1515

Därför pratar alla plötsligt om botar

Artificiell intelligens i form av chattbotar i meddelandeappar är nästa stora grej. I alla fall om man får tro techindustrin, som nu hoppas på en ny miljardekonomi.

Facebook är en av många teknikjättar som satsar stort på botar
Facebook är en av många teknikjättar som satsar stort på botarFoto:Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/San Francisco) “Botar är de nya apparna”, sa Microsofts vd Satya Nadella nyligen på it-jättens utvecklarkonferens i San Francisco.

Det är i alla fall vad han och många fler med honom vill att det ska vara. Chattbotar är datorprogram som vi kan prata med. De kan definieras som digitala assistenter med inbyggd artificiell intelligens och det som kallas “natural language processing”, det vill säga att programmet förstår vad vi säger och skriver.

På konferensen för utvecklare släppte Microsoft en utvecklingsmiljö för chattbotar i bolagets telefonitjänst Skype, och för andra meddelandeappar som Line och Kik. Några veckor senare kom Facebook med sitt erbjudande till utvecklare, som går ut på att bygga chattbotar för meddelandeappen Messenger.

Det kan till exempel handla om att en hotellkedja har en chattbot som hjälper till att boka ett rum eller att kundtjänst sköts via en bot. Andra användningsområden kan vara att beställa mat, organisera möten eller läsa nyheter som en chattbot skickar till dig utifrån dina önskemål.

Några av de företag som direkt lanserade sina chattbotar för Facebook Messenger var bland andra CNN, Bank of America och Burger King.

Så kan chattbotarna inta våra liv

“All uppmärksamhet kring botar just nu är inte för att det är något nytt. Det är för att vem som helst ska kunna göra dem och därför kommer det tusentals, vilket är en stor förändring”, säger Mark Bünger, analytiker på Lux Research i San Francisco och expert på robotutveckling.

Historien kring chattbotar började redan på 1950-talet när Alan Turings kända artikel “Computing machinery and intelligence” kom ut. Ett tidigt exempel på det är Eliza, ett primitivt datorprogram som kom ut 1966 och kan svara på enkla meningar.

Sedan dess har det funnits många fler exempel, men nyheten är att chattbotar nu kan utvecklas av i princip vem som helst med programmeringskunskaper. Den utvecklingen har pågått sedan 2013 i den kinesiska meddelandeappen Wechat, som har miljontals chattbotar. Och andra meddelandetjänster som Telegram och Kik har redan hundratals. Nu försöker Facebook och Microsoft att hinna ikapp.

Exempel på chattbotar som har en del användare redan i dag är Googles digitala assistent Now, Apples motsvarighet Siri och Microsofts Cortana. De kan hämta information från webben och omvandla det till svar.

Med chattbotar i meddelandetjänster blir konversationen med användaren mer personlig. I dag har över 2,5 miljarder människor minst en meddelandeapp installerad i sin mobiltelefon. 900 miljoner är aktiva i Facebook Messenger varje månad och 300 miljoner i Skype. Få använder dock chattbotar och det är än så länge tidigt i utvecklingen. Om det kommer att slå igenom återstår att se.

“Här finns det en möjlighet att skapa användargränssnitt som kan vara i decennier och vara värda mycket pengar”, säger Mark Bünger.


Åsikterna kring om botar kommer att ersätta appar går isär. Men de flesta är överens om att appmarknaden har börjat mogna. Studier visar att många bara använder sig av sina favoritappar och har slutat ladda ner appar regelbundet. Det har blivit allt svårare att tjäna pengar på appar och utvecklare letar efter nya möjligheter för mobil mjukvara.

Men Mark Bünger tror att det blir svårt att sätta ett värde på en potentiell marknad för chattbotar, då det är mer av en funktion än en egen produkt.

Facebooks och Microsofts kommersiella planer för chattbotarna är än så länge oklara, men det finns säkerligen flera sätt de båda jättarna kan tjäna pengar på att företag har kontakt med kunder på deras plattformar. Det finns dock än så länge ingen möjlighet för betalningar direkt i chattbotarna på Messenger.


Chattbotar innebär en möjlighet för Facebook att gå förbi beroendet av mobiloperativsystemen från Apple och Google, och skapa nya miljöer för företag i sitt eget ekosystem.

Troligtvis är dock också Google och Apple på väg ut med lösningar för chattbotar, när de samlar utvecklare till konferenser i San Francisco om några veckor.


Niklas Laninge driver utbildningsföretaget Daily Bits Of, som börjat experimentera med botar.

Expressen: ”Vi ska vara där användarna är”

Flera svenska företag låg i startgroparna inför Facebooks släpp av chattbotutveckling för några veckor sedan. Expressen och Daily Bits Of är två av dem.

När Facebook släppte möjligheten för utvecklingen av chattbotar i meddelandetjänsten Messenger satte Expressen igång direkt. Den första boten blev klar redan efter två dagar, berättar tidningens digitala produktutvecklingschef Peter Frey.

”Den är inskickad till Facebook för godkännande”, säger Peter Frey.

Till och börja med ska chattboten leverera nyheter och sport- och nöjeshändelser i chattkonversationer med Messenger-användare.

”Vi tittar också på mer nischade tjänster”, säger Peter Frey.

Han menar att användare kan hitta nyhetsmaterial via boten som de annars inte visste om att de borde läsa eller titta på.

”För Expressen är det viktigt att vara tidigt ute på nya plattformar för att lära oss och snabbt kunna utvärdera nyttan. Vi ska vara där användarna är och om chattbotar slår stort är vi först ute. Om inte har vi lärt oss något”, säger Peter Frey.

Han tycker det är för tidigt att säga vart botutvecklingen tar vägen, men att det kommer leda till något intressant är han övertygad om.

En som delar den uppfattningen är entreprenören Niklas Laninge. Han är grundare till utbildningsföretaget Daily Bits Of tillsammans med Björn Henriksson, och de bygger just nu på två chattbotar.

Den ena är för den professionella kommunikationsplattformen Slack och den andra för Facebook Messenger.

”Vi vill göra lärande friktionsfritt och slipa ner varenda tröskel det finns. Jag tror att botar kommer ta oss till den visionen för du är i ett program som du redan kan”, säger Niklas Laninge.

Han beskriver det som en privatlärare du kan ha i fickan i ett format du redan använder, nämligen en meddelandetjänst.

”Det är heller inte lika ångestladdat som mejl och landskapet är mer tydligt uppdelat. Messenger och Whatsapp är till för nära och kära, och många av våra kurser handlar om livsstil, och Slack är för professionella”, säger Niklas Laninge.

Boten kan fråga dig vad du vill lära dig och anpassa kurserna och övningar till dina svar.

Daily Bits Ofs utbildningar består av flera snuttifierade delar, som hittills har mejlats ut till prenumeranterna. Vissa kurser är gratis, andra kostar en slant och en del kommer från företag.

”Botar kan ge ett mycket mer mångfacetterat sätt för lärande än mejl. Boten kan fråga dig vad du vill lära dig och anpassa kurserna och övningar till dina svar”, säger Niklas Laninge.

Han tror att utvecklingen med chattbotar kommer gå snabbt, särskilt bland unga men också vuxna.

”Kundtjänst kan vara ett första steg och statliga myndigheter som Försäkringskassan, säger Niklas Laninge.

Men det gäller att det inte blir ett överflöd av notifikationer, säger han.

Läs även: Facebook lanserar plattform för botar


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?