1515

De flyttar risken för leverantörer – om butiken går i konkurs

Föråldrade transaktionsmetoder är fortfarande ett bekymmer i detaljhandeln. Det tycker Ola Levin, grundaren till Future of Retail som har utvecklat en digital handelsplattform som ska riva väggarna mellan varuleverantörer och återförsäljare. Nu tar bolaget in 8 miljoner för att rulla ut produkten på bred front. ”Det är en unik tjänst”, säger Ola Levin.

Ola Levin, grundare till Future of Retail.
Ola Levin, grundare till Future of Retail.

De senaste åren har digitala betallösningar i handeln mellan konsumenter och butiker blivit vanligare. Men den andra sidan av affären – mellan butiker och leverantörer – sitter fortfarande fast i den förgångna, enligt Ola Levin. 

”På kort tid har det hänt ofantligt mycket med tighta och strömlinjeformade lösningar i detaljhandeln. Men där vi är på konsumentsidan är vi ljusår från på leverantörssidan.”

I dag finns det stora risker i de traditionella upplägg där leverantör skickar varor till butik och sedan ställer ut en faktura på varornas värde, säger han. Det kan ofta dröja mellan 30-90 dagar innan leverantören får betalt, något Ola Levin ser som en stor risk. 

”Om återförsäljaren skulle gå omkull med obetalda fakturor till leverantören så hamnar hela lagervärdet i konkursboet. Det var en av anledningarna till hela idén, att bygga en tryggare och smidigare lösning för en digital och modern konsignation.”

Plattformen som bolaget har tagit fram erbjuder bland annat en digital betallösning för konsignation, en finansiell term som något förenklat betyder att en såld vara tillhör den första säljaren, i det här fallet leverantören, till dess att den har sålts till konsumenten. Däremellan hanteras varan av en butik. 

Enligt ett avtal som ingår i Future of Reatils plattform ska leverantören alltså äga delar av eller hela butikens lager. 

Med hjälp av handelsplattformen kan leverantörerna även följa sina varor i realtid och istället få betalt direkt när varan blir såld. 

”Levererade varor registreras och laddas upp i handelsplattformen. Den dagen någon handlar en vara i butik så säkras betalningen till leverantörerna direkt.”

På betalningen tar Future of Retail en transaktionsavgift och tjänar alltså själva på affären. 

”Hela konceptet är en branschstandard på marknader som i USA, men är ännu inte ett etablerat i Sverige i någon större skala.”

Ola Levin grundade bolaget i april i år och har sedan dess knutit ett ”hundratal” kunder till plattformen. 

”Vi har en uppsjö med kunder, sedan i våras när vi lanserade produkten på marknaden. Det är alltifrån börsnoterade bolag till mindre aktörer. På väldigt kort tid har det skapat otroligt mycket affärer och affärsmöjligheter.”

Future of Retail tar nu in 8 miljoner från investmentbolaget Wellstreet, som även äger andelar i bolaget. 

Varför tar ni in pengar nu?

”Vi ska nå ut till fler kunder och drifta plattformen. Sedan har vi också ett mål i att utveckla affären med en ny låneverksamhet som vi siktar på att lansera om ett halvår. Det handlar egentligen om att stötta de kunder vi arbetar med i dag rent finansiellt.”

Hur länge räcker dem?

”I bästa fall kommer vi inte behöva göra en till investeringsrunda. Med utvecklingen vi har nu kommer intäkterna bli starkare och vi kommer nå ett bra resultat.” 

Bolaget har ett intäktsmål och det finns en kravbild från investeraren, säger han, men understryker samtidigt att huvudfokus ligger på att koppla fler företag till plattformen. 

Namnet ‘Future of Retail’ gör ju minst sagt anspråk på framtiden?

”Från början var det projektnamnet, men vi tyckte att det passade. Det är många som slänger sig med liknande termer men vi känner att vi har belägg för det. Som entreprenör begår man tjänstefel om man inte tror på det man gör. Det är kaxigt, men man måste sticka ut lite också.”


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?