1515
Annons

Creandums nya bolag vill bota typ 2-diabetes

Svenska Creandum investerar när Silicon Valley-bolaget Virta tar in en jätterunda på drygt 260 miljoner kronor.

Sami Inkinen är medgrundare och vd för Silicon Valley-bolaget Virta som Creandum har investerat i.
Sami Inkinen är medgrundare och vd för Silicon Valley-bolaget Virta som Creandum har investerat i.

(Di Digital/Silicon Valley) Den finska entreprenören Sami Inkinen har tävlat i världsmästerskapen i kombinationssporten Ironman. Men trots sin hälsosamma livstil drabbades han av förstadiet till typ 2-diabetes, en sjukdom som kan bero på flera orsaker.

Diagnosen fick Sami Inkinen, som även var med och grundade den börsnoterade fastighetssajten Trulia 2004, att försöka ta reda på ett sätt att bota sig själv.

Det är bakgrunden till Virta, en hälsostartup som i dag har runt 50 anställda. Förutom en virtuell klinik har man utvecklat en app och en lärande plattform som används som en brygga mellan det kliniska teamet och patienten.

Idén bakom är att kunna leverera individanpassad rådgivning som, utan medicin eller kirurgiska ingrepp, ska hjälpa patienterna att bli av med sin diabetes.

I samband med att bolaget i dag går ut med resultat från flera kliniska studier man har gjort i USA, släpper man också nyheten om en större investering.

Creandum (NTL) har varit med och investerat men Virta vill inte uppge affärens storlek. Hos det amerikanska bolagsverket framgår det dock att Virta har tagit in 29 miljoner dollar, alltså 262 miljoner kronor.

Foto: Fredrik Cassel i är partner i Creandum.

”Vi var även med när bolaget tog in sin såddinvestering och vårt ’bet’ från början handlade om den här personen och en gigantisk marknad”, säger Fredrik Cassel, partner i Creandum.

I regel investerar inte Creandum i amerikanska bolag, men har gjort några undantag när det gäller europeiska entreprenörer.

”Det är förstås en högriskinvestering, men jag har hållit på med riskkapitalinvesteringar i 14 år och det är viktigt att känna att det man lägger in pengar i bidrar med bra saker”, säger Fredrik Cassel.

Kommer det att fungera ens i 50 procent av fallen har det stor betydelse.

Han har själv diabetes, dock typ 1 så för honom finns det ingen bot i dagsläget. Men han tycker att det arbete Virta gör för diabetes typ 2-patienter är hoppfullt.

”Kommer det att fungera ens i 50 procent av fallen så har det stor betydelse”, säger Fredrik Cassel.

I USA finns i dag 29 miljoner kända fall av typ 2-diabetes och kostnaden för vården är stor. Och hela 85-90 miljoner människor har förstadiet till det som kan utvecklas till typ 2-diabetes.

Totalt kostar sjukdomen USA över 300 miljarder dollar om året, motsvarande runt 2,7 biljoner svenska kronor.

Fredrik Cassel hoppas att Virta ska utveckla en klinik som på allvar kan ersätta läkemedel och hjälpa patienter med vad som är grundorsaken till sjukdomen. Det handlar förenklat om att lägga om sina kost och slippa vara beroende av att ta insulin.

”Insulin kan göra att man fortsätter ha en dålig livsstil, men jag hoppas att Virta kan bli ett alternativ som gör att man kan klara sig utan läkemedel”, säger Fredrik Cassel.

Läs också: Diabetesappen Glooko i nytt storavtal


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?