1515

Därför startar hon ett coworking space för kvinnliga entreprenörer

En ny hubb för kvinnor ska bryta mot traditionellt hårda, armbågande arbetsplatser. Di Digital har pratat med initiativtagaren Sophia Renemar om det amerikanska konceptet Hera Hub, deras stöttande klimat och spa-liknande kontor.

Sophia Renemar blev fascinerad av det amerikanska konceptet Hera Hub och bestämde sig för att ta det till Sverige.
Sophia Renemar blev fascinerad av det amerikanska konceptet Hera Hub och bestämde sig för att ta det till Sverige.

Di Digital har tidigare skrivit om techhubbar i Stockholm som samlar entreprenörer under samma tak för att ta del av utrustning, kontakter och råd.

Läs mer: Här är nio av Stockholms hetaste techhubbar just nu 

Nu har ännu ett svenskt coworking space slagit upp portarna. Det handlar om det nyöppnade Hera Hub i Uppsala. Hubben riktar sig inte exklusivt till teknikentreprenörer utan har medlemmar från bland annat ekonomins, juridikens och den grafiska designens värld. De vänder sig dessutom främst till kvinnliga företagare.

“Kvinnor har alltid gått in i system som är byggda av och för män, men nu är det tvärtom. Detta är byggt av och för kvinnor”, säger Sophia Renemar, initiativtagaren till hubben i Uppsala.

Hera Hub grundades 2011 i San Diego, USA, och har därefter dykt upp på fler ställen i Kalifornien, Washington DC och nu Sverige. De ska bli fler. Det planeras fler hubbar i andra amerikanska städer men även utanför landet i Kanada, Kina och Indien. Men än är Uppsalaverksamheten den första utanför USA.

Sophia Renemar var ute och joggade när hon hörde talas om Hera Hub för första gången. Medan hon sprang lyssnade hon på en podd där grundaren för verksamheten intervjuades. Det Sophia Renemar hörde tog tag i henne och bara fyra månader senare var hon i Kalifornien för att titta på platserna.

“Jag tänkte att det här är för bra för att inte ta till Sverige och bestämde mig för att göra det”, säger hon.

Med hjälp av sitt eget företag och sparade medel finansierade hon uppstarten själv. Uppsalahubben är fristående från den amerikanska kärnverksamheten som inte skjuter till pengar till Sverige. Men Sophia Renemar känner ändå att de håller henne om ryggen.

“Det är min business och de hjälper mig inte ekonomiskt på något vis. Men de har en stor bas av entreprenöriell erfarenhet och vi har löpande kontakt.”

Läs mer: Finansprofiler miljardsatsar på tech-kollektiv 

30 procent av 369 000 svenska företagare var kvinnor under 2015, enligt SCB. Vanliga branscher var hårvård, konsultverksamhet och restaurang och många hade även en anställning vid sidan av de egna företagen. På Hera Hub ska de kvinnliga företagarna, som många gånger jobbar hemifrån, kunna träffas för att hjälpa och inspirera varandra. Gemenskapen ska växa ur den delade arbetsplatsen, men även ur workshops och andra aktiviteter som medlemmarna har tillsammans varje vecka.

Sophia Renemar tror att många mer traditionella arbetsplatser saknar den stöttande atmosfären.

“Generellt finns det en konkurrenssituation där man tävlar och armbågar sig fram. Det kan vara ett ganska hårt klimat”, säger hon och fortsätter:

“Man behöver varandra för att lyckas. Om man delar med sig av sin kompetens och inspirerar andra att växa gör man själv det också”

En del av konceptet för Hera Hub är kontorens utformning. Tanken är en hemliknande miljö, eller "spaliknande", enligt de amerikanska grundarna. Kontoren är utrustade med ljud av porlande vatten, levande växter, doftande ljus och mjuk belysning. Men enligt Sophia Renemar innebär det inte att miljön blir mindre professionell.

“Vi ska göra förmågan att lyfta människor till ett nytt sätt att arbeta. Man är fortfarande tydlig, beslutsam om vad man ska göra och kan fatta tuffa beslut”, hon.

Hera Hub i Uppsala har tidigare använt sig av popup-kontor men har nu en fast adress. De körde igång på riktigt förra måndagen och har i dagsläget ett tiotal medlemmar. De betalar för den tid de vill vara på kontoret. Man kan välja mellan att exempelvis bara delta i workshops, vara på kontoret på halvtid eller på heltid. De olika uppläggen kostar mellan 900 och 4950 kronor per månad.

Sophia Renemar ser gärna att fenomenet sprider sig i Sverige.

“Jag har fått exklusivitet att bygga upp hubbar över Sverige och jag vill bygga upp tre stycken inom de närmaste fyra, fem åren. Stockholm är nästa ambition.”


Innehåll från SavelendAnnons

Enastående framgångsrikt Q2 för SaveLend

Efter sommarens börsnotering har har P2P-investeringsplattformen SaveLend haft fortsatt vind i seglet, med stora onboardingar och rekordmånga nya kunder.

– Vi ser det stora intresset som ett kvitto på att detta är ett vinnande koncept, säger vd Ludwig Pettersson.

Läs mer om SaveLends plattform 

Under sommaren börsnoterades investerings- och sparplattformen SaveLend med en överteckning på cirka 680 procent och har nu över 2000 aktieägare. Sedan dess har såväl investerare som aktieägare på plattformen ökat. 

Dessutom har fastighetsförvaltaren Fastum och fackförbundet Akavia genomgått framgångsrik onboarding på faktureringsplattformen och bidragit med kraftigt ökade transaktionsvolymer.

– Vi har haft tydliga finansiella mål på att växa 25 procent organiskt varje år – dessa mål kommer vi att överträffa och vi ser fram emot att sätta upp nya mål inför nästa år. Det fanns en viss oro för att en så stark utveckling skulle anstränga vår organisation, men vi har upprätthållit vår leveranskapacitet utan problem, även under hög belastning. Därmed har vi också fått bekräftelse på plattformarnas skalbarhet.

Överträffar uttalad målsättning

Nyfikenheten på kreditinvesteringar blir allt större, vilket SaveLends peer-to-peer-plattform är ett levande bevis på. Krediter anses vara ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta och avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde än andra tillgångsslag, eftersom det inte är avhängigt börsen i samma utsträckning. Detta har resulterat i att vi kontinuerligt har överträffat vår uttalade målsättning om att leverera 7-9 procents avkastning, vilket vi givetvis avser fortsätta med, betonar Ludwig.

Under augusti presenterades också SaveLends mycket positiva resultat för Q2. Plattformens samlade kapital ökade till 373 miljoner kronor jämfört med 222 miljoner kronor 2020, och snittavkastningen på utlånat kapital låg fortsatt mycket högt, på 10,7 procent. Samtidigt ökade nettoomsättningen med hela 75 procent. 

Med Europa som sitt spelfält

För närvarande är SaveLend aktiva i Sverige, Finland och Polen, vilka är stora marknader för kreditinvesteringar. Fokus ligger i dagsläget på att fortsätta befästa sin närvaro här, men i framtiden är målet att göra hela Europa till företagets spelfält. Ludwig konstaterar dock att det förutsätter en välutvecklad bankinfrastruktur, med fortsatt fokus på automatisering och bra tillgång till kreditdata. 

– Det finns alltid mycket att tänka på när man etablerar sig på nya marknader, men vi har en effektiv och smart modell med enorm potential. Det kommer att bli spännande att vidareutveckla den, avslutar Ludwig.

Sätt igång att investera i SaveLend 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?