1515

Dämpad tillväxt för e-handeln i maj

E-handeln skördar stora framgångar i coronatider – dock något mindre i maj jämfört med april.

Här är produkterna svenskar väljer att köpa mest på nätet.

Nätapoteket Apoteas enorma logistikcenter i Morgongåva.
Nätapoteket Apoteas enorma logistikcenter i Morgongåva.Foto:Fredrik Sandberg/TT, Fredrik Sandberg/TT, Fredrik Sandberg/TT

Postnords e-handelsbarometer för maj visar att e-handeln växte med 36 procent på årsbasis. Detta utifrån de tillfrågades självuppskattade konsumtion. Siffran var nu något lägre än april (44 procent) som å andra sidan var den allra största ökningen hittills.

E-handelsutvecklingen bedöms nu följa den allmänna utvecklingen kring coronapandemin när begränsningar inom samhället hävs, skriver Postnord i rapporten.

”Möjligen ser vi i juni att allt fler svenskar upplever livet som mer normalt än under våren och försommaren. Det återstår att se om tillväxten för e-handeln dämpas i samma takt som oron”, skriver man.

Framförallt är det nu män och åldersgruppen 65–79 år där den allra största tillväxten märks. Andelen som väljer att handla på nätet har enligt Postnord stabiliserat sig kring att vara nästan fyra av fem tillfrågade svenskar, där det fortfarande är kvinnorna som i större utsträckning är representerade än männen. 81 procent av kvinnorna hade e-handlat medan 73 procent av männen gjort det.

Kläder och skor har tagit tillbaka förstaplatsen från kategorin skönhet och hälsa över varor som köpts mest, med en marginell skillnad, 43 procents tillväxt jämfört med 42 procent.

”Till skillnad från april kan vi dock se att möbler och heminredning vuxit mer än dagligvaror, med sju procentenheter mer än i fjol”, skriver Postnord i rapporten som görs tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research.


Innehåll från AccountorAnnons

Automatisering frigör tid, höjer kvaliteten och skapar kundvärde

Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor
Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor

Redovisningsbranschen består av tusentals små företag och några större aktörer, varav Accountor är en. Deras fokus de senaste åren har varit att investera i att digitalisera verksamheten för att leda branschen i rätt riktning samt skapa en jämn och hög kvalitet för sina kunder. – Jobbar man med redovisning och lön kan det bara bli rätt eller fel. Och det måste vara konstant rätt, säger Magnus Högvall, vd Accountor.

Inne på Accountors kontor får man leta länge och väl för att hitta några pärmar. Digitaliseringsresan har pågått i ett par år och övergått till att successivt bli en naturlig del av verksamheten.

– Våra systemleverantörer och våra kunder blir mer och mer digitala och som tjänsteleverantör är det viktigt att vi responderar på den förändringsprocessen. Vi måste jobba digitalt och hjälpa till att driva utvecklingen, säger Magnus. 

– För oss innebär digitaliseringen också en kulturförändring i företaget, vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt än tidigare; robotiseringen och digitaliseringen har resulterat i helt nya arbetsformer. Historiskt har man som konsult ofta suttit ensam och haft hela ansvaret på sina axlar, men med det nya arbetssättet blir man en del av ett team som tillsammans stöttar varandra och delar både framgångar och utmaningar, säger Cecilia Drugge, Head of process improvement.

Accountor har en global koncern i ryggen, och en stor bredd bland sina nästan 300 konsulter. En del av arbetet går ut på att stötta kunden i att använda dagens digitala teknik för sin redovisning, lönehantering och HR. 

– Vi vill att det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Bokföring och löner blir hack i skivan för många bolag idag, då kan det vara en stor hjälp att ha en kunnig och pålitlig byrå bakom sig, säger Magnus.

Digitaliseringen – en win-win

Att digitalisera och automatisera vissa processer minskar risken för att det blir fel och skapar därmed en förutsägbarhet, vilket i sin tur blir en stor trygghet för kunden. När enkla – men tidskrävande – arbetsuppgifter automatiseras kan konsulterna dessutom fokusera på att stötta kunden och skapa det värde som kunden efterfrågar. 

– Det är en modell som är mycket mer uthållig, trygg och framför allt innebär den en stabil leverans och mindre personberoende, säger Magnus.

– Vi kommer nog aldrig nå vägs ände med den digitala utvecklingen och automatiseringen men vi har kommit en bra bit på väg. Genom att skapa tydliga processer och strukturerade arbetssätt kan vi omfördela tiden och låta de monotona uppgifterna robotiseras. På så vis frigör vi mer tid att göra de roliga arbetsuppgifterna – de som skapar kundvärde. Det är en win-win-situation, avslutar Cecilia.

 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?