1515

Cristina Stenbeck investerar i parfymbolag

Kinneviks storägare Cristina Stenbeck investerar i startupbolaget Sniph. Totalt tar det snabbväxande parfymbolaget in 10 miljoner kronor från en rad namnkunniga investerare. 

Lisa Kjellqvist (tv) och Tara Derakshan har grundat parfymbolaget Sniph.
Lisa Kjellqvist (tv) och Tara Derakshan har grundat parfymbolaget Sniph.Foto:Jack Mikrut

(Di Digital/Visby) Startupbolaget Sniph har skapat en prenumerationstjänst där kunderna får hem en ny doft i brevlådan varje månad. Bolaget startades 2016 av Lisa Kjellqvist ihop med några andra entreprenörer. 2017 gjorde man en omstart, då Tara Derakshan gick in som medgrundare och vd. 

”Grundidén är att man får en liten flaska med 8 milliliter parfym hem varje månad. Idag kan man även beställa helflaskor på 50-100 milliliter via tjänsten”, förklarar Tara Derakshan, som tidigare var marknadschef på Kiosked, ett globalt it-bolag med bas London. 

Tillsammans med Lisa Kjellqvist utmanar hon nu de stora parfymjättarna i handeln med en ny, datadriven tjänst som lär känna kundernas preferenser.

”Vi vill sprida fler dofter och låta våra kunder bygga en personlig doftgarderob. Doft spelar en stor roll i våra liv, och är vårt starkaste sinne. Med oss kan man upptäcka tolv dofter på ett år och konsumera dem på ett helt nytt sätt”, säger hon.

Sedan starten har Sniph tagit in 11 miljoner kronor i riskkapital från en rad olika investerare. En av dem är Spotifys ena grundare Martin Lorentzon, som har investerat genom sitt Cypern-baserade bolag Rosello.

Läs mer: Martin Lorentzon investerar i Sniph – ska ut i Europa 

Nu tar Sniph in ytterligare 10 Mkr i riskkapital i en runda med Cristina Stenbeck i spetsen.

”Vi är väldigt stolta över att Cristina är med och investerar, med sin styrka inom plattformar och i att utmana traditionella branscher”, säger Tara Derakshan.

Det är alltid lättare med investerare som är kunder från början

I ett skriftligt uttalande hyllar Cristina Stenbeck Sniph och betonar att hon gillar att investera i entreprenörsledda bolag med en tjänst som vänder sig direkt till konsument. 

”Genom min egen prenumeration, och regelbundna gåvor i form av Sniph till andra, så har jag blivit en del av ett community som har öppnat upp mig för en ny spännande värld av unika, kurerade dofter. Jag ser fram emot att dela min egen erfarenhet av att bygga skalbara, internationella affärsplattformar”, säger hon.

Andra investerare i denna finansieringsrunda är Apoteas grundare Pär Svärdson, Philip Abdon, H&M-anknutna DIG Investment och den befintliga delägaren Martin Lorentzon. 

”Alla som är med och investerar har förändrat beteenden i sina branscher”, säger Tara Derakshan.

Hur lyckades ni locka in Cristina Stenbeck?

”Det började med att hon blev medlem och upptäckte att hon gillade vad vi gjorde. Jag inledde en kontakt och hon visade sig vara intresserad av att investera. Det är alltid lättare med investerare som är kunder från början.”

Under 2017 omsatte Sniph knappt 1,8 Mkr, men med en förlust på drygt en miljon kronor. Bolaget växer snabbt, bland annat genom att samarbeta med influencers och podcastprofiler som Hannah & Amanda.

I fjol steg omsättningen till cirka 4,5 Mkr. Och i maj 2019 hade antalet betalande prenumeranter tripplats jämfört med samma månad föregående år, enligt Tara Derakshan.

I samband med investeringen går även Annelie Nässén in som styrelseledamot i bolaget. Hon är i dag försäljnings- och marknadschef på SAS och har djupa kunskaper om kundlojalitet.

Det nya kapitalet ska, enligt Tara Derakshan, användas till produktutveckling och expansion. 

”Vi ska fokusera på produktutveckling, tillväxt och expansion. Målet är att skapa en rekommendationsplattform som vet vilka dofter kunden vill ha innan de själva vet det. Vi ska ta in feedback, och jobba med både AI och experter inom doft”, säger hon. 

Idag har Sniph 12 medarbetare på kontoret i Stockholm, jämfört med 4 för ett år sedan. Man har även en medarbetare i Storbritannien och prenumeranter i över 30 länder. 

Tara Derakshan talar klockan 13.30 på Google Open Mic som arrangeras tillsammans med Di Digital på Almedalsveckan den 4 juli på Hästgatan 1 i Visby. Se programmet här. 


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?