1515

Dämpad tillväxt för e-handeln i maj

E-handeln skördar stora framgångar i coronatider – dock något mindre i maj jämfört med april.

Här är produkterna svenskar väljer att köpa mest på nätet.

Nätapoteket Apoteas enorma logistikcenter i Morgongåva.
Nätapoteket Apoteas enorma logistikcenter i Morgongåva.Foto:Fredrik Sandberg/TT, Fredrik Sandberg/TT, Fredrik Sandberg/TT

Postnords e-handelsbarometer för maj visar att e-handeln växte med 36 procent på årsbasis. Detta utifrån de tillfrågades självuppskattade konsumtion. Siffran var nu något lägre än april (44 procent) som å andra sidan var den allra största ökningen hittills.

E-handelsutvecklingen bedöms nu följa den allmänna utvecklingen kring coronapandemin när begränsningar inom samhället hävs, skriver Postnord i rapporten.

”Möjligen ser vi i juni att allt fler svenskar upplever livet som mer normalt än under våren och försommaren. Det återstår att se om tillväxten för e-handeln dämpas i samma takt som oron”, skriver man.

Framförallt är det nu män och åldersgruppen 65–79 år där den allra största tillväxten märks. Andelen som väljer att handla på nätet har enligt Postnord stabiliserat sig kring att vara nästan fyra av fem tillfrågade svenskar, där det fortfarande är kvinnorna som i större utsträckning är representerade än männen. 81 procent av kvinnorna hade e-handlat medan 73 procent av männen gjort det.

Kläder och skor har tagit tillbaka förstaplatsen från kategorin skönhet och hälsa över varor som köpts mest, med en marginell skillnad, 43 procents tillväxt jämfört med 42 procent.

”Till skillnad från april kan vi dock se att möbler och heminredning vuxit mer än dagligvaror, med sju procentenheter mer än i fjol”, skriver Postnord i rapporten som görs tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research.


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?