1515
Annons

Damberg om Amazons Sverigesatsning: “Stort för Sverige”

Amazon ska bygga tre datacenter i Sverige och göra Stockholm till en prioriterad region. Det är en fjäder i hatten för Mikael Damberg och Business Sweden som arbetat för att få datacenterföretag att etablera sig i Sverige.

Näringsminister Mikael Damberg (S) gläds åt Amazons Sverigesatsning.
Näringsminister Mikael Damberg (S) gläds åt Amazons Sverigesatsning.

Närings- och innovationsminister Mikael Damberg har uppenbarligen känt till Amazon storsatsning i Sverige ett tag när Di Digital får tag på honom.

“Vad roligt att det här kommer ut nu”, säger han och fortsätter:

“Det här är stort för Sverige. Det är ett led i att utveckla Sverige som ett digitalt föregångsland. Att Amazon lägger en så här stor investering här visar att vi är konkurrenskraftiga på området.”

Läs mer: Amazon öppnar tre datacenter i Sverige

Sedan Facebook för fem år sedan byggde sin första serverhall i Luleå har datacenterindustrin exploderat. Sverige har visat sig ha nära nog perfekta förutsättningar för industrins behov. Därför har man från offentligt håll arbetat för att få hit fler datacenter.

Läs mer: Amazons molnchef: "En marknad som omsätter biljoner"

“Vi har prioriterat arbetet kring datacenter med Business Sweden. Vi har sagt att det är en sektor som vi ska bli riktigt duktiga på. Sen har vi tagit fram konkurrenskraftiga skattevillkor. Sammantaget har det här lett till ett ännu större intresse än vad vi sett tidigare. Datacenter har potentialen att bli en ny basnäring för sverige”, säger Mikael Damberg.

Tror du på fler etableringar framöver?

“Jag är tämligen säker på att vi kommer att se det. Vi har en del unika fördelar. Vi har ett stabilt energisystem parat med hög andel förnybar energi, det finns inget annat land som slår oss på den sidan. Så den basala komponenten i den här verksamheten är vi duktiga på. Vi är dessutom ett digitaliserat land med bra bredband en spännande startup-sektor och traditionell industri som har behov av bra digital infrastruktur.”

Amazons Sverigesatsning skiljer sig från Facebooks så till vida att datacentren är till för svenska företag och svenska internetanvändare.

“Det här öppnar upp för svenska företag att ligga i framkant digitalt”, konstaterar Mikael Damberg.

Kan bättre molnlösningar i Sverige också öppna upp för en snabbare digitalisering av offentlig sektor?

“Ja, generellt sett så har Sverige tappat i en del i rankingar de senaste 10 åren. Det beror främst på att offentlig sektor har halkat efter i digitaliseringen de senaste 10 åren. Det har den här regeringen tagit tag i. För oss är digitaliseringen av det offentliga viktigt för att nå medborgare och är också ett ett sätt bli mer effektiv i den statliga förvaltningen. Även om vi oftast pratar om den privata sektorn så gynnar den här utvecklingen offenlig sektor också. Det är otroligt positivt för Sverige.“

Om du vill nås av nyheterna först:
Foto:


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?