1515
Annons

De flyttar risken för leverantörer – om butiken går i konkurs

Föråldrade transaktionsmetoder är fortfarande ett bekymmer i detaljhandeln. Det tycker Ola Levin, grundaren till Future of Retail som har utvecklat en digital handelsplattform som ska riva väggarna mellan varuleverantörer och återförsäljare. Nu tar bolaget in 8 miljoner för att rulla ut produkten på bred front. ”Det är en unik tjänst”, säger Ola Levin.

Ola Levin, grundare till Future of Retail.
Ola Levin, grundare till Future of Retail.

De senaste åren har digitala betallösningar i handeln mellan konsumenter och butiker blivit vanligare. Men den andra sidan av affären – mellan butiker och leverantörer – sitter fortfarande fast i den förgångna, enligt Ola Levin. 

”På kort tid har det hänt ofantligt mycket med tighta och strömlinjeformade lösningar i detaljhandeln. Men där vi är på konsumentsidan är vi ljusår från på leverantörssidan.”

I dag finns det stora risker i de traditionella upplägg där leverantör skickar varor till butik och sedan ställer ut en faktura på varornas värde, säger han. Det kan ofta dröja mellan 30-90 dagar innan leverantören får betalt, något Ola Levin ser som en stor risk. 

”Om återförsäljaren skulle gå omkull med obetalda fakturor till leverantören så hamnar hela lagervärdet i konkursboet. Det var en av anledningarna till hela idén, att bygga en tryggare och smidigare lösning för en digital och modern konsignation.”

Plattformen som bolaget har tagit fram erbjuder bland annat en digital betallösning för konsignation, en finansiell term som något förenklat betyder att en såld vara tillhör den första säljaren, i det här fallet leverantören, till dess att den har sålts till konsumenten. Däremellan hanteras varan av en butik. 

Enligt ett avtal som ingår i Future of Reatils plattform ska leverantören alltså äga delar av eller hela butikens lager. 

Med hjälp av handelsplattformen kan leverantörerna även följa sina varor i realtid och istället få betalt direkt när varan blir såld. 

”Levererade varor registreras och laddas upp i handelsplattformen. Den dagen någon handlar en vara i butik så säkras betalningen till leverantörerna direkt.”

På betalningen tar Future of Retail en transaktionsavgift och tjänar alltså själva på affären. 

”Hela konceptet är en branschstandard på marknader som i USA, men är ännu inte ett etablerat i Sverige i någon större skala.”

Ola Levin grundade bolaget i april i år och har sedan dess knutit ett ”hundratal” kunder till plattformen. 

”Vi har en uppsjö med kunder, sedan i våras när vi lanserade produkten på marknaden. Det är alltifrån börsnoterade bolag till mindre aktörer. På väldigt kort tid har det skapat otroligt mycket affärer och affärsmöjligheter.”

Future of Retail tar nu in 8 miljoner från investmentbolaget Wellstreet, som även äger andelar i bolaget. 

Varför tar ni in pengar nu?

”Vi ska nå ut till fler kunder och drifta plattformen. Sedan har vi också ett mål i att utveckla affären med en ny låneverksamhet som vi siktar på att lansera om ett halvår. Det handlar egentligen om att stötta de kunder vi arbetar med i dag rent finansiellt.”

Hur länge räcker dem?

”I bästa fall kommer vi inte behöva göra en till investeringsrunda. Med utvecklingen vi har nu kommer intäkterna bli starkare och vi kommer nå ett bra resultat.” 

Bolaget har ett intäktsmål och det finns en kravbild från investeraren, säger han, men understryker samtidigt att huvudfokus ligger på att koppla fler företag till plattformen. 

Namnet ‘Future of Retail’ gör ju minst sagt anspråk på framtiden?

”Från början var det projektnamnet, men vi tyckte att det passade. Det är många som slänger sig med liknande termer men vi känner att vi har belägg för det. Som entreprenör begår man tjänstefel om man inte tror på det man gör. Det är kaxigt, men man måste sticka ut lite också.”

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera