I filmbranschen är inspelningsplatsen en viktig nyckel för en lyckad produktion. Den jakten har traditionellt inneburit att en scout eller någon i filmteamet hör sig för med kontakter och ibland till och med knackar på hemma hos privatpersoner. En krånglig process, tyckte Bonanza Locations ena grundare Sofie Izard Höyer.
”Som inredare hände det att jag blev tillfrågad om jag eller mina kunder ville hyra ut våra hem för inspelningar”, säger hon.
Över en kaffe med branschkollegan Sara Guldbrandsson, som hade fått liknande frågor, föddes idén till en sajt som skulle förenkla och snabba på produktionsbolagens sökarbete.
”Alla älskar plattformar tänkte vi, och bestämde oss för att starta en sajt där privatpersoner kan lägga ut sina hem för uthyrning till produktionsbolagen”, säger Sofie Izard Höyer.
Duon började genast jaga vänner och bekanta som ville investera i deras idé. I november förra året lanserades Bonanza Location, som hon beskriver som ett sorts Airbnb för inspelningsplatser.
För närvarande finns 156 stycken hem listade på sajten. När en bostad hyrs ut via plattformen kan det gälla en produktion som tar allt från några timmar upp till flera dagar, och ersättningen kan pendla mellan 2.000 kronor till 20.000 kronor för en dags uthyrning beroende på bostad och produktion. De lyxigaste kåkarna kan ta en hyra på mer än 30.000 kronor per dag.
Hittills är det vänner och bekanta som gått in med kapital, och grundarna är bolagets enda anställda. Trots fler erbjudanden om investeringar vill de börja småskaligt för att se om affärsidén flyger, men drömmarna är stora.
”Helst vill vi bli störst i Europa i vår bransch.”
Enligt Sofie Izard Höyer är det inte de flådiga lyxvillorna som varit svåra att få in till plattformen, utan snarare helt vanliga familjehem.
”Folk tror inte att de bor tillräckligt fint för att visas upp i tv, och glömmer kanske att det finns många produktioner som inte spelas in med en lyxig bakgrund”, säger hon.
Sofie Izard Höyer beskriver affärsiden som en win-win: privatpersoner tjänar pengar på att hyra ut sina bostäder, medan företagen slipper anlita scouter och leta runt. I mitten står Bonanza Location, som tar 20 procent av arvodet.
Hon vill ännu inte avslöja vilka produktionsbolag som Bonanza har som kunder, men uppger att reaktionerna nästan uteslutande varit positiva.
”Jag har hört från privatpersoner som varit nyfikna på att hyra ut sin bostad för att få se den i tv, men inte vetat var de ska vända sig. Och produktionsbolag, som sparar en hel del arbete nu när de kan scrolla genom sajten istället för att knacka dörr”, säger Sofie Izard Höyer.
Men hur är det egentligen att släppa in ett helt produktionsteam i sitt hem?
En som vet är Daniel Goldberg, som i dag jobbar som kommunikationschef på Norrsken och tidigare har arbetat som journalist på Di Digital, som under 2017 hyrde ut sin lägenhet för en inspelning av tv-serien Bonusfamiljen.
”På den tiden fanns det ingen digital plattform. Jag fick en lapp i brevinkastet där det stod att produktionsbolaget FLX vill hyra min lägenhet för att spela in en serie”, berättar han.
Vid ett par tillfällen fick Daniel Goldberg packa ihop familjen och lämna hemmet några dagar. Produktionsteamet gjorde allt jobb – tömde lägenheten och fyllde den med sina egna möbler.
”Det var dessutom hyfsat bra betalt, tillräckligt för att flyttkrånglet skulle kännas värt det.”
När det var dags att sälja lägenheten fick den dessutom stor exponering i media.
”Vi blev omskrivna i Expressen som benämnde vårt hem som lägenheten från Bonusfamiljen, med en länk till mäklarsidan. Det blev bra reklam!”
Daniel Goldberg är positiv till grundarnas idé och tror att en plattform som Bonanza Location inte minst kan gynna privatpersoner.
”Det dök upp flera frågetecken kring hur processen skulle gå till men framför allt hur mycket man skulle våga ta betalt. Det hade varit bra med en stöttepelare för att få svar på sådana frågor.”