1515

De går ihop för att motverka app-beroende: ”Dags för ett nytt perspektiv”

Fyra digitala bolag bildar Time Well Spent Sweden, som ska främja ett hälsosammare förhållningssätt till våra appar och telefoner. ”Det är inte alla digitala tjänster som får folk att må bättre”, säger talespersonen Tove Blomgren.

Time Well Spent Swedens talespersoner: Tove Blomgren och Hoa Ly.
Time Well Spent Swedens talespersoner: Tove Blomgren och Hoa Ly.Foto:Press

Under hösten har det som kallas uppmärksamhetsekonomin blivit allt mer kontroversiell. Kritiken gäller hur stora plattformar som Facebook använder olika knep för att sluka så mycket av vår uppmärksamhet, och därmed skärmtid, som möjligt.

Nu får den amerikanska organisationen Time Well Spent en svensk falang. Syftet är att belysa vikten av att inte tappa kontrollen över sina digitala vanor.

”Många av tjänsterna handlar om att maximera tiden på en viss plattform”, säger Hoa Ly, en av initiativtagarna och till vardags medgrundare av terapiappen Shim.

”En undersökning på 200.000 personer visade att över hälften använde tjänsterna mer än de själva ville. Det är dags för ett nytt perspektiv i teknikbranschen.”

Läs mer: Är Facebook vår tids tobaksbolag?

Shim står tillsammans med bolagen Lifesum, Mindfulness Appen, Matching ID och Doberman bakom Tim Well Spent Sweden. Kommunikationsbyrån Horseboy medverkar också som kreativ partner.

”Alla jag känner som jobbar med design för att de vill kunna förbättra eller förenkla andras liv. Det som börjar bli tydligt de senaste åren är att inte alla digitala tjänster får folk att må bättre. Tvärtom kan man känna sig mer distraherad, ensam eller missnöjd ju mer tid man tillbringar framför skärmen”, säger Tove Blomgren, creative director på Doberman.

Hon påpekar att det finns gott om appar som hjälper användaren uppnå hälsosamma mål som rör träning, meditation eller liknande – det vill säga ”beteendepåverkan på ett bra sätt.”

”Samtidigt vänder många spel och sociala plattformar våra egna belöningssystem mot oss”, säger Tove Blomgren.

Ett starkt vanebildande mobilspel är den svenska succé-titeln Candy Crush, som ges ut av speljätten King. Andra exempel är flödena på Instagram och Twitter, som aldrig tar slut oavsett hur länge användaren scrollar. Eller Facebooks notifieringsfunktion.

Läs mer: Lifesum växer fort: ”Vår strategi är att bli större i USA” 

Time Well Spent grundades ursprungligen i USA av den tidigare Google-medarbetaren Tristan Harris, en framstående röst i den allt mer kritiska diskursen kring techbolagen.

Även Justin Rosenstein, Facebook-designern som uppfann plattformens gilla-knapp, stödjer rörelsen.

”Vi älskar teknik. Vi bygger digitala tjänster själva. Tekniken har enorma möjligheter att förbättra livet för oss människor. Vi tror att den här debatten kan hjälpa oss att undvika baksidorna”, säger Hoa Ly.

Time Well Spent Swedens tre tips för ett mer ”medvetet teknikanvändande”:

1. Reflektera över vad på din telefon som tar mest tid.

Du behöver inte sluta med det helt, men prova att minska ner på det du inte tycker känns så värdefullt i efterhand.  

2. Höj tröskeln för appar du använder för mycket. 

Flytta bort dom från telefonens hemskärm. Eller ta bort apparna och använd tjänsterna från mobilens webbläsare.  

3. Ladda telefonen utanför sovrummet.

På så vis undviker du att scrollande blir det första och sista du gör varje dag.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?