1515
Annons

Cristina Stenbeck blir viral i sin egen bubbla

Sura miner hos näringslivstopparna i kampanj för utsatta barn – och en viss miljardär har pantsatt sin karibiska ö. Det är två av veckans snackisar, tillsammans med en film från 1968 som gav Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz gåshud.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

En kampanj som sprider sig på nätet likt ett virus brukar kallas för viral. 2013 började professionella golfare utmana varandra att hälla en iskall hink med vatten över huvudet för att samla in pengar till välgörenhet. Trenden spred sig sedan över hela världen som #icebucketchallenge.

I dessa virala coronatider har svenska näringslivsprofiler nu startat en kampanj där de äter en hel citron och samlar in pengar till mat för behövande barn och unga. Drivande bakom #lemonchallenge är matstartupen Karmas medgrundare och operativa chef Elsa Bernadotte

Med sig fick hon arvtagerskan Cristina Stenbeck, vars Kinnevik har investerat i Karma, och prins Daniel. Stenbeck ska i sin tur ha utmanat investeraren Susanna Campbell.

Med på tåget är även Googles respektive Microsofts två Sverigechefer Anna Wikland och Hélène Barnekow. Atomicos Sophia Bendz ska ha fått med sig Krygrundaren, och numera cbd-olje-entreprenören, Josefine Landgård

Det kan dock bli en utmaning att få de sura minerna att bli en viral succé – många av de som utmanar varandra har nämligen låsta konton där bara de som får följa kan se.

Cristina Stenbeck fick nyligen det beska beskedet att en av hennes privata investeringar är i trubbel. Modebolaget Caliroots har nu akut likviditetsbrist och ska ha ansökt om rekonstruktion. De befintliga ägarna vill inte gå in med mer kapital, och nu är bolaget på jakt efter nya investerare.

Miljardären sätter ön i pant 

”Om du vill snabbt vill bli miljonär, starta med en miljard och grunda ett nytt flygbolag”, ska den brittiska entreprenören Richard Branson en gång ha sagt. Det citatet blev ruggigt verkligt nyligen när hans flygbolag Virgin Atlantic hamnat illa ute. Men som den affärsman han är planerar Branson nu att pantsätta sin privata ö i skatteparadiset Brittiska Jungfruöarna för att möjliggöra lån.

Big in Japan

Ibland kommer stöd från oväntat håll. Microsofts grundare Bill Gates känner tydligen något särskilt för det svenska energiteknikbolaget Climeon. ”Han är ofta i Japan och kan prata med personer högt upp i samhället som vi inte kommer åt”, säger Climeons vd Thomas Öström.

Kraschad affärsutveckling 

Saknaden efter event är enorm. Jag blir själv något deprimerad i avsaknaden av inspirerande möten och mingel. På Dagens industri har vi skjutit upp eller lagt ned flera konferenser och därmed gått miste om intäkter. Därför var känslan delad när vår utbildningssatsning Di Akademi vann Årets Dagstidning i kategorin Årets affär häromdagen. 

Det poppar nu upp digitala varianter, men det är kämpigt att få ihop affärsmodellen. Vår konkurrent Breakit har satsat på digitala kurser, men priserna har sänkts från 2490 kronor exklusive moms till 1245 kronor – och sedan till gratis när techprofilen Tuva Palm höll låda om affärsutveckling. 

Kanske vi snart hittar nya sätt att mötas eller är tillbaka i vanliga hjulspår, men en stor del av upplevelsen är att fysiskt träffa likasinnade och nätverka – vilket är svårare över video.

Tillbaka till framtiden

I går kväll visade en vän mig en demonstrationsvideo från 1968 som kändes overklig, där ett forskningsteam spanar in i framtida utveckling inom datorer. Om ni brukar hylla Apples anrike vd Steve Jobs som innovativ så ska ni spana in denna video – mycket av det vi tar för självklart i dag är nästan som kopior av de exempel som uppfinnaren Douglas Engelbart tar upp i filmen. Bland annat förutsåg han funktioner som internet, datormusen, molntjänster och videomöten. 

 


Innehåll från ZimplerAnnons

Fintechföretaget Zimpler expanderar globalt: ”Nya spelregler”

Mer medvetna slutkunder ställer nya krav på företag och deras betalaktörer. Johan Strand, CEO på fintechföretaget Zimpler, menar att det i dag inte bara gäller att förstå kundens behov och utmaningar utan även hålla sig uppdaterad om vad som driver slutkunden i sin betalning.

– Den nya, medvetna konsumenten gör att scaleupbolag måste ta hänsyn till en annan typ av spelregler. För att komma närmare våra kunder och vara den inlyssnande partnern som behövs för att kunna expandera vidare gör vi en omarbetning av Zimplers varumärkesplattform.

Det är enklare än någonsin att göra smidiga digitala köp och både tjänster och varor är bara ett par knapptryck bort. Därför använder många företag smidiga betaltjänster till sina kunder – men enligt Johan Strand, CEO på Zimpler, är det lätt att fastna i en lösning som fungerar i stunden, utan att tänka framåt.

– Kundernas behov och förväntningar förändras hela tiden – dagens konsument har en helt annan förståelse för, och kontroll över, produkterna samt en medvetenhet kring vad de kan kräva av en tjänst sett till exempelvis säkerhet, integritet, flexibilitet och inte minst värderingar. Företag måste vara transparenta och autentiska i sin kommunikation för att målgrupper i gamla och nya segment ska vilja stötta dem. Nyligen lanserade vi en ny varumärkesplattform som tydligare speglar vilka Zimpler är i dag och vad vi står för, något som vi hoppas och tror gör att våra kunder kommer att lära känna oss och våra värderingar ännu bättre.

Expanderar globalt

Zimpler är ett svenskt fintechbolag specialiserat på account-to-accountlösningar, A2A, vars främsta syfte är att göra betalningar enklare, snabbare och säkrare. Företaget har funnits sedan 2012 och 2020 adderades A2A- och open-bankbetalningar som gjorde att företaget kunde växa i rekordsnabb fart. Nu siktar Zimpler på en större global expansion och har under det senaste halvåret även infört B2B-betalningar samt utökat verksamheten till tio länder.

Hemligheten bakom den snabba expansionen menar Johan Strand är utvecklingsfokuset, partnerskapet med kunderna och förståelsen för slutkundens växande krav. Han berättar att teknik och utveckling går snabbare och snabbare och det är naivt att tro att en produkt som lanseras i dag är relevant om ett par år. 

Fokus på värde och nytta

– Produkten som vi erbjuder våra kunder kunde inte ens byggas rent tekniskt för fem år sedan. Fintechbolag måste vara innovativa och hålla sig i framkant. Jag ser att flera aktörer gräver ner sig så djupt i sin egen produkt och dess storhet att de många gånger missar kundens perspektiv och utmaningen de har som behöver lösas; det vill säga vilken nytta produkten gör för dem. Jag är helt övertygad om att man i allt högre grad behöver gå från att fokusera på feature till värde och nytta och att Zimplers förmåga att göra detta är en bakomliggande faktor till vår möjlighet att fortsätta vårt arbete och expansion, globalt såväl som på hemmaplan.

Läs mer här 

Mer från Zimpler

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zimpler och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?