1515

De är årets Female Founders 2021

Säpo-veteranerna som utvecklar en teknik för ögonskanning av drogpåverkade vann årets pitchtävling på Di Digitals event Female Founders. Konkurrensen var knivskarp bland de sex startupbolagen.

”Det var ju grymma pitchar och vi blev överraskade över att vi vann”, säger Jenny Johansson, medgrundare av Eyescanner Technology.

Stefanie Najafi och Jenny Johansson har tillsammans startat Eyescanner Technology och tog hem utmärkelsen Female Founders 2021.
Stefanie Najafi och Jenny Johansson har tillsammans startat Eyescanner Technology och tog hem utmärkelsen Female Founders 2021.Foto:Pax Engström Nyström

Det Göteborgsbaserade startupbolaget Eyescanner Technology stod som vinnare på onsdagskvällen i pitchtävlingen på Female Founders 2021. 

Eventet anordnades för femte året i rad med publik både i rummet och digitalt. Sex bolag pitchade inför en investerarjury som tog ut två finalister. Sedan var det upp till publiken att rösta. Eyescanner Technology, med sin ai-baserade mjukvara som upptäcker om någon är narkotikapåverkad genom en bildanalys av ögonen, tog hem priset.

”Det var ju grymma pitchar och vi blev överraskade över att vi vann”, säger Jenny Johansson, medgrundare av Eyescanner Technology. 

”Det är fantastiskt, man blir ju stolt”, säger Stefanie Najafi, medgrundare av Eyescanner Technology. 

Grundarna bakom Eyescanner Technology är psykologen Jenny Johansson och polisen Stefanie Najafi, som tidigare jobbade tillsammans på Säpo. De inspirerades av hur ögonkontroll var ett genomgående arbetssätt för att upptäcka drogpåverkan. Därifrån kläcktes idén om ett mindre integritetskränkande och mer tillgängligt alternativ att göra kontrollen – en ai-baserad bildanalys som kan vara tillgänglig överallt.

”Det kan användas på många olika områden”, säger Stefanie Najafi.

De startade bolaget 2019 och har utvecklat sin tekniska lösning med hjälp av konsulter. Mjukvaran kan användas i olika typer av hårdvara som i fordon eller i en mobiltelefon. Eyescanner Technology kommer, i ett första steg, att efter årsskiftet lansera en mobilapp.

Genom en kort filmsekvens av ögonrörelser kan tjänsten avgöra om en person avviker från normaltillståndet och genom det tydliggöra om man är drogpåverkad eller ej.

Båda grundarna blev glatt överraskade över segern i Female Founders och ser framgången som en chans att göra bolaget mer etablerat.

”När man får sådan här uppmärksamhet ger det en möjlighet att komma i kontakt med bolag som är intresserade av produkten eller vill samarbeta. Det är jättepositivt för oss. Det är ju bra marknadsföring och en bekräftelse på att andra tycker att det vi gör är bra”, säger Jenny Johansson. 

Vad betyder det om er teknik får genomslag i samhället?
”Mjukvaran kan användas inom många olika områden och ju tidigare du upptäcker ett missbruk desto lättare är det att behandla det. Det här testet är mycket mer lättanvänt än de som är ute på marknaden i dag, vilket gör att det kan öka tillgängligheten och upptäcka individer som har tidigare missbruk och behandla det, innan de hamnar i ett tungt missbruk”, säger Stefanie Najafi.

Vad är planerna framåt?
”Ambitionen nu är att hitta samarbetspartners och bolag som vill testa mjukvaran när vi lanserar den efter årsskiftet. Vi vill komma i kontakt med exempelvis privata bolag som vill testa den nya versionen som kommer i Iphone, men vi vill också ha samarbetspartners inom fordonsindustrin där vi kan testa att integrera vår mjukvara mot deras hårdvara”, säger Jenny Johansson, som på scenen under tävlingen även tryckte på att man vill nå privata företag som vill testa sin personal.

De tävlande i Female Founders pitchtävling i år var startupbolagen Bright Day Graphene, som har tagit fram ett sätt att producera miljövänligt grafen, Manje Health som genom en digital plattform vill hjälpa afrikansk diaspora att få tillgång till bättre sjukvård för familj i sina hemländer. Securified, som vill ge bolag möjlighet att identifiera sig gentemot kunder. Finalist blev bolaget Eatable med sina ”spökkök” som vill serva kunder med matleveranser.

Läs mer om bolagen som pitchade på Female Founders:
Eyescanner Technology:
Säpo-veteranerna utvecklar ai för att upptäcka drogpåverkade
Manje Health:
Bygger digitalt vårdsystem för afrikansk diaspora – kartlagt 100.000 sjukhus
Securifid:
Bevittnade slagsmål – startade säkerhetstjänst för företagsidentifiering
Vaam:
Videotjänst för professionella siktar in sig på generation Z
Bright Day Graphene:
Deras supermaterial gör batterier bättre – skapas från biomassa
Eatable:
Hoppade av Foodora – lyfter med eget ”spökkök”

 


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?