1515

Därför faller hajpade Crunchfish-aktien

Hajpade Crunchfish är inte det enda bolaget som rasat på börsen efter den initiala noteringsyran. Enligt experten är det ett skolboksexempel på en nynotering där privatpersoner helt och hållet står för handeln.

 

Joachim Samuelsson (till vänster), styrelseordförande och storägare i Crunchfish, och Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.
Joachim Samuelsson (till vänster), styrelseordförande och storägare i Crunchfish, och Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.Bild:Crunchfish/Nordnet

Crunchfish steg kraftigt i samband med sin börsnotering i början av november. Teckningskursen för aktien var 15 kronor och redan den tredje handelsdagen hade aktien rusat med över 200 procent.

Men sedan dess har aktiekursen rasat. På tisdagen föll Crunchfish-aktien med ytterligare 6 procent till 20,4 kronor, mer än en halvering jämfört med toppnoteringen.

Crunchfish är inte det enda nynoterade techbolaget som haft en svängig aktiekurs. En genomgång som Di Digital gjorde tidigare i veckan visade att aktiekursen för fem av 23 nynoterade techbolag under 2016 sett sin kurs rusa med över 100 procent. Mest iögonfallande är biotechbolaget Cellink vars aktie rusade från teckningskursen på 26 kronor till över 110 kronor. Sedan dess har kursen fallit tillbaka till strax under 80 kronor.

Läs mer: Techbolag riskerar baksmälla på börsen

”Jag är också lite förvånad över kursrörelsen, det måste jag säga”, säger Joachim Samuelsson, styrelseordförande och storägare i Crunchfish, som samtidigt påpekar att aktien fortfarande handlas högre än teckningskursen på 15 kronor.

”Men jag förstår såklart att det är tråkigt för de som köpte i marknaden när den stod över 40 kronor.”

Har det kommit några nyheter som kan förklara kurssvängningarna?

”Nej, det är i stort sett samma bolag som när prospektet släpptes.”

Enligt Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet, är Crunchfish-aktien ett skolboksexempel på när det blir en hajp kring en aktie där privatpersoner helt och hållet står för handeln.

”Aktien drar då iväg väldigt fort och den höga omsättningen föder mer intresse. Sedan kan intresset av någon anledning gradvis avta, då försvinner också de här spekulativa handlarna och kursen faller tillbaka”, säger Joakim Bornold.

Läs mer: ”Undvik hajpen – lär av börsens tech-veteraner”

Han pekar på att det oftast är i techbolag som aktiekursen kan dra iväg och svänga ordentligt.

”De bolagen har ofta en cool produkt och en story kring produkten. Intäkterna i de bolagen ligger också ofta i framtiden vilket gör att det finns en stor potential.”

Fenomenet med kursraketer har blivit allt vanligare de senaste åren. Det mest kända exemplet är kanske biometribolaget Fingerprint Cards som i fjol gjorde succé på börsen och rusade med över 1.000 procent, något som Joakim Bornold tror bidragit till det spekulativa klimatet.

”Alla vill såklart hitta nästa Fingerprint”, säger han och förutspår att trenden kommer att fortsätta.

”Så länge aktiemarknaden och småbolag är heta bland privatpersoner kommer det att komma fler kursraketer.”

Läs mer: Appspotr rusar med nästan 30 procent i börsdebuten

Crunchfish-ordföranden Joachim Samuelsson har dock sin plan klar för att få aktiekursen att studsa tillbaka.

”Det enda vi som bolag kan göra är att leverera nyheter som är positiva för bolaget och därmed aktien”, säger han.

Crunchfish grundades 2010 och har utvecklat en teknik som gör det möjligt att styra mobiler och surfplattor med handrörelser på flera meters avstånd. Tekniken har främst använts för att utlösa kameran och låta användaren ta selfies och bland kunderna finns Lenovo och Oppo. Tekniken har nu utvecklats för att också stödja virtuell verklighet, VR, och förstärkt verklighet, AR. Genom att använda gester kan användaren till exempel starta och pausa en film eller välja nästa videoklipp.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?