1515

De förutspår felaktig kod med hjälp av ai – tar in 30 miljoner

Codescene är en doldis på den svenska tech-scenen, men har stora varumärken som Philips, Tencent och Soundcloud i kundbasen med USA som sin starkaste marknad. Nu tar bolaget in 30 miljoner svenska kronor från riskkapitalbolagen Inventure och Luminar Ventures. 

De leder Codescene. Från vänster: vdn Hamdija Jusufagic, Christian Kvist, operativ chef, och Adam Tornhill, grundare och teknikchef.
De leder Codescene. Från vänster: vdn Hamdija Jusufagic, Christian Kvist, operativ chef, och Adam Tornhill, grundare och teknikchef.Foto:Pressbild

Codescenes plattform används av 100 företag i 16 länder och är ett så kallat Saas-bolag, vilket betyder att de bygger sin produkt på molnbaserade företagstjänster som säljs via prenumerationer. Grundaren Adam Tornhill, som har både en ingenjörs- och psykologiexamen, säger att affärsidén var att utföra kodanalys med en ny metod som hämtat inspiration från kriminalpsykologi. Bolaget arbetar därför bland annat med så kallade ”hotspots” för att identifiera problemområden i kodning.

”Vi använder ai (artificiell intelligens) och har ett tvärvetenskapligt perspektiv på kodning. I kriminalpsykologi handlar det om gärningsmannaprofilering och vart brottsplatser finns rent fysiskt i ett geografiskt område, och vi gör samma sak med kodning för att hitta problem”, säger Adam Tornhill.

Under coronapandemin såg Codescene en tydlig förflyttning av globala företag till digitala plattformar och en hög grad av teknikberoende, men många företagare kan förlora pengar när programmering och kodning sker på fel sätt och plattformar byggs på bristfällig teknik. 

I en McKinsey-undersökning från 2020 uppskattas att teknisk skuld – kostnaden för ytterligare arbete som krävs för att reparera hastigt byggd, felaktig kod – uppgår till 20 till 40 procent av värdet på de teknologiska tillgångarna före avskrivning. För stora bolag kan det innebära hundratals miljoner dollar i teknisk skuld. 

”Utmaningen för alla mjukvaruprojekt är att leverera nya funktioner och samtidigt bibehålla kodens kvalitet. Misslyckas man med det riskerar man att få en stor teknisk skuld, att missa deadlines och råka ut för mjukvarudefekter. Mjukvarukod är väldigt abstrakt så vi gör det osynliga synligt”, säger Adam Tornhill.

Läs även: Svenska ad-techbolaget i jätterunda – värderas till en miljard 

Codescene hjälper företag att automatiskt identifiera och prioritera kritiska delar av mjukvarukod. Därefter ges direkta rekommendationer som låter utvecklingsbolag förutse risker, prioritera samt förbättra mjukvarukvalitet för att stötta övergripande affärsmål.

”Codescene inte bara identifierar, utan också prioriterar teknisk skuld. Dessa prioriteringar översätts till direkta rekommendationer. Mjukvara är central för många företags verksamhet, och Codescene ger dem möjlighet att se utvecklingskostnader i en systemkontext. De kan fatta produktionsrelaterade beslut baserade på data. Det är som om koden själv får en intelligent röst”, säger Adam Tornhill.

CodeScene redovisade en nettoomsättning på drygt 6 miljoner kronor 2019 med ett resultat på 450 000 kronor. Adam Tornhill säger att det är första gången bolaget tar in riskkapital. 

”Vi har varit i en väldigt bra position där vi har kunnat välja inte bara om, utan särskilt vem, vi vill ta in kapital från. Så det betyder väldigt mycket att nu få in Luminar Ventures och Inventure.”

Magnus Bergman, medgrundare och partner för Luminar Ventures, ett riskkapitalbolag som investerar i digitala bolag, säger i ett pressmeddelande att han ser ett stort behov av en plattform som hanterar teknisk skuld. 

”Codescene ger en enorm möjlighet för företag där utveckling av kod är avgörande för deras verksamhet. Eftersom de flesta företag digitaliserar sina verksamheter idag har Codescene en enorm potential och vi är stolta över att vara delaktiga.”

Läs även: Vill skrota papperskontrakt – tar in 20 miljoner

Adam Tornhill har verkat som vd i bolaget, men lämnar nu över titeln till kollegan Hamdija Jusufagic, som varit delägare i Codescene sedan 2016 och hade uppgiften att anskaffa kapital för finansieringsrundan. Själv tar Adam Tornhill rollen som teknikchef. 

”Hamdija är entreprenör och har byggt upp bolag sedan tidigare. Det känns otroligt naturligt att lämna över för han har kompetensen att leda vår internationella expansion, så jag kan fokusera på det jag är bra på och samtidigt ha företaget i väldigt trygga händer.”

Codescene, som har sitt huvudkontor i Malmö, är också mitt uppe i att utöka personalstyrkan och har anställt fyra personer den senaste månaden. 

Det nya kapitalet kommer att gå till att marknadsföring och att göra Codescene synligare för att kunna expandera verksamheten i framförallt Europa och USA, vilket är bolagets största marknad. 

”Vi har ökat vår omsättning rejält under 2020 genom hela krisen, och jag tror nu när allt börjat landa är att det talar till vår fördel. Mjukvara är nästan omöjligt att hålla ihop som det är nu, så verktyg som vårt är inte ett ”bra-att-ha” utan ett måste”, säger Adam Tornhill.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?