1515
Annons

Därför ska du fortsätta åka till Almedalen

Almedalsveckan kritiseras ständigt, ändå fortsätter den vara en av de viktigaste öppna mötesplatserna i Sverige. Varför? Di Digitals Fredrik Wass listar fem skäl till att du bör åka även i år.

Klart du ska åka till Almedalen, även i år. Här är fem skäl från Di Digitals bloggare Fredrik Wass:
Klart du ska åka till Almedalen, även i år. Här är fem skäl från Di Digitals bloggare Fredrik Wass:

För att alla kan vara med

Ja, det är tokdyrt och svårt att hitta boende i Visby under Almedalsveckan, speciellt för den som är sent ute. Men med lite framförhållning kan både färjebiljetter och boende ordnas till priser som du skulle betala för en tågresa till Göteborg och en vecka på vandrarhem. Åker du över dagen eller en natt så blir det förstås ännu mer rimliga priser. Argumentet att Almedalen bara är tillgängligt för makteliten håller helt enkelt inte, även om det såklart förekommer mängder av möten bakom stängda dörrar även där (precis som på fastlandet).

För att alla är där

Almedalsveckan är särintressenas paradis, och det är också en del i dess styrka. Här stöts och blöts argument, erfarenheter och aktörer mot varandra i mängder av diskussioner, på och utanför paneldebatter, seminarium, scener, mingel, möten på gator och torg. Den som till exempel är intresserad av entreprenörskap, kommunikation och digitalisering har ett stort antal programpunkter att välja från när hen sätter ihop sitt eget program för veckan.

För att Gotland är en ö

Det går inte att underskatta betydelsen av att Almedalsveckan utspelar sig på Gotland. Även om det inte kostar massor av pengar att ta sig dit så går det inte överdrivet snabbt att göra det. Vid ett event i Stockholms innerstad kan deltagare dyka upp 10 minuter före utsatt tid och försvinna lika snabbt efteråt. Under Almedalsveckan läggs ofta betydligt mer tid på att stanna kvar i Visby och träffa andra människor, gå på fler aktiviteter än de du själv deltar i samt helt enkelt ge utrymme för spontana träffar. 

För att det handlar om så mycket mer än politik

Den generella mediebilden av Almedalsveckan fokuserar ofta på två saker – partiledartalen med respektive partis utspel och debatter under veckan samt att lyfta fram kritik mot Almedalen som fenomen. Under de där intensiva dagarna i början av juli händer dock otroligt många fler saker, långt borta från både mediernas strålkastare och partipolitiken. Här möts myndigheter, branschorganisationer, näringsliv och civilsamhället i mängder av programpunkter och erfarenhetsutbyten. 

För att du kan komma nära

För politiker och makthavare är närheten i Visby en säkerhetsrisk och hotbilden märks genom det stora antalet poliser med och utan uniform samt omfattande säkerhetsarbete bakom kulisserna. För den vanliga besökaren är det en fantastisk möjlighet att delta i diskussioner med aktörer du vanligtvis bara ser i tv-debatter eller när de blir intervjuade i media. Själv har jag hamnat i spontana diskussioner med allt ifrån ministrar till näringslivshöjdare, ofta i samband med ett seminarium, men även under informella former.

Är Almedalsveckan ett stort jippo med rosévinsmingel och en närvarande maktelit? Ja.

Är det också en öppen mötesplats med många intressanta möjligheter för vem som helst? Ja.

Hoppas vi ses i Visby i sommar! 


Fredrik Wass är digital strateg och fd techjournalist. Han har skrivit om internet- och startupscenen sedan dotcom-bubblan sprack, både i Sverige och i Silicon Valley, men tycker fortfarande att den är lika spännande. För Di Digital bloggar han om internet och digital kommunikation.


Läs även:

Foto:

Di Digital gör storsatsning på digitalisering i Almedalen 

Di Digital gör gemensam sak med HejDigitalt! och bjuder in till två fullspäckade under årets almedalsvecka. Läs mer här!


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?