1515

Datainspektionen GDPR-utreder Google – hotas av gigantisk bot

Google blir första företag att granskas av Datainspektionen enligt de nya personuppgiftsreglerna – GDPR. Enligt Di Digitals beräkningar kan bolaget hotas av en rejäl bot på 11 miljarder kronor.

Googles vd Sundar Pichai.
Googles vd Sundar Pichai.Foto:Eric Risberg

Datainspektionen inleder en ny granskning av Google och den här gången använder man sig av de nya hårda reglerna i GDPR.

Det var i fredags som myndigheten startade 80 tillsynsärenden inom olika sektorer. Då sa man att det handlade om privata vårdgivare, kollektivtrafik, fackförbund, teleoperatörer, försäkringsbolag och banker.

Men nu har Datainspektionen alltså gått på Google. I fredags skickade myndigheten en skrivelse till sökjätten där man begärde svar om varför bolaget inte tagit bort flera sökresultat.

Läs mer: Datainspektionen efter GDPR: "Viktigt att statuera exempel" 

Upprinnelsen är ett äldre rättsfall där Datainspektionen utredde Google och tvingade bolaget att ta bort eller filtrera sökresultat eftersom myndigheten anser att man som enskild person har rätt att "bli glömd" och inte hittas via sökmotorer. 

Google vägrade och Datainspektionen drog bolaget inför domstol, där myndigheten fick delvis rätt men ärendet är överklagat.

Läs mer: Datainspektionen inleder första GDPR-kontrollerna – de ska granskas 

Men enligt Datainspektionen verkar det alltså som att Google struntat i att ta bort sökträffarna.

”Vi har fått indikationer på att Google inte filtrerat bort flera sökresultat”, säger Olle Pettersson, som är jurist och ansvarig utredare på Datainspektionen.

Och nu trappar man alltså upp kriget mot sökjätten med hjälp av GDPR. Därmed hotas Google av böter på upp till fyra procent av globala årsomsättningen. Förra året omsatte företaget nästan 276 miljarder kronor, vilket enligt Di Digitals beräkningar skulle innebära en bot på drygt 11 miljarder kronor.

Läs mer: GDPR-anmälningarna flödar in – då ska du slå larm 

Enligt Olle Pettersson är sanktionerna på bordet, eftersom de kan användas av myndigheten enligt GDPR.

”Det handlar först om att fastställa vad som hänt. Om något som skett är felaktigt, så får vi se vilka korrigerande befogenheter som är nödvändiga att tillgripa för att få till en rättelse”, säger han.

GDPR-bestämmelserna ger myndigheten större muskler eftersom man fått mer pengar av regeringen. Det gör att fler bolag nu hotas av Datainspektionens utredningar, något som alltså kan stå dem dyrt.

I och med att vi har GDPR nu har myndigheten fått mer pengar och vi har därför möjlighet att följa upp fler bollar”, säger Olle Pettersson.

"Vi anser oss ha avindexerat alla de länkar som krävts av oss, och vi är i kontakt med Datainspektionen för att diskutera detta", säger en talesperson från Google i en kommentar till Di Digital. 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?