1515

Daniel Ek om misstaget som kunde ha dödat Spotify

Det tog Spotify flera år att inse betydelsen av att utveckla en mobil version av sin tjänst. ”Vi kunde ha dött”, säger Daniel Ek på Slush.

Daniel Ek delade med sig av sina misstag på techkonferensen Slush på onsdagen.
Daniel Ek delade med sig av sina misstag på techkonferensen Slush på onsdagen.

(Di Digital/Helsingfors) Det är fullsatt vid Slush största scen när Daniel Ek, Niklas Zennström och Supercells vd Ilkka Paananen tar plats för att berätta hur motgångar har varit en del av deras framgångar. Det är antagligen techkonferensens mest stjärnspäckade scen.

Daniel Ek, som medverkar på Slush för första gången, berättar öppet om hur Spotify stod inför stora problem i början av 2010-talet. Problemet skapades av att Spotify inte hade byggt en egen tjänst för mobilen utan hade tänkt sig använda samma som för andra enheter.

Jag tror att alla framgångsrika bolag har åtminstone tre nära-döden-upplevelser.

”Det största problemet vi slogs med var att vi bortsåg från utvecklingen av mobiltjänsten. Vi hade inte ens en licens för mobilprodukten”, säger Spotifys vd på scen.

Foto:

Problemet var Spotifys gratisversion. De som använde Spotify på mobilen blev tvungna att betala för tjänsten. Spotifys investerare kunde då glädja sig åt att konverteringgraden från gratislyssnare till prenumerant var hög, men det hade andra negativa följder, enligt Daniel Ek.

”Vi är väldigt beroende av ett aktivt community och när möjligheten till en gratisversion försvann påverkade det det. När vi upptäckte det tänkte vi, 'Holy shit, we made a strategic mistake three years ago'. Vi var då tvungna att gå tillbaka till musikindustrin och säga att det ni brukade få betalt för förut, kommer ni nu behöva ge oss gratis. Det var inte lätt att sälja in”, säger han.

Läs mer: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Daniel Ek

”Vi hade kunnat dö då. Det här var 2013. Men jag tror att alla framgångsrika bolag har åtminstone tre nära-döden-upplevelser. Men jag avskyr misslyckanden.”

Det är inte den enda läxan som Daniel Ek delar med sig av från scenen på Slush. Spotify har tidigare blivit omskrivet för ett utbrett missnöje på bolagets avdelning. Det hör möjligen ihop med Daniel Eks tidigare sätt att se på personalfrågor.

”Jag var den enda HR-personen på Spotify under lång tid. Jag såg inte värdet i att göra det på något annat sätt. Och om man tittar tillbaka så ser man att våra ratings för att arbeta på Spotify var urusla tills vi började investera i HR”, säger Daniel Ek.

Trots att Niklas Zennström har fler misslyckade bolag bakom sig än Daniel Ek så är han också mer positiv till dem. Han ser nederlag som en del av processen.

”Vi måste ha en kultur som omfamnar misslyckanden”, säger Niklas Zennström.

Bara genom att våga tänka stort kommer dagens startupbolag att lyckas, säger han. Det är också anledningen till att Niklas Zennström grundade Atomico. Han tar upp Kazaa, som misslyckades men vars teknik ledde till det som senare blev Skype.

”Det gjorde mig starkare när vi höll på att misslyckas”, säger Niklas Zennström.

Läs mer: Zennströms hållbara duschbolag: ”Vi växer i raketfart”

Foto:

Di Digitals Mimi Billing rapporterar direkt från Slush


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?