1515
Annons

Daniel Ek om striden med skivbolagen: ”Det är alltid komplicerat”

Spotify kommer inte att trycka upp sina marginaler genom licensförhandlingar. I stället ska man utveckla verktyg som artister och skivbolag betalar för, säger Daniel Ek.

Spotifys vd Daniel Ek, fotograferad under en konferens i USA i juli.
Spotifys vd Daniel Ek, fotograferad under en konferens i USA i juli.Foto:Bloomberg

Förlustdrivande Spotify måste öka sina marginaler men kommer inte primärt att göra det genom billigare licenser från skivbolagen. I stället ska skivbolag och artister betala Spotify för att veta mer om sin publik.

Det beskedet upprepade Spotifys vd Daniel Ek under telefonkonferensen i samband med rapporten för andra kvartalet

”Vi försöker öka antalet kreatörer som finns på vår plattform, som använder våra verktyg och antalet som betalar för verktygen och tjänsterna. Det är vår strategi för att få upp marginalerna”, säger Daniel Ek. 

Läs mer: Spotify förlust lägre än väntat – bäddat för kursrekord 

Streamingtjänsten behåller en större del av kakan än någonsin tidigare. Bruttomarginalen hamnade på 26 procent under andra kvartalet, vilket var i toppen av spannet i Spotifys egen prognos.

Men det långsiktiga målet är fortsatt 30–35 procent. Spotify vill nå målet genom att erbjuda djupare insikter i konsumenternas relation till musiken.

”En av skivbolagens största kostnader i dag gäller hur man skapar och marknadsför en artist. När jag ser det tänker jag att detta är en enorm möjlighet för skivbolagen att bli mer effektiva. Om de blir det kan de kontraktera ännu fler artister och investera ännu mer”, säger Daniel Ek.

Strategin är kontroversiell och skivbolagen sitter på råvaran. Nyligen rapporterade Financial Times att flera skivbolag har vägrat ge Spotify licenser för att lansera i Indien sedan det förekommit uppgifter om att Spotify börjat gå direkt till indieartister med distributionsavtal.

Läs mer: Miljardsmäll väntar största svenska ägarna i Facebook 

Varken Daniel Ek eller finanschefen Barry McCarthy kommenterar dessa uppgifter på torsdagen.

”Vi förhandlar med både skivbolag och låtskrivarorganisationer lokalt och internationellt, på alla nivåer. Det är alltid en komplicerad manöver”, säger Daniel Ek.

”Förseningar när det gäller licenser är tyvärr av olika anledningar vanligt i den här branschen. Det har inget med vår specifika strategi att göra.”

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera