1515
Annons

Därför går Mark Zuckerberg in i Wolt

Wolt tar in 4,4 miljarder för att bli större på hemleveranser av både mat och andra varor. Samtidigt växer Foodora och namnger Amazon som sin måltavla. Och på USA-börsen kastar investerarna pengar över den lokala leveransjätten Doordash.

Dagens avsnitt av Digitalpodden leds av Johannes Karlsson och Henrik Ek.

PODD

Dagens avsnitt av Digitalpodden leds av Johannes Karlsson och Henrik Ek.

Hemleveranser är onekligen en hett bland investerare. Den svenska och europeiska marknaden framstår dock bara vara i sin linda, jämfört med hur drakarna i USA växt. 

Att Mark Zuckerbergs investmentbolag Iconiq invest och EQT EQT +1,73% Dagens utveckling lastat in mer pengar i Wolt framstår inte som överraskande mot den bakgrunden.

I dagens avsnitt av Digitalpodden pratar vi också om en annan het bransch, nämligen den för betaltjänstebolag. Klarna påstås sikta på en värdering på 400 miljarder kronor när de går till börsen senare i år. Detta efter den amerikanska konkurrenten Affirms mycket lyckade börsdebut.

Och inte nog med det – kunderna verkar mer nöjda med Klarna än de varit tidigare. 

Vi avhandlar också hemarbetets mörka baksida. I en ny rapport avslöjar poliser från 39 länder att nedstängningar och hemmajobb bidragit till en ökning i sexuella övergrepp mot barn, inte minst online. Företagens oskyddade datorer kan användas till dessa olagliga ändamål.

Lyssna på Digitalpodden här:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Innehåll från SnowflakeAnnons

Få ut mer av data med ett decentraliserat data mesh

Det är svårt att föreställa sig den framtida ekonomin utan data. Många företag har redan insett vikten av datadrivna insikter för att bli framgångsrika vilket också tydligt framgår av siffror från CBS – så tidigt som 2022 utfördes big data-analyser i en mängd olika branscher. Men hur får man ut mesta möjliga av sina data?

De flesta organisationer är idag medvetna om att mycket återstår för att kunna dra nytta av data på bästa sätt. Här spelar flera faktorer in; vissa saknar rätt verktyg, andra rätt kunskap och ytterligare andra den tid som krävs för att genomföra relevanta analyser av de ständigt växande datasamlingarna. 

– För att verkligen optimera värdet av data bör företag därför överväga en strategi med avstamp i data mesh, betonar Henrik Norhøj Nielsen, Principal Sales Engineer hos Snowflake.

Decentralisering behöver inte leda till datasilos

Många företag har en komplex organisationsstruktur. Ju större ett bolag är, desto fler avdelningar har de och desto fler leverantörer och partners samarbetar de med. För att undvika datasilos och effektivisera informationsflöden försöker många samla data från alla datakällor i en enda central lösning. 

– Detta är dock en strategi som kan ha nackdelar; oftast finns det bara ett datateam i en centralt organiserad IT-infrastruktur. Detta team är det enda som ansvarar för att integrera alla dataflöden i en central lösning. Teamet behöver då parallellt hantera ett ständigt fluktuerande antal användare och en mängd olika källor för data; samtidigt har de i de flesta fall inte tillräcklig förståelse avseende vad datan innehåller och hur det används. Det leder ofta till minskad agilitet och till slut kommer kvaliteten på integrerade data att försämras. 

Specialiserade team

Data mesh fungerar annorlunda. Den skiljer sig från traditionella, centraliserade lösningar och utgör ett decentraliserat tillvägagångssätt för skalbar hantering och bearbetning av data. Därmed behöver inte längre ett enda team vara ansvarigt och sköta alla datakällor samtidigt; istället kan specialiserade datateam ansvara för olika domäner, till exempel en specifik avdelning eller produkt. Beroende på hur en organisation är organiserad kan det också vara effektivt att kombinera relaterade områden, såsom marknadsföring och PR, till en domän. 

– Ett sådant upplägg förutsätter emellertid att varje team har rätt kunskaper inom sin domän. Till exempel, vad för data är särskilt viktig för kommunikationsavdelningen? Vilka analyser utförs regelbundet och när behöver man köpa in extern information för att nå bästa resultat? Med rätt kunskap på plats kan de enskilda datateamen arbeta proaktivt för att undvika flaskhalsar och se till att information av hög kvalitet är tillgänglig, konstaterar Henrik. 

Hur tillämpar man data mesh?

Först av allt måste en organisation ha en klar uppfattning om vad man vill uppnå med data. När man har svaret på det kan man göra välgrundade val om vilken information som bör centraliseras respektive decentraliseras. Ett bra första steg är därför att identifiera och etablera tydliga KPI:er till respektive domän. 

– En annan viktig aspekt är att börja se data som en produkt – den behöver ha sin egen logistik, kontroll, lagring och ägandeskap. Tillvägagångssättet här går att översätta nästan direkt från hur fysiska produkter hanteras.

De som vill införa data mesh behöver göra det ett steg i taget för att tydligt förankra förändringarna i organisationen. Definiera en domän och en produkt med ett tydligt mål och inrätta därefter ett datateam som ansvarar för just dem. Därefter gäller det att utnyttja sitt momentum. 

– Det krävs nämligen både en teknisk och en kulturell förändring för att fullt ut nyttja potentialen i data mesh. Den största utmaningen är dock sällan teknisk utan organisatorisk. Många gånger är domänerna för stora eller för små och det är oklart vem som har ägandeskap av en viss domän. Det är därför organisationer bör ha tydliga upplägg och ansvarsfördelningar, annars löper man risk att decentraliseringen skapar datasilos istället för att ta bort dem. 

Interoperabilitet är nyckeln

Data mesh lämpar sig särskilt för företag med en komplex organisationsstruktur, eftersom både effektivitet och kvalitet på integrerade data ofta blir sämre med en central IT-infrastruktur. 

– När man väl har etablerat en tydlig struktur kring vem som ansvarar för vad är det viktigt att säkerställa interoperabilitet mellan de olika affärsområdena. Detta sköts enklast genom att utse ett centraliserat datateam som extra stöd till de övriga teamen. Detta team kan också hjälpa till att hantera frågor som inte nödvändigtvis är knutna till en domän, avslutar Henrik. 

Läs mer om data mesh hos Snowflake 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Efter Lendifys krisår – därför säljs sorgebarnet

Kreditbolaget Lendify säljs till Danmark – efter ett minst sagt turbulent år. Digitalpodden analyserar bakgrunden och orsakerna till affären.

PODD

Efter att ha fått nobben från Finansinspektionen tvingades det haussade lånebolaget Lendify skrota arbetet med en nyemission om hela 700 miljoner kronor och ställa in börsnoteringen som planerades till 2021. Nu köps bolaget upp av den danska bankappen Lunar. 

Johannes Karlsson och Evelina Nedlund analyserar även EU:s nya lagbomb som ska förbjuda företag att använda ai på ett sätt som manipulerar EU-medborgare. Varför behövs en sådan lag? Och vad kommer att hända med företag som bryter mot reglerna?

Slutligen avhandlas Borgo – den nya utmanaren som gett sig in på den enorma svenska bolånemarknaden. Kommer bolaget lyckas nå målet om att nå 100 miljarder kronor i utlåning på fem år?

Lyssna på veckans avsnitt av Digitalpodden här:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera