1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Daniel Ek tar rygg på H&M-familjen i Malmöbaserad klimatfond

Spotify-grundaren Daniel Eks nybildade bolag Prima Materia är en av de nya investerarna när den Malmöbaserade klimatfonden Pale Blue Dot fyller på kassan med ytterligare cirka 350 miljoner kronor. Totalt har fonden fått in nära 900 miljoner kronor, riskkapital som ska investeras i bolag med ny teknik som ska rädda klimatet.

Spotify-grundaren Daniel Ek investerar i klimatfonden Pale Blue Dot.
Spotify-grundaren Daniel Ek investerar i klimatfonden Pale Blue Dot.
Foto:David Paul Morris, David Paul Morris, David Paul Morris
Foto:Apollo 8 / NASA

Planen var ursprungligen att Pale Blue Dot skulle ta in mellan 70 och 80 miljoner euro, motsvarande cirka 700–800 miljoner kronor – men intresset från olika investerare överträffade förväntningarna hos de tre grundarna.

När de hade nått 87 miljoner euro, motsvarande närmare 900 miljoner kronor, fick de säga nej till ytterligare kapital för att fonden inte skulle bli för stor att hantera.

”Det handlar om att vi ska kunna göra högkvalitativa investeringar och klara att jobba med bolagen vi har investerat i. Då finns det en viss gräns, utifrån storleken på teamet och vad vi känner att vi kan göra bra”, förklarar Heidi Lindvall.

Hon har en bakgrund på företagsinkubatorn Minc tillsammans med Joel Larsson, en av de andra medgrundarna till Pale Blue Dot. Den tredje grundaren av klimatfonden är entreprenörsprofilen Hampus Jakobsson, känd för att ha grundat Malmöbolaget TAT som såldes till kanadensiska Blackberry för drygt tio år sedan.

Mer än hälften av riskkapitalet som Pale Blue Dot fått in kommer från internationella investerare. Sedan tidigare har bland andra H&M-familjen Perssons Ramsbury Invest gått in med pengar, liksom Londonbaserade Atomico som startats av Skype-grundaren Niklas Zennström.

Pale Blue Dots tre grundare Joel Larsson, Heidi Lindvall och Hampus Jakobsson.
Pale Blue Dots tre grundare Joel Larsson, Heidi Lindvall och Hampus Jakobsson.Foto:Anna Hållams, Anna Hållams, Anna Hållams

Nu dyker ännu ett känt namn upp bland investerarna, när Spotify-grundaren Daniel Eks nystartade investeringsbolag Prima Materia investerar i den nya rundan.

”Prima Materias mission är att höja ambitionsnivån i Europas tech-ekosystem för att hjälpa till att lösa de största problemen som vårt samhälle och värld står inför. Pale Blue Dots fokus på klimat passar därför perfekt för oss”, säger Prima Materias medgrundare Shakil Khan till HD och Sydsvenskan.

Prima Materia är en av de investerare som går in med mest pengar i den andra rundan, men exakt hur mycket de investerar är inte offentligt i dagsläget. Enligt Heidi Lindvall placerar sig bolaget på en delad andraplats tillsammans med en handfull andra investerare som gått in med mellan fem och tio miljoner euro i Pale Blue Dot.

Största enskilda investerare i klimatfonden är statliga Saminvest, som har i uppdrag att hjälpa nya riskkapitalfonder att starta i Sverige.

Pale Blue Dot ska investera i bolag som utvecklar teknik för att lösa klimatproblemen. Startskottet gick förra sommaren, efter att fonden fått in sin första halva miljard i kapital.

Hittills har tio investeringar gjorts i flera olika sektorer, från elektrifiering av transporter till modebranschen och livsmedelssektorn (se faktaruta). Bland bolagen finns svenska Hack Your Closet, som hyr ut kläder på månadsbasis. Tanken är att det ska gå att uppdatera sin garderob löpande, utan att ständigt behöva köpa nya kläder.

Planen är att pengarna ska räcka till total 35 bolag. Investeringarna kommer främst att göras i Europa och USA. Investeringarna per bolag väntas ligga allt från ett par miljoner kronor upp till 20 miljoner.

Enligt Heidi Lindvall har coronapandemin inte gjort det svårare än väntat att skaffa kapital till fonden. Däremot har det gjort att flödet av bolag som söker pengar har ökat.

”Rörelsen mot klimatfokus bland investerare började redan före pandemin, men många har inte varit lika aktiva under den här perioden utan hållit i sina pengar och spenderat mer tid och resurser på sina existerande bolag för att se till att de klarar sig. Under tiden har vi varit väldigt aktiva och kunnat gå ut och leta bolag”, säger hon.

Fotnot: Pale Blue Dot eller Den bleka blå pricken myntades av astronomen Carl Sagan i ett känt tal för att beskriva jorden sett utifrån universum. 

 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?