1515

De effektiviserar SFI-utbildningen med AI – vill halvera tiden

Samtidigt som elever från gymnasieskolor, universitet, och vuxenutbildningar börjar studera på distans lanserar AI-bolaget Sana Labs en plattform anpassad för SFI – svenska för invandrare.

Laurent Leksell, grundare av Leksell Social Ventures och Joel Hellermark, vd Sana Labs.
Laurent Leksell, grundare av Leksell Social Ventures och Joel Hellermark, vd Sana Labs.Foto:Mats Lundqvist/privat

För två år sedan lanserade Sana Labs en utbildningsplattform, nu har bolaget gått samman med finansiären Leksell Social Ventures för att lansera en ny SFI-utbildning baserad på AI-teknik. Samarbetet sker i regi av SFI-aktören Iris.

Att AI-satsningen släpps samtidigt som gymnasie- och universitetsutbildningar börjar bedriva distansundervisning är, enligt Sana Labs vd Joel Hellermark, en slump.

Vad covid-19 gör i stor utsträckning är att accelerera det här paradigmskiftet.

”Det har varit planerat sedan tidigare. Men vår roll på Sana Labs har aldrig varit viktigare än vad den är nu. Den största utmaningen nu är att tillgodose en digital, skalbar och individanpassad utbildning. Enda sättet att göra det är att använda sig av AI för att mäta deltagarnas kunskaper. Även om det här var planerat har det här gjort att vi behövt skala upp signifikant mycket snabbare än planerat”, säger Joel Hellermark. 

Statistik från Skolverket om att knappt 4 av 10 elever slutför sin SFI-utbildning förde ihop samarbetstrion Sana Labs, Leksell Social Ventures och Iris. 

När det gäller integration är det klart att allt börjar med språket.

Leksell Social Ventures har länge engagerat sig i integrationsfrågor och en frågeställning som investeringsbolaget haft är hur de kan bidra till att förbättra det svenska SFI-systemet.

”När det gäller integration är det klart att allt börjar med språket, har du språket är det möjligt att tillgodogöra en yrkesutbildning, då får du ett jobb, och får du det har du resurser att skaffa dig en bostad”, säger Laurent Leksell, grundare av Leksell Social Ventures.

För Sana Labs har individanpassad utbildning alltid varit huvudfokus.

”Varför vi varit fokuserade på utbildning från början är för att vi ser det som ett metaproblem. Kan man förbättra utbildningen kan man förbättra integrationen, sjukvården och skolsystemet”, säger Joel Hellermark. 

I den nya AI-plattformen genomför eleverna först ett adaptivt prov för identifikation av kunskapsnivå, därefter skräddarsys utbildningen efter vad eleven har lätt eller svårt för. I realtid rekommenderas nästa fråga, förklaring, video eller annat typ av innehåll för att i varje interaktion se till att varje elev lär sig så mycket som möjligt.

”Dagens SFI-utbildning är oberoende av elevernas förförståelse, de får exakt samma lärobok och går framåt i samma takt. Vi har fokuserat på hur vi kan ta utbildning från att vara 'one size fits all’ till att vara helt individanpassad på ett skalbart sätt”, säger Joel Hellermark. 

Framför allt hoppas Sana Labs på att förkorta utbildningstiden med bättre resultat samt att få fler att genomföra hela utbildningen. En ökad individanpassning av SFI-utbildningen är även ett av förbättringsområdena som Skolinspektionen presenterade i sin granskning av SFI 2018.

”I dag ligger incitamenten fel där man satsar på att hålla kvar deltagarna länge snarare än att titta på resultat. Vi hoppas kunna halvera tiden det tar för deltagarna att genomföra utbildningen och ta dem ut på arbetsmarknaden ännu snabbare”, säger Joel Hellermark.

Hur kommer intresset för digital distansundervisning att se ut när man kan gå tillbaka till traditionell undervisning? 

”Kan man visa att det här kan ge bättre resultat än den klassiska klassrumsmodellen får man hoppas att det kvarstår ett intresse även efter covid-19 att fortsätta med den här modellen. Såväl Sana Labs som Leksell Social Ventures ser detta som ett första av flera appliceringsområden där man kan, tillsammans med samarbetspartners som Iris, effektivisera utbildning relaterat till viktiga samhällsfunktioner”, säger Laurent Leksell. 

”Vad covid-19 gör i stor utsträckning är att accelerera det här paradigmskiftet och bolag som hade tänkt göra det här skiftet över ett par år tvingas nu göra det på ett par veckor”, säger Joel Hellermark. 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?