1515

Därför är serieentreprenörerna viktiga för tech-Sveriges framtid

En liten skara serieentreprenörer utgör en oproportionerligt stor del av det svenska teknikundret. Di Digital har kartlagt Sveriges främsta serieentreprenörer under 40.

Susanne Najafi har grundat riskkapitalfonden Backing Minds och bland annat bolagen Clearlii och Lokalii. Jarno Vanhatapio har grundat Nelly.com, Zoozoo.com och Na-kd. Carl Fritjofsson har grundat bolagen har grundat Wrapp, HDWR och Rewind. Louise Fritjofsson har grundat bolagen Popsox, Adprofit, Vint och Rewind. Kollage Di Digital.
Susanne Najafi har grundat riskkapitalfonden Backing Minds och bland annat bolagen Clearlii och Lokalii. Jarno Vanhatapio har grundat Nelly.com, Zoozoo.com och Na-kd. Carl Fritjofsson har grundat bolagen har grundat Wrapp, HDWR och Rewind. Louise Fritjofsson har grundat bolagen Popsox, Adprofit, Vint och Rewind. Kollage Di Digital.

Niklas Zennström (NTL), Hjalmar Winbladh (NTL) och Jane Walerud (NTL). Alla har de startat framgångsrika techbolag för att sedan sadla om och bli investerare i världsklass.

Zennström inledde exempelvis sin karriär genom att starta fildelningstjänsten Kazaa och sedan telefonitjänsten Skype, som såldes till Microsoft 2011 för 8,5 miljarder dollar. Idag är han den tongivande partnern bakom riskkapitaljätten Atomico, som nyligen tog in 6,5 miljarder kronor i en jättelik kapitalrunda.

Även affärsängeln Jane Walerud har en bakgrund som så kallad serieentreprenör. Hon var med och grundade Bluetail 1998, ett tidigt molnbolag för mejlhantering som såldes efter 18 månader för 1,4 miljarder kronor till ett bolag som köptes av Nortel. Idag är hon en av Sveriges främsta affärsänglar, känd för att vara först att investera i betalbolaget Klarna, som idag värderas till minst 19 miljarder kronor.

De flesta framgångsrika bolag grundas av entreprenörer som har några bolag under bältet.

Serieentreprenören Hjalmar Winbladh är en annan profil som löpt linan ut. Han inledde karriären med att grunda det mobila internetbolaget Sendit, som såldes till Microsoft för 1,3 miljarder kronor 1999. Sedan dess har han varit med och grundat Rebtel, Epidemic Sound, Sinch och Wrapp, och idag partner på EQT Ventures med 5,3 i senaste fonden.

“De flesta framgångsrika bolag grundas av entreprenörer som har några bolag under bältet. Många tar med sig sina erfarenheter in i framtida företagsstarter och investeringar”, säger Karl Wennberg, professor vid Linköpings universitet som forskat i ämnet.

Just nu är en generationsväxling på gång. Niklas Zennströms Atomico har exempelvis nyligen investerat i Automile, Jens Nylanders (NTL) tredje techbolag. Bolaget, som kopplar upp fordon till nätet, värderas redan idag till en halv miljard kronor.

Läs mer: Niklas Zennström ökar i Automile som värderas till en halv miljard

För att hitta morgondagens tongivande bolagsbyggare har Di Digital tagit fram en lista med 40 av Sveriges hetaste serieentreprenörer under 40.

Med på listan är bland andra Susanne Najafi (NTL), som i fjol grundade riskkapitalbolaget Backing Minds ihop med Sara Wimmercranz (NTL). Hon har hunnit starta tre techbolag, bland annat det som idag är Eleven.se, en av Nordens största nätbutiker för smink och hudvård.

“Mitt entreprenörskap har gett mig en förståelse för att det kan gå upp och ner, och att misstag och problem är en del av resan. Problemlösningsförmåga är en av de viktigaste egenskaper vi tittar på när vi investerat i techbolag”, säger den idag 35-åriga investeraren.

En annan person som utmärker sig på listan är Johanna Björklund (NTL), en ingenjör från Umeå som 2007 startade bolaget Codemill, som idag levererar digitala videolösningar till mediebolag, och som gett upphov till ytterligare två bolag inom samma område.

”Jag hoppas kunna bygga fler teknikbolag i framtiden. På sikt skulle jag gärna investera i andra bolag också och hjälpa andra ingenjörer förverkliga sina idéer”, säger den 38-åriga entreprenören som doktorerat i datavetenskap vid Umeå universitet och fortfarande forskar på deltid.

Det kliar lite i fingrarna att starta något nytt snart igen.

En ung bubblare på topplistan är Luca Banderet (NTL), som idag är investerare på EQT Ventures. Blott 27 år gammal har han redan startat två bolag: J12 Ventures, ett konsultbolag som bland annat hjälper storbolag med teknikinriktade avknoppningar, och sparappen NOWO.

“Jag är uppvuxen i Bern, Schweiz och sköter EQT Ventures bolagsjakt i tysk- och fransktalande länder. Men jag tror inte mitt liv som entreprenör är över ännu. Det kliar lite i fingrarna att starta något nytt snart igen”, säger Luca Banderet.

Listan toppas dock av Jarno Vanhatapio (NTL), känd för att som 25 år gammal ha grundat nätbutiken Nelly.com. Efter två framgångsrika bolagsförsäljningar har han nu startat sin tredje nätbutik, Na-kd, som vuxit i raketfart sedan lanseringen i december för ett drygt år sedan. Bolaget har redan en rullande årsomsättning på 220 Mkr, främst från egna varumärken, och värderades till 450 Mkr i den senaste kapitalrundan.


 Foto:
Hela listan över Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40


NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?