1515

De bygger en svensk Pokémon Go-utmanare

Instagram möter Pokémon Go i doldisbolaget Bublars nya spel. Lösningen de har valt ställer stora krav på tekniken, särskilt om användarna skulle bli många.

Delar av teamet på Bublar. Foto: Bublar
Delar av teamet på Bublar. Foto: Bublar

”Det finns miljontals virtual reality-enheter men flera miljarder mobiler som kan köra augmented reality. Så att välja AR var ett ganska enkelt val för att bygga en skalbar affärsidé", säger Kenneth Häggmark som är operativ chef och medgrundare av det Stockholmsbaserade AR-bolaget Bublar (NTL).

Augmented reality, eller förstärkt verklighet, är en teknik som gör att datorgrafik kan blandas med verkligheten. Tekniken haussas av bland annat Apples vd Tim Cook och många tror att det är en jättemarknad i vardande.

Läs mer: Därför väljer Tim Cook AR framför VR

Kenneth Häggmark grundade bolaget under 2015 tillsammans med Magnus Granqvist som är vd. Just nu bygger Bublar en plattform och ett socialt spel som kombinerar augmented reality och platsbaserad teknik. Plattformen ska kunna hantera miljontals användare och stora mängder data i realtid, länkade till GPS-koordinater över hela världen. Målet är att lansera den första produkten under andra kvartalet 2017 till Iphone och Android.

Den första produkten, spelet som liksom bolaget heter Bublar, är en hybrid mellan en social app och ett mobilspel.

Vi brukar beskriva det som ett möte mellan Instagram och Pokémon Go.

Bublar visade upp en betaversion med ganska enkel grafik för Di Digital. I mobilen visas olika fotobubblor på kändisar som har placerats ut i rummet och på Östermalm i Stockholm. Tanken är att användarna ska placera ut fotobubblorna på fysiska platser, till exempel skolgårdar, arenor eller busshållplatser.

"Vi brukar beskriva det som ett möte mellan Instagram och Pokémon Go", säger Magnus Granqvist. Han vill inte gå in närmare på själva spelidéen men säger att det kommer innehålla en spelmekanism. Affärsmodellen för själva spelet är freemium.

Totalt består Bublar av 15 personer. Teamet har en bakgrund från svenska spelstudios som King, Dice och Avalanche, liksom stora techbolag som Google och Spotify. Kenneth Häggmark är civilingenjör och har jobbat i 15 år med 3d-visualisering med AR i tidigare företag medan Magnus Granqvist kommer från affärshållet. Han har bland annat jobbat på MTG och som försäljningschef på Sandrew Metronome.

Bolaget grundades ett år innan Niantics Pokémon Go tog spelvärlden med storm. Kenneth Häggmark tycker att Bublar går längre än Pokémon Go för att användarna kan skapa eget innehåll. För honom har framgångarna för Niantics spel varit sporrande och ett kvitto på att han och teamet är rätt ute.

”Folk fick upp ögonen för att utomhusspel är spännande och funkar. Alla trodde inte på det, men det är så bevisat det kan vara. Vi har följt Pokémon Go och sett vilka reaktioner det har fått. Det gick ju explosionartat så vi insåg att vi behöver vara förberedda på en explosion. Det ställer ju krav på framförallt backend-teamet", säger Kenneth Häggmark.

Läs mer: AR har gått från dröm till hajp – här är de svenska bolagen
Foto:
NTT Docomos AR-enhet visas upp på en mässa nära Tokyo / Google-backade Magic Leap visar vad som ska bli möjligt med deras lösning. Foto: Shizuo Kambayashi/TT / Magic Leap

Större delen av arbetet det senaste året har gått ut på att bygga tekniken som ska göra spelet möjligt. I Pokémon Go kan man bara se sig själv. Men i Bublars spel ska man kunna se alla andra spelare. Sätter någon ut en fotobubbla i Indien så ska det synas för användarna i Stockholm.

"Vi utvecklar en plattform för hantering av miljontals användare och stora volymer av data i realtid. Alla användare kan i realtid se vad alla andra publicerar på platser i hela världen", säger Kenneth Häggmark.

Han menar att det är obruten mark att bygga ett AR-spel som ska hantera många användare samtidigt.

"Det är därför vi inte har sett någon kopia på Pokémon Go. Men eftersom vi började med det här redan 2015 har vi ett försprång gentemot konkurrenterna", säger Kenneth Häggmark.

Förutom Pokémon Go har det varit tunnsått med AR-produkter som har fått ett brett genomslag. Det haussade amerikanska bolaget Magic Leap, som backas av bland annat Google och Alibaba, som har ansetts marknadsledande har den senaste tiden hamnat under en kritisk lupp. Frågor har väckts kring om Magic Leap verkligen kan leverera det som deras videoklipp visar upp. Dessutom menar en del experter att AR behöver övervinna vissa hinder innan det slår igenom på riktigt.

Läs mer: Bildläcka drabbar hajpade Magic Leap

Men Bublar ser en ljus framtid för tekniken. Själva vill de inte kalla sig för spelföretag utan "ett företag för mobilupplevelser." Planer finns nämligen på att utveckla andra appar och lösningar för företag.

”Plattformen möjliggör för oss att skapa mängder av skräddarsydda tjänster till företag. Vi kan skapa 3d-upplevelser kopplade till fysiska platser eller butiksnät", säger Magnus Granqvist.

Tanken är att initialt använda plattformen bara för den egna produkten. Men de ser framför sig samarbeten med stora varumärken inom spel, underhållning och konsumentprodukter.

"Det finns många tillämpningar man kan tänka sig. Vi har en lång lista”, säger Kenneth Häggmark.

En inte allt för vild gissning är att Bublar vill driva fysisk trafik till butiker genom olika spelmoment i AR, i förhoppningen att få upp butikernas försäljning.

Bublar har förutom grundarnas egna kapital tagit in 5 miljoner kronor från Nicholas Högberg (NTL), fd vd för mobiloperatören Tre och numera vd på adtech-bolaget Bannerflow, och Johan Gertell (NTL) som startade upp det svenska teknikbolaget 13th Lab (NTL) som såldes till VR-utvecklarna Oculus Rift som i sin tur ägs av Facebook. Även flera andra privata investerare finns i ägarlistan. 

Läs mer: Spray-veteran går in i svenskt AR-spel: ”Ett steg längre än Pokémon Go”

Foto:
Teamet på Bublar. Foto: Bublar 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?