1515

Damberg om Google-dealen: Räknar med att det kan locka fler bolag

Näringsminister Mikael Damberg välkomnar Googles beslut att köpa 109 hektar mark i Avesta. ”När de köper 109 hektar skog så gör de knappast det för att starta ett sågverk”, säger han till Di Digital.

Näringsminister Mikael Damberg är mycket positiv till Googles markköp.
Näringsminister Mikael Damberg är mycket positiv till Googles markköp.Foto:Montage/Marcus Ericsson/TT

På fredagen stod det klart att var sökjätten Google som låg bakom köpet av 109 hektar mark i Avesta, vilket DN var först att rapportera om. 

Markköpet till trots är det inte helt klart om och när datacentret ska byggas. Näringsminister Mikael Damberg är trots detta mycket positiv till Googles svenska landförvärv. 

"Det är väldigt viktigt för Sverige att Google väljer Avesta. Vi har jobbat väldigt hårt på det här under lång tid och nu är vi över första hindret, men det är klart att när de köper 109 hektar skog så gör de knappast det för att starta ett sågverk”, säger Mikael Damberg till Di Digital.

Läs mer: Google är Avestas hemliga markköpare 

Hur länge har den här processen pågått?

”Flera år. Det har varit en process både på nationell nivå kopplat till Business Sweden och vad vi kan göra för att stötta den processen, men sen har jag haft löpande kontakt med Lars Isacsson i Avesta (kommunstyrelsens ordförande i Avesta reds. anm.) under väldigt lång tid där kommunen har gjort ett jättejobb för att ta hem den här investeringen.”

Pratar ni med fler bolag med liknande upplägg?

”Amazon Webb Services fattade sitt beslut nyligen och bygger nu tre stora dataserverhallar i Sverige. Jag tror att det kommer flera och att Google nu väljer Sverige innebär att fler företag kommer titta på oss.”

Läs mer: Amazon öppnar tre datacenter i Sverige

Varför väljer Google Sverige?

”Vi ligger väldigt långt fram med digitalisering, startuppsektorn och vi har också en industri som ligger i framkant på den här utvecklingen, men också energipolitiken. Vi har väldigt tillförlitlig energi, vi har väldigt grön energi och dessutom har vi väldigt bra energibeskattning. Det gör att det är väldigt attraktivt att förlägga den här typen av verksamheter i Sverige.”

Hur många jobba kan ett sådant här datacenter skapa om det blir av?

”I byggnationsfasen så är det tusentals jobb som skapas, men sen brukar man tala om några hundra jobb löpande hela tiden. Sen är erfarenheten från Facebook i Luleå att det skapar ett större intresse för andra bolag att ligga nära. Så jag räknar med att det här även drar ytterligare investeringar till Sverige.”


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?