1515

Daniel Ek om misstaget som kunde ha dödat Spotify

Det tog Spotify flera år att inse betydelsen av att utveckla en mobil version av sin tjänst. ”Vi kunde ha dött”, säger Daniel Ek på Slush.

Daniel Ek delade med sig av sina misstag på techkonferensen Slush på onsdagen.
Daniel Ek delade med sig av sina misstag på techkonferensen Slush på onsdagen.

(Di Digital/Helsingfors) Det är fullsatt vid Slush största scen när Daniel Ek, Niklas Zennström och Supercells vd Ilkka Paananen tar plats för att berätta hur motgångar har varit en del av deras framgångar. Det är antagligen techkonferensens mest stjärnspäckade scen.

Daniel Ek, som medverkar på Slush för första gången, berättar öppet om hur Spotify stod inför stora problem i början av 2010-talet. Problemet skapades av att Spotify inte hade byggt en egen tjänst för mobilen utan hade tänkt sig använda samma som för andra enheter.

Jag tror att alla framgångsrika bolag har åtminstone tre nära-döden-upplevelser.

”Det största problemet vi slogs med var att vi bortsåg från utvecklingen av mobiltjänsten. Vi hade inte ens en licens för mobilprodukten”, säger Spotifys vd på scen.

Foto:

Problemet var Spotifys gratisversion. De som använde Spotify på mobilen blev tvungna att betala för tjänsten. Spotifys investerare kunde då glädja sig åt att konverteringgraden från gratislyssnare till prenumerant var hög, men det hade andra negativa följder, enligt Daniel Ek.

”Vi är väldigt beroende av ett aktivt community och när möjligheten till en gratisversion försvann påverkade det det. När vi upptäckte det tänkte vi, 'Holy shit, we made a strategic mistake three years ago'. Vi var då tvungna att gå tillbaka till musikindustrin och säga att det ni brukade få betalt för förut, kommer ni nu behöva ge oss gratis. Det var inte lätt att sälja in”, säger han.

Läs mer: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Daniel Ek

”Vi hade kunnat dö då. Det här var 2013. Men jag tror att alla framgångsrika bolag har åtminstone tre nära-döden-upplevelser. Men jag avskyr misslyckanden.”

Det är inte den enda läxan som Daniel Ek delar med sig av från scenen på Slush. Spotify har tidigare blivit omskrivet för ett utbrett missnöje på bolagets avdelning. Det hör möjligen ihop med Daniel Eks tidigare sätt att se på personalfrågor.

”Jag var den enda HR-personen på Spotify under lång tid. Jag såg inte värdet i att göra det på något annat sätt. Och om man tittar tillbaka så ser man att våra ratings för att arbeta på Spotify var urusla tills vi började investera i HR”, säger Daniel Ek.

Trots att Niklas Zennström har fler misslyckade bolag bakom sig än Daniel Ek så är han också mer positiv till dem. Han ser nederlag som en del av processen.

”Vi måste ha en kultur som omfamnar misslyckanden”, säger Niklas Zennström.

Bara genom att våga tänka stort kommer dagens startupbolag att lyckas, säger han. Det är också anledningen till att Niklas Zennström grundade Atomico. Han tar upp Kazaa, som misslyckades men vars teknik ledde till det som senare blev Skype.

”Det gjorde mig starkare när vi höll på att misslyckas”, säger Niklas Zennström.

Läs mer: Zennströms hållbara duschbolag: ”Vi växer i raketfart”

Foto:

Di Digitals Mimi Billing rapporterar direkt från Slush


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?