Annons

Därför investerar Kamprad-familjen i Handiscover

Skånska Handiscover tar in kapital från Kamprad-familjens stiftelse. ”Vi är glada och stolta att ha fått in en så erfaren, långsiktig och entreprenörsdriven investerare”, säger vd:n Sebastien Archambeaud.

Handisovers vd Stefan Archambeaud och Ikea-grundaren Ingvar Kampard.
Handisovers vd Stefan Archambeaud och Ikea-grundaren Ingvar Kampard.Foto:Handiscover/TT

Ett Airbnb för resenärer med begränsad rörlighet. Så kan man beskriva skånska Handiscover (NTL). Tjänsten förmedlar semesterboende och hotell till personer som behöver detaljerad information om till exempel trappsteg och trösklar i semesterboendet.

Sedan tidigare har Handiscover lockat investerare som Dominika Peczynski (NTL) och Dušan Stojanović (NTL), den senare genom uthyrningsbolaget Adriatic Home. Nu tar bolaget in 6 miljoner kronor i en runda som leds av Entreprenörinvest Sverige, som ägs av Familjen Kamprads stiftelse.

Läs även: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Dušan Stojanović 

”Handiscover är inte bara en sympatisk tjänst, vi tror också att det är en väldigt bra affärsidé. Dessutom är personerna bakom bolaget dedikerade och har mycket relevant erfarenhet”, säger Eva Nyvaller, vd på Entreprenörinvest.

I dag förmedlar Handiscover fler än 4 000 boenden i 37 länder genom att matcha rörelsehindrade resenärer med både professionella och privata uthyrare.

”Vi är glada och stolta att ha fått in en så erfaren, långsiktig och entreprenörsdriven investerare. Under 2016 har vi kunnat bevisa vår relevans för vår målgrupp och förberett för skalning i Europa. Med denna runda kan vi nu genomföra det och bygga vidare på vårt internationella team”, säger Sebastien Archambeaud, vd för och grundare av Handiscover.

Tidigare har Entreprenörinvest gått in i bolag som molntjänsten Arifiq och röntgenbolaget Solutions for Tomorrow.

Läs även: Dominika blir delägare i ”Airbnb för funktionshindrade” 

Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera