1515
Annons

Därför ligger Estland före Sverige digitalt

I Sverige har den offentliga sektorn halkat efter den privata i digitaliseringen. En möjlig förebild finns i Estland som har kommit långt med att erbjuda digitala medborgartjänster. ”De har inte behövt anpassa sig till gammalt skräp när de bygger nya saker”, säger Jan Gulliksen, professor vid KTH och medlem i regeringens digitaliseringsråd.

Jan Gulliksen, professor vid KTH, Håkan Nyberg, vd på Ikano Bank, Anna Gärdin, digitaliseringsexpert på Nacka Kommun och Per Wallentin vd på Knowit gästade Di:s scen i Almedalen.
Jan Gulliksen, professor vid KTH, Håkan Nyberg, vd på Ikano Bank, Anna Gärdin, digitaliseringsexpert på Nacka Kommun och Per Wallentin vd på Knowit gästade Di:s scen i Almedalen.Foto:Jack Mikrut.

I Stockholm är programmerare en av de vanligaste yrkesgrupperna. Den digitala musiktjänsten Spotify har över 100 miljoner användare globalt. Swish används av över 5 miljoner svenskar.

På många sätt är Sverige med och tampas i frontlinjen vad gäller digitaliseringen. Men hur ska Sverige få fart även på digitaliseringen av den offentliga sektorn?

Det var frågan som DI:s panel försökte besvara i Almedalsarenan på tisdagen.

Jan Gulliksen, professor i människa-dator-interaktion vid KTH och medlem i regeringens digitaliseringsråd, konstaterade att Sverige brukar hamna på plats två i rankingar, efter Danmark, när det gäller digitaliseringsgrad i EU. Men när man tittar bara på det offentliga är det ett annat land som seglar upp som etta: Estland.

”Den enkla förklaringen är att det är ett land som inte fanns för 35 år sedan så de har inte behövt anpassa sig till gammalt skräp när de bygger nya saker. I tillägg till det har man haft ett tydligt digitalt ledarskap som har agerat kravställare och inspiratörer”, säger han.

Anna Gärdin är digitaliseringsexpert på Nacka kommun och jobbade dessförinnan på Skatteverket som ofta lyfts fram som en digital föregångare för myndighets-Sverige.

Hon menade att den stora utmaningen i digitaliseringsprocessen ofta låg i att lyfta blicken och se ett steg längre.

”Vi blir ganska snabbt fokuserade på att optimera våra egna interna processer. Men digitalisering handlar inte om teknik, utan beteenden. Den största utmaningen för oss i Nacka och Sverige är att se hur kunder kan bete sig med ny teknik.”

Håkan Nyberg är i dag vd för Ikano Bank. Vid millennieskiftet ledde han det konsortium av banker som byggde Bank-Id, en tjänst som nu används av både offentliga och privata aktörer. Han efterlyste ett ökat engagemang från politikernas sida kring digitaliseringen av det offentliga.

”Det känns som att det saknas en övergripande strategi. Istället är det eldsjälar som arbetar på olika fronter. Politiska strateger tänker på hur man ska vinna val och inte hur man ska skapa medborgarnytta. Det finns en stor lucka”, säger han.

Läs även: Fiber, digital vård och AI – så vill partierna digitalisera Sverige 

Jan Gulliksen lyfte fram att olika kommuner har olika förutsättningar för sin digitalisering. Precis som olika organisationer har.

”Universiteten är bland de långsammaste i att ta till sig förändring. När jag har sagt att vi är sämst i klassen så är det bara en organisation som har räckt upp handen och sagt att de själva var sämre. Det var Regeringskansliet.”

Anna Gärdin önskade att Sverige ska ta ett grepp kring hur det offentliga Sverige skulle kunna dela data inom sina olika delar. 

”Nu sitter alla och funderar på var sitt håll. Men det skulle underlätta om det fanns något ställe där vi alla kunde tanka upp datan”, säger hon.

Per Wallentin, som är vd på Knowit, tog upp att Sverige är land med hög allmän kompetens hos medborgarna kring att använda datorer och har hög internetanslutning

”Så om politikerna hade mer mod kring strukturförändringar hade det blivit perfekt. Sedan hjälps vi företag, eldsjälar i kommunen, banker och företag åt att fixa det.”

Han tog även upp att i det offentliga har det byggts upp en struktur som ska hålla över lång.

”Det finns inga incitament att skapa förändring i det systemet, vilket det gör inom privat sektor. Politikerna behöver bidra med att trycka in incitament kring den här stora omvälvningen som behöver ske. Det är ingen höger-vänster-fråga. Det behöver hända.”

Läs även: Panelen: Gör som Estland i AI-racet 


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?