1515

Dags att lägga korten på bordet

Klarna kritiserar regeringen för att ”inte förstå” hur betalningar i e-handeln fungerar och för att sakna ”tillräcklig analys”. Det är magstarka anklagelser från ett företag som gör sitt yttersta för att hemlighålla vad som är deras egentliga kärnaffär, skriver Di Digitals reporter Johannes Karlsson.

Di Digitals reporter Johannes Karlsson.
Di Digitals reporter Johannes Karlsson.Foto:Jonas Eng, Di.

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) vill genom en lagändring göra det svårare för betalbolag att premiera sina egna krediter framför andra betalningsalternativ.

Det har inte fallit Klarna i smaken, som nu gått på krigsstigen mot regeringen och i hårda ordalag beskyllt dem för att ”inte förstå” e-handeln och att de ”saknar tillräcklig analys”. Kunderna efterfrågar deras 14 dagar långa kredit eftersom det innebär en säkerhet fram till att varan faktiskt är levererad, heter det.

Men argumenten blir svåra att ta på allvar när Klarna vägrar vara transparenta om sin egen affärsmodell. Klarna har under de senaste åren arbetat hårt med att etablera bilden av att man i första hand är ett betaltjänstebolag, och inte en kreditgivare. Bolaget lyfter fram sin kassa för e-handlare som den kanske allra viktigaste produkten i portföljen – under reklamdevisen ”smoooth payments”. 

Men nu kan Di Digital avslöja att Klarna i princip gett bort denna tjänst gratis till stora e-handlare i Sverige. Man gör det för att samla den kunddata som gör Klarna enkelt, och för att kunna öka volymen av de egna krediterna. 

Åtgärden subventioneras av de små nätbutikerna som fortsatt får betala – och av kunderna som inte alltid är medvetna om att det kostar extra för att dela eller skjuta upp betalningen.

Det talas om en börsnotering för Klarna redan 2020, eller kanske under 2021. Innan dess måste Klarna rimligtvis öppet börja redovisa hur deras intäkter fördelas. Som småsparare bör man nämligen hålla sig undan från att köpa aktier i ett bolag som gör sitt yttersta för att hemlighålla vad som är deras egentliga kärnaffär. 

Krediter kommer givetvis ha en plats i vårt samhälle framöver och Klarna har inte fel i att det finns en efterfrågan att dela upp sina betalningar. Rimligtvis borde dock kunder, lagstiftare och småsparare ha möjlighet att själva bedöma huruvida det är en verksamhet som kommer vara fruktbar på längre sikt eller inte.

Di Digital kunde nyligen rapportera att Skatteverket kommit fram till att Klarnas intäkter till en tredjedel bestod av dröjsmålsräntor och förseningsavgifter under 2015. Men inte heller det ville Klarna bekräfta och än mindre berätta hur förhållandet ser ut i dag.

Vill vd:n Sebastian Siemiatkowski att andra ska lyssna och lita på Klarna i debatten om krediter? I så fall är det dags att lägga korten på bordet och spela med öppen hand.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?