Annons

Därför är egenanställning nästa heta startupbransch

Bolag i den så kallade delningsekonomin har fått marknaden för egenanställning att explodera de senaste åren. Här är bolagen som tjänar miljoner på den nya branschen.

Techinvesteraren och Mr Green-grundaren Mikael Pawlo har startat egenanställningsbolaget Red Flag.
Techinvesteraren och Mr Green-grundaren Mikael Pawlo har startat egenanställningsbolaget Red Flag.Foto:Joey Abrait

Branschen för så kallad egenanställning har exploderat de senaste åren. Begreppet egenanställd kan innefatta personer som exempelvis är frilansare, har tidsbegränsade uppdrag eller har ett extrajobb utöver en annan anställning men föredrar att inte starta en enskild firma.

I dag finns det 880 000 bolag i Sverige med färre än en anställd, enligt Statistiska Centralbyrån. Dessa mikroföretag är speciellt intressanta för nya startupbolag som förenklar deras administration. Marknaden för egenanställning växer snabbt och redan 2015 omsatte den svenska branschens tre största aktörer tillsammans nära 700 miljoner kronor.

”Vi har observerat en megatrend som går mot egenanställningar och att väldigt många blir konsulter. Journalistik och IT var två branscher som var tidigt ute men vår bedömning är att det här kommer ske i många fler som i vården, för hantverkare och hushållsnära tjänster. Vi tror att antalet bolag med 0 till 1 anställda kommer att fördubblas inom fem år”, säger techveteranen Mikael Pawlo, som har grundat egenanställningsbolaget Red Flag.

Läs även: App för egenanställda ska samarbeta med Uber Eats

Även investerarna har börjat få upp ögonen för branschen. De senaste månaderna har en rad investeringar gjorts i bolag som administrerar egenanställning och förenklar för mikroföretagare. Så sent som i januari i år tog företaget Cool Company in 25 miljoner kronor från Verdane Capital för att bland annat lansera sin tjänst i Finland. Och i september förra året tog Mikael Pawlos Red Flag in 35,8 Mkr från bland andra Unibet-miljardären Anders Ström. 

Vi tror att antalet bolag med 0 till 1 anställda kommer att fördubblas inom fem år.

Mikael Pawlo, som tidigare grundat Mr Green, startade Red Flag 2016 tillsammans med Mattias Söderhielm, som har grundat Bredbandsbolaget och Citytåg, och Niklas Derouche, grundare av DS Panel och Xpedio. Deras vision är att förbättra och förändra företagande i grunden.

Red Flag har en gratistjänst för egenanställda för att få ut lön och skicka fakturor men planerar att lägga till ytterligare tjänster som bolaget kan tjäna pengar på framöver.

”Vår målsättning är att ta betalt för andra tjänster som vi kommer att lansera under det här året. Det rör sig om tjänster som att skapa och hantera bolag, bokföring, utlägg och fakturering med mera”, säger Mikael Pawlo.

Läs även: Cool Company tar in 25 miljoner – ska giga i Finland

Även Daniel Ahlstrand på Verdane Capital tror att trenden med egenanställning är här för att stanna.

“Vi investerade i Cool Company redan 2014 och sedan dess har trenden bara blivit starkare. En faktor som driver på utvecklingen är digitaliseringen och snabbväxande serviceföretag som Uber, men också att fler vill ha ett friare arbetsliv”, säger han.

Merparten av de så kallade egenanställningsföretagen i dag fokuserar på just fakturering och löner. I takt med att den globala frilansekonomin växer börjar dock nya tilläggstjänster dyka upp som riktas mot egenanställda.

En faktor som driver på utvecklingen är digitaliseringen och snabbväxande serviceföretag som Uber.

I USA, där hela 35 procent av den totala arbetsmarknaden utgörs av frilansare, slöt robotrådgivaren Betterment förra året avtal med taxijätten Uber, om att leverera pensionslösningar till bolagets 300 000 frilansande amerikanska förare. Det finns flera liknande exempel.

Daniel Ahlstrand tror att vi även i Sverige kommer att se flera aktörer som vill erbjuda tjänster till egenanställda.

“Jag tror att vi kommer att se en utveckling mot att egenanställningsbolagen erbjuder fler tjänster utöver fakturering och redovisning. När egenanställda lämnar sin ekonomi i händerna på ett externt bolag är det inte osannolikt att de även vill köpa in andra tjänster via bolaget, inom exempelvis försäkring och pension”.


Bolag som erbjuder administrationstjänster för microbolag: 

Red Flag
Red Flag (NTL) grundades 2016 av Mr Green-grundaren Mikael Pawlo, Mattias Söderhielm och Niklas Derouche. Bolaget har utvecklat en gratistjänst där egenanställda kan ta ut lön och skicka fakturor, utan att behöva starta ett företag. Bolaget har tagit in 36 miljoner kronor i riskkapital från bland andra miljardären Staffan Persson, Unibetgrundaren Anders Ström och familjen Dinkelspiel.

Cool Company
Cool Company (NTL) grundades 2010 av Jan Bergstrand. Bolaget hjälper privatpersoner driva verksamhet utan att ha ett eget bolag. Man anställer sig själv hos Cool Company, och fakturerar sina kunder under deras namn. Har tagit in 25 miljoner kronor från Verdane Capital.
Omsättning 2015: 110 Mkr.

Firmify
Firmify grundades 2011 av Fredrik Bergström och David Sundin som tidigare grundat den digitala byrån Great Works. Firmify erbjuder tjänster inom egenanställning och administration av tillfälligt anställda och underkonsulter.
Omsättning 2015: 55 Mkr.

Frilans Finans
Frilans Finans är Skandinaviens största egenanställningsföretag, verksamt sedan 1999. De egenanställda omfattas av en heltäckande försäkring och kan göra avdrag som avsättningar till pension och semesterersättning. 
Omsättning 2015: 516 Mkr. 

Innehåll från QliroAnnons

Qliro skalar upp – ska skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare av alla storlekar

Qliros VD Christoffer Rutgersson
Qliros VD Christoffer Rutgersson

Fintechbolaget Qliro har länge varit ledande inom betallösningar för stora e-handelsbolag. Sedan början av 2022 pågår en stor strategisk förändring inom bolaget, där erbjudandet breddas till att även rikta sig till små- och medelstora bolag (SME), samt tillgodose e-handlares alla behov för maximerad konvertering i kassan.

– För att möta marknadens behov har vi skalat upp vårt tech-team och tredubblat vårt säljteam. Vi tar all den kunskap och erfarenhet vi utvecklat från stora e-handlare och öppnar upp även för startups, samt små- och mellanstora bolag under tillväxt, förklarar Qliros VD Christoffer Rutgersson, som under de senaste åtta åren haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar. 

Qliro är initialt sprunget ur Nordens största e-handelskoncern och de behov som uppstod hos e-handelsjättar som Nelly och CDON, men idag ligger fokus på att skapa optimala betallösningar för e-handelsbolag av alla storlekar. 

– En säker och smidig betallösning är central för bolag av alla storlekar eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson och utvecklar vidare:

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader, samt lägga till nya betalsätt. Hög, teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp. 

För handlaren ska det också vara lätt att integrera betallösningen i sin e-handel. Qliro har ett brett utbud av existerande integrationer till marknadens mest populära e-handelsplattformar såsom Centra, Magento, Brink, Askås och Litium och har nyligen adderat integrationer mot WooCommerce, Wikingruppen och har flertalet integrationer på gång med ytterligare partners. 

Kundupplevelsen är central

Qliro erbjuder flertalet betalmetoder och lägger stort fokus på kundupplevelsen. Det senaste året har bolaget introducerat nordens populäraste direktbetalningsmetoder samt lanserat en funktion för spara kortuppgifter i kassan för att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt och öka konverteringen i alla de nordiska länderna. 

Det enklaste sättet för slutkunden att betala en Qliro-faktura är via Qliros app. Den ger en tydlig översikt av köphistorik, fakturor och betalval och har under det senaste året fått ny, användarvänlig design liksom resten av Qliros plattformar för att bättre spegla vilka Qliro är idag och positionen inom säkra och enkla betalningar.

Efterköpsupplevelsen syftar till att göra det så enkelt som möjligt att betala och samtidigt skapa lojala och återkommande kunder till handlaren. Det är oerhört viktigt att inte blanda in reklam i efterköpsupplevelsen från andra konkurrerande handlare som vissa betalleverantörer gör – vilket minskar antalet lojala kunder för handlaren, understryker Christoffer Rutgersson.

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas. Vi har få kundserviceärenden och hög kundnöjdhet, vilket är ett kvitto på att efterköpsupplevelsen är positiv.

En av de främsta betalaktörerna i Norden

Ur e-handlarens perspektiv handlar en bra betallösning bland annat om att kunna erbjuda konsumenten en positiv upplevelse där betalning och leveransalternativ hanteras sömlöst. Det handlar också om att öka försäljningen. Med särskilt integrerade upsell-funktioner lyckas Qliro ofta öka e-handlarens försäljning med fem till tio procent. Idag erbjuder Qliro säkra och enkla betallösningar hos progressiva bolag inom beauty-segmentet, såsom Caia och Lyko – men i den breda kundportföljen finns även Dramatens webbutik och teknikjätten Inet. Qliros betallösning används idag i över 30 länder via Qliros e-handelskunder.

Tydlig plan för fortsatt framgång

E-handelsmarknaden kommer framgent vara stark och med den ett fortsatt starkt fokus på utveckling av betaltjänster. 

– Vi ser ett behov på marknaden efter en renodlad betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass, liksom en kundupplevelse för både e-handlare och slutkunder som är förstklassig. 

Rekrytering av mer expertis inom payments, e-handel och tech, en ny ledningsgrupp, accelererad produktutveckling och ett nära samarbete med e-handlarna är exempel på hur Qliro jobbar för att upprätthålla rollen som en av de främsta betalaktörerna på marknaden. 

– Vi har ambitionen att skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare, partners och slutkund för att driva ökad försäljning och återkommande kunder, avslutar Christoffer Rutgersson.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qliro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera