1515

Därför är hälsa det hetaste området inom tech

Hittills i år har healthtech-bolagen tagit in över 400 miljoner kronor i riskkapital. Di Digital reder ut varför sektorn är på väg att explodera.

Svenska healthtech-sektorn är stekhet. Foto: kollage.
Svenska healthtech-sektorn är stekhet. Foto: kollage.

Privata aktörer inom ­vården har länge haft en gynnsam situation. I  kombination med nya tekniska lösningar inom hälsa har intresset ökat för att investera i nykomlingar i sektorn. I fjol investerades 434 miljoner ­kronor i 19 svenska onoterade bolag inom hälsa, enligt uppgifter från databasen Nordic Tech List.

Läs mer: 12 startupbolag som vill digitalisera vården

Förutom riskkapitalbolag som ­Creandum, EQT Ventures och Industrifonden har även investment­bolaget Kinnevik och försäkrings­bolaget Länsförsäkringar investerat i den digitala vården.

Även från regeringshåll uppmuntrar man landsting att släppa in privata aktörer.

”Ta en Iphone till exempel, dess stora styrka är att du kan ha olika appar från ett flertal leverantörer. På samma sätt får vården inte stänga ute olika alternativ”, sa folkhälso­minister Gabriel Wikström (S) i en intervju med Di Digital tidigare i våras.

Foto: Erik Nylander/ TT

De digitala vårdcentralerna har lockat till sig mest av riskkapitalet som går till sektorn. Tidigare i maj tog Malmöbolaget Min Doktor (NTL) in 218 miljoner kronor i riskkapital.

Läs även: Nätläkaren Min Doktor tar in 218 miljoner 

I stället för att erbjuda fysiska läkarbesök sker läkarkontakten via telefon, chatt och videolänk. Sammanlagt har de två största digitala vårdcentralerna, Min Doktor och Kry (NTL), tagit in över 400 Mkr av riskkapitalbolag och affärsänglar.

Creandum var en av investerarna när Kry tog in 60 miljoner kronor i augusti i fjol.

”Man kan se det som att det finns två spår inom nya digitala hälsobolag. Det ena är att förbättra primär­vården, som med exempelvis Krys plattform. Det är en väldigt bred ­produkt som vänder sig till många”, säger Creandums partner Fredrik Cassel.

Foto:

Läs även: Ersättningen till digitala vårdcentraler kan halveras 

”Det andra spåret är mer nischat där man behandlar vissa sjukdomar, som kroniska sjukdomar, på ett mycket mer effektivt sätt om man bara koncentrerar sig på en.”

Diabetes typ 2 är en sådan sjukdom som ett flertal nya bolag har lagt sitt fokus på, och det är även ett område där även techjättar som Apple och Google har investerat i.

I Sverige gjorde investmentbolaget Kinnevik så sent som i mars en investering på 112 Mkr i det amerikanska dia­betesbolaget Livongo Health. ­Creandum har sedan 2014 valt att investera i konkurrenten Virta, med bas i Silicon Valley. Men även andra nischer bland hälsobolagen har fått både uppmärksamhet i medier och kapitaltillskott. Ett av bolagen är Malmöbolaget Arthro (NTL), med fokus på digital vård för artrospatienter. Ett annat är Natural Cycles (NTL) som har tagit fram ett digitalt preventivmedel med cirka 65 Mkr i externt kapital för internationell expansion.

Läs även: Apple uppges i tysthet satsa på diabetesbekämpning 

Fredrik Cassel ser det växande antalet digitala hälsobolag, både nischade och breda, som en del av en samhällsförändring, där privatpersoner tar ett större ansvar för och intresserar sig för den egna hälsan.

”Det som är grymt spännande här är förändringen som sker när man sätter makten i händerna på konsumenten”, säger han.

I och med digitaliseringen har information om hälsotillstånd och sjukdomar blivit alltmer lättillgänglig och en större andel privatpersoner än tidigare tar i dag hjälp av digitala produkter för att hålla koll på sin hälsa. Det har även märkts på antalet digitala hälsobolag som erbjuder ­produkter i förebyggande syfte.

Det som är grymt spännande här är förändringen som sker när man sätter makten i händerna på konsumenten.

Bolaget bakom hjärtläsaren Coala Life (NTL) är ett av dessa. Med sin trådlösa hjärtmonitor vill man minska oron för ­allvarliga hjärtsjukdomar och även kunna flagga för om någon ligger i riskzonen.

”Coala hjälper till med att minska andelen onödiga vårdbesök rela­terade till hjärtat, möjliggör effektivare hjärtutredningar och bidrar till att upptäcka symtom för hjärtsjuk­domar i ett tidigare skede än i dag. Hundratusentals svenskar lever exempelvis med hjärtflimmer utan att ens veta om det och att upptäcka symptomen i tid kan vara helt av­görande”, säger Philip Siberg, vd för bolaget.

Coala Life har tagit in drygt 70 Mkr av näringslivskändisar, bland dem Laurent Leksell, styrelseordförande för Elekta, och Anders Nyrén, tidigare vd för Industrivärden.

Läs även: Näringslivstopparna satsar fler miljoner i Coala Life 

Ett annat bolag med förebyggande insatser är Werlabs (NTL). Efter ett blodprov får kunden närmare 30 hälsovärden och en läkarkommentar på nätet till en kostnad av en dryg tusenlapp.

Werlabs började sin resa på H2 Healthhub i Stockholm, ett kontorshotell för startupbolag inom hälsa som lanserades 2016. I dag har hubben 25 medlemsbolag.

”Det har dykt upp en massa nya lösningar för att förbättra vården men ett problem är hur man ska koppla in lösningarna i det existerande sjukvårds- och hälsosystemet. Jag tror att det krävs att små teknikbolag, stor­bolag och vårdgivare tillsammans hittar ett sätt att göra det. Då är det bra att ha en mötesplats där man kan träffas”, säger hubbens vd och medgrundare Paul Beatus.

Foto: Jesper Frisk

Läs även: Werlabs sålde blodanalyser för 18 miljoner 

Bolagen på H2 Healthub fokuserar på alltifrån drönare som transporterar medicin till lösningar inom psykisk ohälsa. Just psykisk ohälsa har även lyfts fram av ministern Gabriel Wikström som ett område där digitala lösningar kan göra stor skillnad.

”Där har vissa undersökningar visat att man kommer längre med rådgivning över nätet, dels för att man ökar tillgängligheten, dels för att det kanske är lättare för vissa att öppna sig i skriftlig form”, säger han.

Två bolag som har gett sig in på det här området är Remente (NTL) i Göteborg och Competencer (NTL) i Stockholm. Remente genomför ett pilotprojekt för att hjälpa terapipatienter på en avdelning på Sahlgrenska Uni­ver­sitetssjukhuset.

Det handlar om att minska trycket på vården genom lösningar som är flexibla och tillgängliga för individen.

Competencer, med Klarnagrundaren Niklas Adalberth som finansiär, erbjuder i stället privatpersoner hjälp att hitta rätt terapeut eller mentor, med digitala och fysiska möten.

”Både psykisk ohälsa och stress­relaterade sjukskrivningar ökar. Genom att ta bort barriären och avdramatisera terapi hoppas vi kunna hjälpa folk innan de blir så dåliga att de måste vända sig till vården. På det sättet hoppas vi kunna vara med och förebygga psykisk ohälsa. Det handlar om att minska trycket på vården genom lösningar som är flexibla och tillgängliga för individen”, säger Janna Jarlman, medgrundare av Competencer. 

Foto:


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?