1515

Då börjar Truecaller gå med vinst

Kommunikationsappen Truecaller gick 55 miljoner back i fjol – men förlusterna krympte med 70 procent mot 2015. I år når miljardbolaget lönsamhet. ”Vi återinvesterar varenda krona”, säger vd:n Alan Mamedi.

Alan Mamedi är vd för Truecaller. Foto: Hampus Andersson
Alan Mamedi är vd för Truecaller. Foto: Hampus Andersson

Truecaller (NTL) lägger ännu ett år med röda siffror bakom sig.

Kommunikationsappen redovisar en förlust på 56 miljoner kronor i sin nyligen publicerade årsredovisning. Det är dock betydligt lägre än under 2015, då Truecaller motsvarande summa var 181 Mkr.

Nu uppger vd:n Alan Mamedi att Truecaller kommer att gå med vinst på månadsbasis redan i slutet av 2017. Därmed kan 2018 bli ett lönsamt helår.

”Frågan är dock hur mycket vi kommer att investera i expansion. Vi tänker långsiktigt och återinvesterar varenda krona vi får”, säger Alan Mamedi.

Läs mer: Truecaller om framtiden: ”Vi står på egna ben” 

Truecaller har både riskkapitaljätten Sequoia Capital och Skype-grundaren Niklas Zennström i ägarkretsen. I oktober 2014 värderades bolaget till 2,2 miljarder kronor.

Året därpå letade Truecaller enligt medieuppgifter nytt kapital till en miljardvärdering i dollar. Dock backade bolaget från riskkapitalmarknaden den gången, vilket Di Digital rapporterade i fjol.

Därefter gick stora delar av 2016 åt till att säkra Truecallers oberoende av nytt kapital.

Efter att Truecaller fått in 46 Mkr sedan svenska Inbox Capital (NTL) och Zenith Venture Capital (NTL) köpt befintliga aktier i bolaget antyder det nya bokslutet att Truecaller är på väg dit.

Med liknande resultat i år kan Truecaller nå lönsamhet utan att fylla på kassan igen.

Läs mer: Svenska Zenith fortsätter investera i Truecaller

Frågan är bara om det är den vägen bolaget vill ta. Truecaller har fler än 100 miljoner aktiva användare. Med nya chattfunktioner och en ny, Swish-liknande tjänst i Indien gör Stockholmsbolaget anspråk på att bli Indiens ledande kommunikationsplattform, precis som Wechat blivit i Kina.

Skulle inte Truecaller tjäna på att ta in ytterligare kapital för att öka takten ännu mer? Alan Mamedi stänger inte den dörren helt och hållet:

”Vi känner inte att vi har behovet. Men man får ta saker som de kommer. Det kan finnas strategiska investeringar eller uppköp som kräver kapital. Men för att ta Truecaller till nästa nivå behövs det inte”, säger han.

Det man tjänar per användare i Mellanöstern, Afrika eller Indien kan tiofaldigas på tre år

Prognosen för i år är att bolagets intäkter mer än fördubblas till över 100 Mkr. 

I fjol hade Truecaller intäkter på 50 öre per aktiv användare. Den siffran kommer dock att växa, enligt Alan Mamedi.

”Det man tjänar i dag per användare på marknader i Mellanöstern, Afrika eller Indien kan tiofaldigas på tre år. Ekonomierna växer mycket snabbare.”

Foto:


Innehåll från SavelendAnnons

Enastående framgångsrikt Q2 för SaveLend

Efter sommarens börsnotering har har P2P-investeringsplattformen SaveLend haft fortsatt vind i seglet, med stora onboardingar och rekordmånga nya kunder.

– Vi ser det stora intresset som ett kvitto på att detta är ett vinnande koncept, säger vd Ludwig Pettersson.

Läs mer om SaveLends plattform 

Under sommaren börsnoterades investerings- och sparplattformen SaveLend med en överteckning på cirka 680 procent och har nu över 2000 aktieägare. Sedan dess har såväl investerare som aktieägare på plattformen ökat. 

Dessutom har fastighetsförvaltaren Fastum och fackförbundet Akavia genomgått framgångsrik onboarding på faktureringsplattformen och bidragit med kraftigt ökade transaktionsvolymer.

– Vi har haft tydliga finansiella mål på att växa 25 procent organiskt varje år – dessa mål kommer vi att överträffa och vi ser fram emot att sätta upp nya mål inför nästa år. Det fanns en viss oro för att en så stark utveckling skulle anstränga vår organisation, men vi har upprätthållit vår leveranskapacitet utan problem, även under hög belastning. Därmed har vi också fått bekräftelse på plattformarnas skalbarhet.

Överträffar uttalad målsättning

Nyfikenheten på kreditinvesteringar blir allt större, vilket SaveLends peer-to-peer-plattform är ett levande bevis på. Krediter anses vara ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta och avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde än andra tillgångsslag, eftersom det inte är avhängigt börsen i samma utsträckning. Detta har resulterat i att vi kontinuerligt har överträffat vår uttalade målsättning om att leverera 7-9 procents avkastning, vilket vi givetvis avser fortsätta med, betonar Ludwig.

Under augusti presenterades också SaveLends mycket positiva resultat för Q2. Plattformens samlade kapital ökade till 373 miljoner kronor jämfört med 222 miljoner kronor 2020, och snittavkastningen på utlånat kapital låg fortsatt mycket högt, på 10,7 procent. Samtidigt ökade nettoomsättningen med hela 75 procent. 

Med Europa som sitt spelfält

För närvarande är SaveLend aktiva i Sverige, Finland och Polen, vilka är stora marknader för kreditinvesteringar. Fokus ligger i dagsläget på att fortsätta befästa sin närvaro här, men i framtiden är målet att göra hela Europa till företagets spelfält. Ludwig konstaterar dock att det förutsätter en välutvecklad bankinfrastruktur, med fortsatt fokus på automatisering och bra tillgång till kreditdata. 

– Det finns alltid mycket att tänka på när man etablerar sig på nya marknader, men vi har en effektiv och smart modell med enorm potential. Det kommer att bli spännande att vidareutveckla den, avslutar Ludwig.

Sätt igång att investera i SaveLend 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?