1515

De flyttar risken för leverantörer – om butiken går i konkurs

Föråldrade transaktionsmetoder är fortfarande ett bekymmer i detaljhandeln. Det tycker Ola Levin, grundaren till Future of Retail som har utvecklat en digital handelsplattform som ska riva väggarna mellan varuleverantörer och återförsäljare. Nu tar bolaget in 8 miljoner för att rulla ut produkten på bred front. ”Det är en unik tjänst”, säger Ola Levin.

Ola Levin, grundare till Future of Retail.
Ola Levin, grundare till Future of Retail.

De senaste åren har digitala betallösningar i handeln mellan konsumenter och butiker blivit vanligare. Men den andra sidan av affären – mellan butiker och leverantörer – sitter fortfarande fast i den förgångna, enligt Ola Levin. 

”På kort tid har det hänt ofantligt mycket med tighta och strömlinjeformade lösningar i detaljhandeln. Men där vi är på konsumentsidan är vi ljusår från på leverantörssidan.”

I dag finns det stora risker i de traditionella upplägg där leverantör skickar varor till butik och sedan ställer ut en faktura på varornas värde, säger han. Det kan ofta dröja mellan 30-90 dagar innan leverantören får betalt, något Ola Levin ser som en stor risk. 

”Om återförsäljaren skulle gå omkull med obetalda fakturor till leverantören så hamnar hela lagervärdet i konkursboet. Det var en av anledningarna till hela idén, att bygga en tryggare och smidigare lösning för en digital och modern konsignation.”

Plattformen som bolaget har tagit fram erbjuder bland annat en digital betallösning för konsignation, en finansiell term som något förenklat betyder att en såld vara tillhör den första säljaren, i det här fallet leverantören, till dess att den har sålts till konsumenten. Däremellan hanteras varan av en butik. 

Enligt ett avtal som ingår i Future of Reatils plattform ska leverantören alltså äga delar av eller hela butikens lager. 

Med hjälp av handelsplattformen kan leverantörerna även följa sina varor i realtid och istället få betalt direkt när varan blir såld. 

”Levererade varor registreras och laddas upp i handelsplattformen. Den dagen någon handlar en vara i butik så säkras betalningen till leverantörerna direkt.”

På betalningen tar Future of Retail en transaktionsavgift och tjänar alltså själva på affären. 

”Hela konceptet är en branschstandard på marknader som i USA, men är ännu inte ett etablerat i Sverige i någon större skala.”

Ola Levin grundade bolaget i april i år och har sedan dess knutit ett ”hundratal” kunder till plattformen. 

”Vi har en uppsjö med kunder, sedan i våras när vi lanserade produkten på marknaden. Det är alltifrån börsnoterade bolag till mindre aktörer. På väldigt kort tid har det skapat otroligt mycket affärer och affärsmöjligheter.”

Future of Retail tar nu in 8 miljoner från investmentbolaget Wellstreet, som även äger andelar i bolaget. 

Varför tar ni in pengar nu?

”Vi ska nå ut till fler kunder och drifta plattformen. Sedan har vi också ett mål i att utveckla affären med en ny låneverksamhet som vi siktar på att lansera om ett halvår. Det handlar egentligen om att stötta de kunder vi arbetar med i dag rent finansiellt.”

Hur länge räcker dem?

”I bästa fall kommer vi inte behöva göra en till investeringsrunda. Med utvecklingen vi har nu kommer intäkterna bli starkare och vi kommer nå ett bra resultat.” 

Bolaget har ett intäktsmål och det finns en kravbild från investeraren, säger han, men understryker samtidigt att huvudfokus ligger på att koppla fler företag till plattformen. 

Namnet ‘Future of Retail’ gör ju minst sagt anspråk på framtiden?

”Från början var det projektnamnet, men vi tyckte att det passade. Det är många som slänger sig med liknande termer men vi känner att vi har belägg för det. Som entreprenör begår man tjänstefel om man inte tror på det man gör. Det är kaxigt, men man måste sticka ut lite också.”


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?