Annons

De gör affärerna till ett spel

Techbolaget Insert Coin satsar stort på att hjälpa företag skapa spelvärldar inuti sina appar – i branschen känt som ”gamification”. Nu ska bolaget återigen ge sig ut på en ny runda för att fylla på kassan. 

”Det är lite skillnad på att ta in pengar när man har 1,5 miljoner användare kontra 10 miljoner användare”, säger vd Carl Bjerkne till Di. 

Carl Bjerkne, vd för Insert Coin.
Carl Bjerkne, vd för Insert Coin.Foto:Press

Göteborgsbaserade Insert Coin, värderat till 100 miljoner kronor efter den senaste rundan, grundades 2017 av speldesignern Jonathan Sterner, den tidigare världsmästaren i e-sporten Dota 2, Joakim Akterhall, och spelbolaget Kings tidigare produktchef Carl Bjerkne.

För cirka fyra år sedan tog bolaget in omkring 10 miljoner kronor i deras första investeringsrunda. I år är de aktuella med en ny runda, denna gång med målsättningen att ta in 50 miljoner kronor.

Insert Coins affärside syftar till att skapa en plattform för den som vill engagera sina kunder digitalt med hjälp av incitament hämtade ur spelvärlden. Strategin kallas för ”gamification”, översatt till ”spelifierande” på svenska – en metod som växt i raketfart de senaste åren. 

Tekniken används för att locka användarna med bland annat medaljer, poäng och virtuella valutor. Carl Bjerkne, vd:n för bolaget, menar att deras affärside syftar till att förbättra användarengagemanget hos sina kunders slutanvändare. 

Sedan starten har bolaget rest totalt 50 miljoner kronor i riskkapital. Till deras kundregister hör bland annat SKF, Forza Fotball, Twiik, Socios, Raiffeisen Bank och exempelvis läroplattformen Google Classroom. 

I kommande runda, som ska äga rum i mars, planerar bolaget att ta in närmare 50 miljoner kronor. Anledningen till intresset är att bolaget gått från 1,5 miljoner användare till 10 miljoner under fjolåret, vilket lockar investerare, menar vd:n:

”Det är lite skillnad på att ta in pengar när man har 1,5 miljoner användare kontra 10 miljoner”, säger han och fortsätter:

”Det är en tillväxt på omkring 700 procent. I och med pandemin har trycket ökat på digitalt fokuserade företag.”

Sedan tidigare finns bland annat Jacob Ehrnrooth med som ägare via bolaget Jasperus, Familjen Lundström via bolaget Novobis, och Benify-grundarna Åke Lunden, Markus Kullendorff och Andreas Nyberg via deras investmentbolag, som i dagsläget kallas för ”Kompisarnas tillväxtkapital”. 

Vad finns på agendan för 2022?
”Vi ska lansera vår nya plattform 'low-touch', vilket helt enkelt innebär att våra kunder på egen hand kan börja använda vår plattform utan behöva prata med oss. Man kommer också att kunna testa plattformen gratis. Då kan vi skala upp antalet användare extremt snabbt både bland mindre företag och internationellt. Det är ofta en nyckel för ett snabbväxande Saas-bolag (software as a service, eller prenumerationsbaserad mjukvara, reds. anm).”

Bolaget är också aktuella med en produktlansering baserat på artificiell intelligens, ai.

”Vi kommer också rulla ut vår ai till nya och befintliga kunder. Baserat på beteende och engagemangsdata går det med ai att förutse när användare är på väg göra saker, exempelvis om de ska handla något eller lämna en tjänst – tekniken gör så att vi kan agera utifrån detta.”

I år har Insert Coin målsättningen att trippla sina licensintäkter. Dessutom budgeterar bolaget för att omsättningen ska stiga med 80 procent till 18 miljoner kronor mot 2021, menar vd:n Carl Bjerkne. 

”Det finns en hel del mål. Vi ska nå 100 miljoner användare 2024 och inom fem år ska vi vara den ledande aktören på engagemangsdata i världen. Dessutom spår vi en lönsamhet på ungefär 30 miljoner kronor 2024, då vi ska omsätta omkring 130 miljoner kronor. Det innebär att vi ska ha cirka 23 procent i vinstmarginal.

Innehåll från OxceedAnnons

Nytt succéår trots osäker omvärld – Fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget Oxceed

Elif Schmidt, VD, Oxceed.
Elif Schmidt, VD, Oxceed.

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år meden ARR-tillväxt som landar på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att minimera risken för fel, men också för att det är enkelt och sparar tid, säger Elif Schmidt, VD. 

Oxceed erbjuder en molntjänst för företag som ger dem möjlighet att få en tydlig överblick av sin ekonomi i realtid. Genom att koppla sitt bokföringssystem med Oxceed kan företag förenkla sin finansiella rapportering, budgetering och uppföljning. På senare tid har intresset för tjänsten ökat kraftigt. 

Under 2022 har bolaget lagt extra tyngd på att vidareutveckla och förbättra sina lösningar för företag, koncerner och redovisningsbyråer. Det innebär dels en fördjupad funktionalitet inom koncernrapportering, projektbudgetering och avancerade nyckeltal, men även ett breddat erbjudande gentemot redovisningsbyråer. 

Läs också: Techbolaget fick bättre finansiell överblick 

Stark efterfrågan visar på relevant lösning i tuffa tider

Den vässade produktportföljen, tillsammans med ett ökat behov av effektivare rapportering bland företag, har gjort att 2022 summeras som ett av de bästa åren i bolagets historia.

– Vi är glada över att arbetet som vi har lagt ned på att förbättra våra tjänster har tagits emot så positivt. Det är tydligt att intresset från företag, som vill automatisera sin rapportering, spara tid i den finansiella uppföljningen och enkelt kunna bevaka sina nyckeltal, har ökat. Samtidigt ser vi också att vår churn har minskat stadigt, vilket är ett tecken på allt nöjdare kunder, säger Elif Schmidt och fortsätter:

– Vår lösning behövs inte bara när det går bra, utan minst lika mycket när det går sämre för ekonomin. Då blir det extra kritiskt att snabbt kunna se avvikelser och på så sätt få möjlighet att agera snabbt. 

Läs mer: Ehandelsbolaget kapar kostnader med automatisk rapportering 

Fortsatt satsning på tillväxt och nya rekryteringar

Under 2022 har Oxceed förstärkt sina partnerskap, där deras lösning bland annat utgör ett centralt verktyg i redovisningsbyrån Grant Thorntons rapportering och rådgivning gentemot sina kunder. Oxceed är numera också en integrerad del av banken SEB:s företagserbjudande vilket innebär att deras företagskunder enkelt kan koppla på tjänsten ”Finansiell överblick” i Business Arena (tidigare internetbanken). 

Läs mer: Grant Thornton väljer Oxceed för budget och månadsrapportering 

Efter ett starkt 2022 inleder Oxceed det nya året precis som det avslutades: Full fart framåt med fokus på att fortsätta att växa genom att vässa på sina kunderbjudanden och stärka upp teamet med nya rekryteringar. 

– Vår målsättning framöver är glasklar, vi ska bibehålla samma tillväxttakt som vi haft tidigare. Det kommer att bli ett spännande år, avslutar Elif Schmidt. 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera