1515

”Därför handlar Apples jippo om allt annat än Iphone”

Techvärlden håller andan inför Tim Cooks lansering av Apples tionde Iphone. Men bolagets framtid kommer att avgöras av något helt annat, skriver Sven Carlsson.

Sven Carlsson är reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är reporter på Di Digital.Foto:TT/Patrik Olsson

I internetsvängen slänger sig folk omotiverat ofta med ordet ”revolutionerande”, särskilt när det handlar om produkter.

Men det är verkligen ingen överdrift i fallet Iphone.

För drygt tio år sedan presenterade Steve Jobs en produkt som trots att den var halvfärdig skulle komma att förändra sina användares vardag.

Det är liksom svårare att försätta sin publik i teknikextas på tionde försöket

I dag har Apple sålt en bra bit över en miljard telefoner. Alla sitter vi hukade över våra små skärmar.

Läs mer: Så gick det till när Steve Jobs presenterade Iphonen

På tisdag är det dags för Apple att presentera sin tionde iteration av Iphone. Den här versionen ryktas ha ansiktsigenkänning, bättre skärm och en massa andra funktioner du kan läsa om lite varstans. Priset ska enligt uppgift höjas till 1 000 dollar, motsvarande 8 000 kronor. 

Tim Cook har det inte lätt. För varje ny version av den smarta telefonen blir det, av naturliga skäl, allt svårare att försätta sin publik i teknikextas. Apples aktie har stigit med knappt 40 procent sedan årsskiftet bara på förväntan att nya Iphone ska sälja som tidigare versioner – eller ännu bättre.

Och där står Tim Cook, på en scen döpt efter den framlidne visionären Steve Jobs. För det är på den nyligen invigda Steve Jobs Theater presentationen äger rum.

Det är riskfyllt att vara så beroende av en enda produkt

Det är ingen lätt uppgift att lansera en ny Iphone. Men Apple-chefens svåraste utmaning har inget att göra med den epokgörande telefonen. Den handlar om precis allting annat.

De senaste tolv månaderna stod denna smartphone för två tredjedelar av Apples försäljning. Det är hisnande, och knappast en siffra som något företag i världen kan avundas.

Det är riskfyllt att vara så beroende av en enda produkt.

Iphones totala dominans skvallrar också om att Apple sedan dess inte har lyckats skapa någon lika våldsamt framgångsrik produkt. Ingen klocka, padda eller dator i världen har kunnat sätta emot Iphonens enorma framgång.

Den enda produkt som i dag skulle kunna göra lika stort avtryck – en självkörande bil – är något Apple inte ens siktar på ett utveckla längre.

Men Tim Cook verkar ha en plan.

Läs mer: Apples nya rymdcampus – världens coolaste kontor?

Gång på gång under sina samtal med analytiker och journalister lyfter han fram ”Services”, Apples tjänstesegment som växer betydligt snabbare än övriga delar av bolaget.

Apple har länge sålt appar till sina enheter men på senare år har techjätten banat väg för flera nya tjänsteaffärer.

Till exempel ryktas Apple vilja uppmana sina apptillverkare att sälja abonnemang till sina kunder.

Spotify-konkurrenten Apple Music finns tillgängligt på Googles Android-system – och kanske vänder sig Steve Jobs i graven. Han lovad nämligen att ”förstöra” Android som han ansåg var en stulen produkt.

Apple kommer också att producera egna tv-serier och filmer för 1 miljard dollar det kommande året och därmed ge sig in i innehållskriget med Netflix, Amazon och HBO.

Läs mer: Tv och film är techbolagens nya guld 

Bara det senaste året har Apples tjänstesegment omsatt motsvarande 220 miljarder kronor. Det är klart mer än H&M sålde kläder för i fjol, men ändå bara 9 procent av Apples affär.

Tim Cook lär inte få någon egen hitprodukt som närmar sig Iphone.

Men om han lyckas byta kurs på USA:s högst värderade börsbolag kan han släppa ångesten inför eventuella produktsläpp.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?