. Något som alla borde ha i sin verksamhet.”

I framtiden förutspår Wilhelm Sporrong att det kommer finnas ett kundcommunity som överskrider e-handelsplattformar.

”Konsumenter kommer att röra sig mellan olika e-handlare och använda sin egna avatarer vart de än handlar. E-handlare kommer behöva sticka ut och erbjuda de bästa digitala belöningarna. Tiden kanske inte är mogen ännu men i framtiden tror jag att det är det här som kommer hända”, säger han, och tillägger:

”Följer du exempelvis någon på en e-handelssida kommer du kunna få denna persons produktrekommendationer på en helt annan webbplats. Just nu tycker antagligen de flesta att bara tanken på detta är läskigt dock.”

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera