1515
Annons

Daniel Ek: ”Jag kommer inte sälja”

Svenska techentreprenörers största misstag vore att sälja sin bolag. Det säger Daniel Ek samtidigt som hans Spotify förbereder en börsnotering. ”Jag kommer inte att sälja”, lyder beskedet.

Spotifys vd och ena grundare, Daniel Ek.
Spotifys vd och ena grundare, Daniel Ek.Foto:Joey Abrait

Greta Garbo, Acne, Zlatan Ibrahimovic, Mojang, Skype. Många är framgångssagorna som hyllas när Daniel Ek och Aviicis manager Ash Pournouri kallar till en stjärnspäckad techkonferens i Stockholm.

Det största rådet jag ger folk är att inte sälja

Symposium, som evenemangsveckan heter, ter sig som en hyllning till duons hemland. För att bibehålla sin ställning som ett europeiskt nav för startups bör svenska techgrundare behålla sina bolag, säger Daniel Ek på den inledande presskonferensen.

”Det största rådet jag ger folk är att inte sälja. Det är vårt största problem. Alla dessa bolag kan bli enorma om de bara fortsätter att göra vad de gör”, säger Daniel Ek.

På frågan om han själv avser att sälja Spotify till ett större bolag, likt Kings storaffär med Activision Blizzard, blir svaret rakt: ”Nej. Jag tänker inte sälja.”

Läs mer: Så mycket växer Spotify – dubblade omsättningen i fjol

Beskedet kommer samtidigt som Spotify av sin senaste finansieringsrunda att döma förbereder sig för börsen. Ledtrådarna står även att läsa om i bolagets senaste årsredovisning.

Daniel Ek tillstår dock att större affärer såsom Microsofts köp av speljätten Mojang eller Activision Blizzards affär med King bidrar med kapital som kan gynna Stockholms techscen framgent.

”Det talas en massa om vilken europeisk stad som kommer att bli nästa Silicon Valley. Jag tror inte att de kommer att bli en enskild stad”, säger Daniel Ek och hyllar samtidigt Stockholm för sin position inom techvärlden när det kommer till spel och musik.

Sex timmars arbetsdagar hör till framtiden

Trots Spotify-grundarnas vädjan till svenska politiker om bättre villkor för snabbväxande digitala bolag är Daniel Ek full av lovord för Sverige som uppfödare av techbolag.

Det svenska skyddsnätet uppmuntrar medborgarna att ta risker, vilket i längden leder till att företag kan frodas och växa, säger Daniel Ek.

”Man kan inte riktigt misslyckas här. Gör man det har man kvar sin lägenhet och kan fortfarande ordna mat för dagen. Det uppmuntrar en att ta risker. En del av riskerna lönar sig i form av världskända företag”, säger han.

Läs mer: Miljardnota för Spotifys nya Stockholmskontor

På torsdagen talar även Googles tidigare vd Eric Schmidt på Symposium. Evenemanget, som sker på Grand Hotel, är påkostat. I fjol gick Spotifys nota på 2 miljoner kronor, enligt bolagets årsredovisning.

Daniel Ek och partnern Ash Pournouri är samstämmiga i sin hyllning av de spridda försöken att implementera en sex timmar lång arbetsdag.

”Vad händer om vi ger folk mer fritid? Vi försöker med sex timmars arbetsdagar, vilket jag tror hör till framtiden. Generösa föräldraledigheter uppmuntrar folk att ta mer fritid. Då blir folk mer kreativa med fler musiker i världen. Jag tror att samhället gynnas av det”, säger Daniel Ek.


Läs även:

Spotifys börsplaner flyttades fram i fjol

Spotify ser en börsnotering som sitt troligaste framtidsscenario. Samtidigt sköt bolaget planerna på framtiden under 2015, enligt årsredovisningen.

Miljardnota för Spotifys nya Stockholmskontor

Spotify antyder ofta att man kan minska andelen medarbetare i Sverige om inte villkoren för techbolag förbättras. Men årsredovisningen vittnar om nya hyresåtaganden i Stockholm i miljardklassen.

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera