1515

Cristina Stenbeck investerar i parfymbolag

Kinneviks storägare Cristina Stenbeck investerar i startupbolaget Sniph. Totalt tar det snabbväxande parfymbolaget in 10 miljoner kronor från en rad namnkunniga investerare. 

Lisa Kjellqvist (tv) och Tara Derakshan har grundat parfymbolaget Sniph.
Lisa Kjellqvist (tv) och Tara Derakshan har grundat parfymbolaget Sniph.Foto:Jack Mikrut

(Di Digital/Visby) Startupbolaget Sniph har skapat en prenumerationstjänst där kunderna får hem en ny doft i brevlådan varje månad. Bolaget startades 2016 av Lisa Kjellqvist ihop med några andra entreprenörer. 2017 gjorde man en omstart, då Tara Derakshan gick in som medgrundare och vd. 

”Grundidén är att man får en liten flaska med 8 milliliter parfym hem varje månad. Idag kan man även beställa helflaskor på 50-100 milliliter via tjänsten”, förklarar Tara Derakshan, som tidigare var marknadschef på Kiosked, ett globalt it-bolag med bas London. 

Tillsammans med Lisa Kjellqvist utmanar hon nu de stora parfymjättarna i handeln med en ny, datadriven tjänst som lär känna kundernas preferenser.

”Vi vill sprida fler dofter och låta våra kunder bygga en personlig doftgarderob. Doft spelar en stor roll i våra liv, och är vårt starkaste sinne. Med oss kan man upptäcka tolv dofter på ett år och konsumera dem på ett helt nytt sätt”, säger hon.

Sedan starten har Sniph tagit in 11 miljoner kronor i riskkapital från en rad olika investerare. En av dem är Spotifys ena grundare Martin Lorentzon, som har investerat genom sitt Cypern-baserade bolag Rosello.

Läs mer: Martin Lorentzon investerar i Sniph – ska ut i Europa 

Nu tar Sniph in ytterligare 10 Mkr i riskkapital i en runda med Cristina Stenbeck i spetsen.

”Vi är väldigt stolta över att Cristina är med och investerar, med sin styrka inom plattformar och i att utmana traditionella branscher”, säger Tara Derakshan.

Det är alltid lättare med investerare som är kunder från början

I ett skriftligt uttalande hyllar Cristina Stenbeck Sniph och betonar att hon gillar att investera i entreprenörsledda bolag med en tjänst som vänder sig direkt till konsument. 

”Genom min egen prenumeration, och regelbundna gåvor i form av Sniph till andra, så har jag blivit en del av ett community som har öppnat upp mig för en ny spännande värld av unika, kurerade dofter. Jag ser fram emot att dela min egen erfarenhet av att bygga skalbara, internationella affärsplattformar”, säger hon.

Andra investerare i denna finansieringsrunda är Apoteas grundare Pär Svärdson, Philip Abdon, H&M-anknutna DIG Investment och den befintliga delägaren Martin Lorentzon. 

”Alla som är med och investerar har förändrat beteenden i sina branscher”, säger Tara Derakshan.

Hur lyckades ni locka in Cristina Stenbeck?

”Det började med att hon blev medlem och upptäckte att hon gillade vad vi gjorde. Jag inledde en kontakt och hon visade sig vara intresserad av att investera. Det är alltid lättare med investerare som är kunder från början.”

Under 2017 omsatte Sniph knappt 1,8 Mkr, men med en förlust på drygt en miljon kronor. Bolaget växer snabbt, bland annat genom att samarbeta med influencers och podcastprofiler som Hannah & Amanda.

I fjol steg omsättningen till cirka 4,5 Mkr. Och i maj 2019 hade antalet betalande prenumeranter tripplats jämfört med samma månad föregående år, enligt Tara Derakshan.

I samband med investeringen går även Annelie Nässén in som styrelseledamot i bolaget. Hon är i dag försäljnings- och marknadschef på SAS och har djupa kunskaper om kundlojalitet.

Det nya kapitalet ska, enligt Tara Derakshan, användas till produktutveckling och expansion. 

”Vi ska fokusera på produktutveckling, tillväxt och expansion. Målet är att skapa en rekommendationsplattform som vet vilka dofter kunden vill ha innan de själva vet det. Vi ska ta in feedback, och jobba med både AI och experter inom doft”, säger hon. 

Idag har Sniph 12 medarbetare på kontoret i Stockholm, jämfört med 4 för ett år sedan. Man har även en medarbetare i Storbritannien och prenumeranter i över 30 länder. 

Tara Derakshan talar klockan 13.30 på Google Open Mic som arrangeras tillsammans med Di Digital på Almedalsveckan den 4 juli på Hästgatan 1 i Visby. Se programmet här. 


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?