1515
Annons

Damberg om Google-dealen: Räknar med att det kan locka fler bolag

Näringsminister Mikael Damberg välkomnar Googles beslut att köpa 109 hektar mark i Avesta. ”När de köper 109 hektar skog så gör de knappast det för att starta ett sågverk”, säger han till Di Digital.

Näringsminister Mikael Damberg är mycket positiv till Googles markköp.
Näringsminister Mikael Damberg är mycket positiv till Googles markköp.Foto:Montage/Marcus Ericsson/TT

På fredagen stod det klart att var sökjätten Google som låg bakom köpet av 109 hektar mark i Avesta, vilket DN var först att rapportera om. 

Markköpet till trots är det inte helt klart om och när datacentret ska byggas. Näringsminister Mikael Damberg är trots detta mycket positiv till Googles svenska landförvärv. 

"Det är väldigt viktigt för Sverige att Google väljer Avesta. Vi har jobbat väldigt hårt på det här under lång tid och nu är vi över första hindret, men det är klart att när de köper 109 hektar skog så gör de knappast det för att starta ett sågverk”, säger Mikael Damberg till Di Digital.

Läs mer: Google är Avestas hemliga markköpare 

Hur länge har den här processen pågått?

”Flera år. Det har varit en process både på nationell nivå kopplat till Business Sweden och vad vi kan göra för att stötta den processen, men sen har jag haft löpande kontakt med Lars Isacsson i Avesta (kommunstyrelsens ordförande i Avesta reds. anm.) under väldigt lång tid där kommunen har gjort ett jättejobb för att ta hem den här investeringen.”

Pratar ni med fler bolag med liknande upplägg?

”Amazon Webb Services fattade sitt beslut nyligen och bygger nu tre stora dataserverhallar i Sverige. Jag tror att det kommer flera och att Google nu väljer Sverige innebär att fler företag kommer titta på oss.”

Läs mer: Amazon öppnar tre datacenter i Sverige

Varför väljer Google Sverige?

”Vi ligger väldigt långt fram med digitalisering, startuppsektorn och vi har också en industri som ligger i framkant på den här utvecklingen, men också energipolitiken. Vi har väldigt tillförlitlig energi, vi har väldigt grön energi och dessutom har vi väldigt bra energibeskattning. Det gör att det är väldigt attraktivt att förlägga den här typen av verksamheter i Sverige.”

Hur många jobba kan ett sådant här datacenter skapa om det blir av?

”I byggnationsfasen så är det tusentals jobb som skapas, men sen brukar man tala om några hundra jobb löpande hela tiden. Sen är erfarenheten från Facebook i Luleå att det skapar ett större intresse för andra bolag att ligga nära. Så jag räknar med att det här även drar ytterligare investeringar till Sverige.”

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera