1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Daniel Ek tar rygg på H&M-familjen i Malmöbaserad klimatfond

Spotify-grundaren Daniel Eks nybildade bolag Prima Materia är en av de nya investerarna när den Malmöbaserade klimatfonden Pale Blue Dot fyller på kassan med ytterligare cirka 350 miljoner kronor. Totalt har fonden fått in nära 900 miljoner kronor, riskkapital som ska investeras i bolag med ny teknik som ska rädda klimatet.

Spotify-grundaren Daniel Ek investerar i klimatfonden Pale Blue Dot.
Spotify-grundaren Daniel Ek investerar i klimatfonden Pale Blue Dot.
Foto:David Paul Morris, David Paul Morris, David Paul Morris
Foto:Apollo 8 / NASA

Planen var ursprungligen att Pale Blue Dot skulle ta in mellan 70 och 80 miljoner euro, motsvarande cirka 700–800 miljoner kronor – men intresset från olika investerare överträffade förväntningarna hos de tre grundarna.

När de hade nått 87 miljoner euro, motsvarande närmare 900 miljoner kronor, fick de säga nej till ytterligare kapital för att fonden inte skulle bli för stor att hantera.

”Det handlar om att vi ska kunna göra högkvalitativa investeringar och klara att jobba med bolagen vi har investerat i. Då finns det en viss gräns, utifrån storleken på teamet och vad vi känner att vi kan göra bra”, förklarar Heidi Lindvall.

Hon har en bakgrund på företagsinkubatorn Minc tillsammans med Joel Larsson, en av de andra medgrundarna till Pale Blue Dot. Den tredje grundaren av klimatfonden är entreprenörsprofilen Hampus Jakobsson, känd för att ha grundat Malmöbolaget TAT som såldes till kanadensiska Blackberry för drygt tio år sedan.

Mer än hälften av riskkapitalet som Pale Blue Dot fått in kommer från internationella investerare. Sedan tidigare har bland andra H&M-familjen Perssons Ramsbury Invest gått in med pengar, liksom Londonbaserade Atomico som startats av Skype-grundaren Niklas Zennström.

Pale Blue Dots tre grundare Joel Larsson, Heidi Lindvall och Hampus Jakobsson.
Pale Blue Dots tre grundare Joel Larsson, Heidi Lindvall och Hampus Jakobsson.Foto:Anna Hållams, Anna Hållams, Anna Hållams

Nu dyker ännu ett känt namn upp bland investerarna, när Spotify-grundaren Daniel Eks nystartade investeringsbolag Prima Materia investerar i den nya rundan.

”Prima Materias mission är att höja ambitionsnivån i Europas tech-ekosystem för att hjälpa till att lösa de största problemen som vårt samhälle och värld står inför. Pale Blue Dots fokus på klimat passar därför perfekt för oss”, säger Prima Materias medgrundare Shakil Khan till HD och Sydsvenskan.

Prima Materia är en av de investerare som går in med mest pengar i den andra rundan, men exakt hur mycket de investerar är inte offentligt i dagsläget. Enligt Heidi Lindvall placerar sig bolaget på en delad andraplats tillsammans med en handfull andra investerare som gått in med mellan fem och tio miljoner euro i Pale Blue Dot.

Största enskilda investerare i klimatfonden är statliga Saminvest, som har i uppdrag att hjälpa nya riskkapitalfonder att starta i Sverige.

Pale Blue Dot ska investera i bolag som utvecklar teknik för att lösa klimatproblemen. Startskottet gick förra sommaren, efter att fonden fått in sin första halva miljard i kapital.

Hittills har tio investeringar gjorts i flera olika sektorer, från elektrifiering av transporter till modebranschen och livsmedelssektorn (se faktaruta). Bland bolagen finns svenska Hack Your Closet, som hyr ut kläder på månadsbasis. Tanken är att det ska gå att uppdatera sin garderob löpande, utan att ständigt behöva köpa nya kläder.

Planen är att pengarna ska räcka till total 35 bolag. Investeringarna kommer främst att göras i Europa och USA. Investeringarna per bolag väntas ligga allt från ett par miljoner kronor upp till 20 miljoner.

Enligt Heidi Lindvall har coronapandemin inte gjort det svårare än väntat att skaffa kapital till fonden. Däremot har det gjort att flödet av bolag som söker pengar har ökat.

”Rörelsen mot klimatfokus bland investerare började redan före pandemin, men många har inte varit lika aktiva under den här perioden utan hållit i sina pengar och spenderat mer tid och resurser på sina existerande bolag för att se till att de klarar sig. Under tiden har vi varit väldigt aktiva och kunnat gå ut och leta bolag”, säger hon.

Fotnot: Pale Blue Dot eller Den bleka blå pricken myntades av astronomen Carl Sagan i ett känt tal för att beskriva jorden sett utifrån universum. 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.   

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?