1515

Därför nobbar Spotify Stockholmsbörsen

Nasdaq har försökt locka Spotify med en dubbelnotering i New York och Stockholm – och fått nobben. Di Digital kan nu avslöja spelet bakom jättelistningen, där Spotifys nya finanschef Barry McCarthy haft en nyckelroll.

Spotifys vd Daniel Ek och bolagets finanschef Barry McCarthy. Foto: Jesper Frisk/Youtube
Spotifys vd Daniel Ek och bolagets finanschef Barry McCarthy. Foto: Jesper Frisk/Youtube

Spotify genomför snart den största börsnoteringen av ett svenskt bolag sedan Telia år 2000.

Musiktjänsten väntas få ett börsvärde på cirka 130 miljarder kronor, vilket motsvarar drygt hälften av Telias värde efter första handelsdagen.

Prestigenoteringen vore en fjäder i hatten för Nasdaq, som under flera år försökt locka Spotify (NTL) till Stockholmsbörsen. Streamingjätten har erbjudits en notering i New York med en sekundär listning i Stockholm, kan Di Digital avslöja.

Spotify har alla förutsättningar att bli en folkaktie

”Vi tror att nordiska aktier mår bra av att kunna exponeras mot ägare även i Norden. Spotify har alla förutsättningar att kunna bli en folkaktie”, säger Adam Kostyal, chef för europeiska noteringar på Nasdaq.

Men det blir ingen Stockholmsnotering. Spotify, som länge har ryktats vara på väg till börsen i USA, väljer New York Stock Exchange (NYSE) i stället för Nasdaq. Det bekräftar flera källor med insyn i processen.

Analys: ”Skördetid för ägarna – men inte för Spotify”

De svenska grundarna Daniel Ek (NTL) och Martin Lorentzon (NTL) har inte haft ”särskilt stora tankar om var eller hur” Spotify noteras, enligt en person med insyn. I stället är det Spotifys finanschef, Netflix-veteranen Barry McCarthy, som har fått bestämma.

Facebooks skakiga entré på Nasdaq 2012 ska vara huvudskälet till att Spotify väljer NYSE. Det säger två källor till Di Digital.

Nasdaq ägde techmarknaden fram till Facebook

”Nasdaq ägde techmarknaden fram till Facebooks notering. Det fanns inte på kartan att man skulle gå någon annanstans än dit. Men det blev en fiaskonotering och då öppnades dörren för NYSE. De har verkligen tagit den chansen”, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet med ett förflutet på Nasdaq i Stockholm.

Facebook drabbades under första handelsdagen på Nasdaq av omfattande tekniska problem. Bolaget, som då hade relativt små mobilintäkter, såg dessutom aktiekursen halveras på några månader.

Sedan dess har större techbolag som Twitter, Alibaba och Snap alla valt att notera sig på NYSE, som tar ut högre avgifter men är cirka tre gånger så stor som Nasdaq sett till ackumulerade bolagsvärden.

En notering på just NYSE blir också en personlig merit för Barry McCarthy, som var med och tog Netflix till Nasdaq 2002.

”Det är väldigt ovanligt att genomföra två noteringar på två olika listor, framför allt vad det gäller techbolag”, säger en person med insyn i Spotifys noteringsplaner.

Läs mer: Spotifys värde sjönk 20 procent – tvingades till jättelån

Spotify, som drogs med drygt 5 miljarder kronor i förluster i fjol, kan dock få svårt att övertyga marknaden, enligt medieanalytikern Mark Mulligan på brittiska Midia Research.

”Spotify kommer inte plötsligt att förvandlas till ett bolag med höga vinstmarginaler”‚ säger han.

Marknadsledaren måste bevisa att man kan behålla användarna på sikt och tjäna pengar på dem under lång tid.

”De behöver investerare och aktiemäklare med en nyanserad och sofistikerad vision”, säger Mark Mulligan.

Läs mer: Svenska storägarna säljer av i Spotify

Spotify har valt att inte genomföra en nyemission inför noteringen. I stället vill musikjätten registrera sina aktier på börsen utan att ta in nya ägare. Det innebär att bolaget inte behöver sälja in sitt case till investerare på förhand.

I fjol ökade Spotifys omsättning med över 50 procent till knappt 29 miljarder kronor. Under första halvåret i år omsatte man enligt medieuppgifter 19 miljarder kronor, vilket bäddar för en tillväxt på 40 procent på helåret.

Inför noteringen har flera nya namn, däribland Cristina Stenbeck, tagit plats i Spotifys styrelse. Storägare som Northzone, Creandum och Wellington Partners sålt stora poster i Spotify. Bland köparna finns de svenska pensionsjättarna AMF, Alecta och Folksam.

Di Digital har sökt Spotify för en kommentar.


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?