Cristina Stenbeck har beslutat sig för att inte ställa upp för omval till musikströmningstjänsten Spotifys styrelse. Med det har hon bara ett styrelseuppdrag kvar vid ett börsnoterat bolag.
FinWire•Marianne Agazzi
Foto:Oskar Omne
Cristina Stenbeck har suttit i streamingjätten Spotifys styrelse sedan 2017, redan före bolaget noterades på New York-börsen. I ett meddelande till den amerikanska finansinspektionen skriver Spotify att avhoppet inte har att göra med att man är oense i styrelsen.
”På Spotifys och vår styrelses vägnar vill jag tacka Cristina för hennes värdefulla bidrag till vårt företag och för hennes hängivna arbete i vår styrelse under nästan sex år”, säger Daniel Ek, grundare och vd för tech-bolaget, i en kommentar.
Cristina Stenbeck har nu ett styrelseuppdrag i ett börsbolag kvar, som ordförande i e-handlaren Zalando. Familjens investmentbolag Kinnevik tidigare var delägare i Zalando. men skiftade ut ägandet 2021.
Under 16 år satt Cristina Stenbeck i Kinneviks styrelse, varav tio år som styrelseordförande. 2019 lämnade hon styrelsen helt, och i en intervju med Di såg hon fram emot att jobba som fri investerare. Sedan dess har Cristina Stenbeck investerat i bolag som H2 Green Steel, blodtestbolaget Werlabs och Northvolt.
Därför behövs Data-Tactics för att få ut effekt av AI-driven innovation
Förutsättningarna kring dataanvändning och AI-driven innovation har förbättrats avsevärt de senaste åren. Verktygslådan för AI har blivit mer tillgänglig, bredare, kraftfullare och mer skalbar. Företag bygger upp interna operativa verksamheter med investeringar i data, system och kompetens – trots detta uteblir effekten.
I många fall har verksamheter en gedigen datastrategi för hur datautveckling ska stötta affären. Det läggs kraft på den operativa nivån och ibland även på strategin. Däremot saknas ofta fokus på den taktiska nivån, vilket kan resultera i en minskad genomslagskraft.
– Data Tactics måste upp på agendan. Tre vanliga symptom på detta är ett gap mellan AI-lösningar och beslutsprocesser, utebliven verksamhetsförändring och oförmåga att industrialisera AI-lösningar, säger Niklas Liedholm, Principal Consultant, Solita.
Gap mellan AI-lösning och beslutsprocess
Kopplingen mellan en AI-lösning och hur den faktiskt driver värde i exempelvis en beslutsprocess måste vara mycket tydlig för alla som påverkas. En djup förståelse måste finnas för både verksamhetsmål, beslutskontext, beslutsalternativ och hur detta kopplar till möjligheter men också begränsningar med datadrivna insikter. Om dessa inte samspelar uteblir effekten.
Utebliven verksamhetsförändring
Att fatta datadrivna beslut är betydligt mer komplext än att se på data som stöttande fakta. Därför krävs ett förändringsarbete för att bygga upp en organisations förmåga och vilja att agera på datadrivna insikter. Lyckas man inte med detta skapas inget tydligt pull från verksamheten vilket kraftigt reducerar momentum kring införandet av AI-lösningar.
Oförmåga att industrialisera AI-lösningar
Det är viktigt att bygga upp strukturer och arbetssätt som driver produktivitet och skalbarhet för AI-användningsfall. Gör man inte det hamnar man lätt i en teknisk skuld som skapar risker med existerande modeller och stjäl allt mer tid från värdeskapande utvecklingsarbete. Här har det hänt väldigt mycket kring exempelvis Machine Learning operations (MLOps) och Data operations (DataOps).
Att bygga upp Data-Tactics förmågan är kritiskt för att få ut effekt
Data Tactics är verksamhetens förmåga att ständigt och effektivt identifiera, prioritera och säkerställa effekt från vitt skilda data-relaterade användningsfall, exempelvis vid AI-lösningar.
Den underbyggs av en en förmåga att kombinera affärsbehov med mänskliga insikter och datamöjligheter, ett hypotes och evidensbaserat arbetssätt, multidisciplinär kompetens, ett tätt samarbete med affärsansvariga och processer, verktyg samt organisation som driver momentum och skalbarhet.
Möjligheterna kring användningen av AI för att optimera beslutsprocesser, automatisera komplexa processer och förbättra produkter och tjänster har aldrig varit större.
– Många företag riskerar dock att få ut liten effekt av sina AI-investeringar för att de underskattar behovet av att bygga sina Data-Tactics förmågor, avslutar Carl Tivelius, CMO på Solita Sverige.
Är du intresserad av fler insikter kring AI, ChatGPT och low code, missa då inte att anmäla dig till Solita Summit 2023.