1515

Då börjar Truecaller gå med vinst

Kommunikationsappen Truecaller gick 55 miljoner back i fjol – men förlusterna krympte med 70 procent mot 2015. I år når miljardbolaget lönsamhet. ”Vi återinvesterar varenda krona”, säger vd:n Alan Mamedi.

Alan Mamedi är vd för Truecaller. Foto: Hampus Andersson
Alan Mamedi är vd för Truecaller. Foto: Hampus Andersson

Truecaller (NTL) lägger ännu ett år med röda siffror bakom sig.

Kommunikationsappen redovisar en förlust på 56 miljoner kronor i sin nyligen publicerade årsredovisning. Det är dock betydligt lägre än under 2015, då Truecaller motsvarande summa var 181 Mkr.

Nu uppger vd:n Alan Mamedi att Truecaller kommer att gå med vinst på månadsbasis redan i slutet av 2017. Därmed kan 2018 bli ett lönsamt helår.

”Frågan är dock hur mycket vi kommer att investera i expansion. Vi tänker långsiktigt och återinvesterar varenda krona vi får”, säger Alan Mamedi.

Läs mer: Truecaller om framtiden: ”Vi står på egna ben” 

Truecaller har både riskkapitaljätten Sequoia Capital och Skype-grundaren Niklas Zennström i ägarkretsen. I oktober 2014 värderades bolaget till 2,2 miljarder kronor.

Året därpå letade Truecaller enligt medieuppgifter nytt kapital till en miljardvärdering i dollar. Dock backade bolaget från riskkapitalmarknaden den gången, vilket Di Digital rapporterade i fjol.

Därefter gick stora delar av 2016 åt till att säkra Truecallers oberoende av nytt kapital.

Efter att Truecaller fått in 46 Mkr sedan svenska Inbox Capital (NTL) och Zenith Venture Capital (NTL) köpt befintliga aktier i bolaget antyder det nya bokslutet att Truecaller är på väg dit.

Med liknande resultat i år kan Truecaller nå lönsamhet utan att fylla på kassan igen.

Läs mer: Svenska Zenith fortsätter investera i Truecaller

Frågan är bara om det är den vägen bolaget vill ta. Truecaller har fler än 100 miljoner aktiva användare. Med nya chattfunktioner och en ny, Swish-liknande tjänst i Indien gör Stockholmsbolaget anspråk på att bli Indiens ledande kommunikationsplattform, precis som Wechat blivit i Kina.

Skulle inte Truecaller tjäna på att ta in ytterligare kapital för att öka takten ännu mer? Alan Mamedi stänger inte den dörren helt och hållet:

”Vi känner inte att vi har behovet. Men man får ta saker som de kommer. Det kan finnas strategiska investeringar eller uppköp som kräver kapital. Men för att ta Truecaller till nästa nivå behövs det inte”, säger han.

Det man tjänar per användare i Mellanöstern, Afrika eller Indien kan tiofaldigas på tre år

Prognosen för i år är att bolagets intäkter mer än fördubblas till över 100 Mkr. 

I fjol hade Truecaller intäkter på 50 öre per aktiv användare. Den siffran kommer dock att växa, enligt Alan Mamedi.

”Det man tjänar i dag per användare på marknader i Mellanöstern, Afrika eller Indien kan tiofaldigas på tre år. Ekonomierna växer mycket snabbare.”

Foto:


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?