1515

Daniel Wellington om larmet från Kina-fabrikerna: "Finns arbete kvar att göra"

För långa arbetspass, inga försäkringar och dålig koll på underleverantörer. Det är tre av slutsatserna som utredare drog efter att ha granskat Daniel Wellingtons fabriker i Kina. Nu tar bolaget bladet från munnen och kommenterar larmen.

Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander har blivit mångmiljonär på klockorna från Kina.
Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander har blivit mångmiljonär på klockorna från Kina.Foto:Jack Mikrut

I går kunde Di Digital berätta om larmen som kommer från svenska klocksuccén Daniel Wellingtons fabriker i Kina.

Grundaren Filip Tysanders bolag lät tredjepartsgranskare undersöka och utvärdera underleverantörer i Kina där klockorna monteras ihop. 

Utredningarna kom bland annat fram till att arbetarna i fabrikerna arbetar för långa arbetspass, saknar försäkringar och att kontrollen av underleverantörerna har brister. 

Läs mer: Larmet om Daniel Wellingtons fabriker: Arbetarna jobbar för hårt 

Nu går bolaget ut och kommenterar bristerna i Kinafabrikerna. Enligt bolaget har man en uppförandekod som ställer krav på underleverantörerna. 

”Genom granskningar hos våra fabriker får vi en bild av hur väl leverantörerna uppfyller dessa krav, och vi arbetar sedan kontinuerligt med att följa upp och stödja leverantörerna i arbetet med att implementera förbättringar”, skriver bolagets hållbarhetschef, Alice Devine, i ett mejl till Di Digital.

Bolaget skriver vidare att man systematiskt jobbar med miljö och socialt ansvar hos våra leverantörer. Men enligt Alice Devine finns problemen med att anställda jobbar för långa arbetspass och är oförsäkrade fortfarande kvar, trots att man utrett fabrikerna under minst två år.

Läs mer: Efter nederlaget i domstol – Daniel Wellington kräver upprättelse 

”För mycket övertid samt ofullständig 'social insurance' är problem som förekommer hos kinesiska leverantörer. Vi har över tid sett förbättringar hos våra leverantörer, men det finns fortfarande arbete kvar att göra och vi arbetar hårt med att minska dessa gap”, skriver hon.

Däremot ska bolaget sedan några månader dedikerat resurser som arbetar med uppföljning och utbildning av leverantörerna i Kina, enligt Alice Devine. 

”Vårt mål är att alla leverantörer på sikt ska leva upp till våra krav”, skriver hon.

Det svenska klockbolaget har haft en enorm tillväxtresa sedan starten 2011. En viktig faktor är bolagets hängivna följarskara i sociala medier, där bolaget fått stor spridning genom marknadsföring via influencers.

Grundaren och ägaren, 33-årige Filip Tysander, kunde efter en omsättning på 2,4 miljarder kronor under förra året ta ut en vinst på 200 miljoner kronor. 

Läs mer: Klockkungens plånbok växer – 200 miljoner från Daniel Wellington 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?