1515

Creandum kliver in i social plattform för seniorer

Det sociala nätverket Leap har som ambition att koppla ihop seniorer över 55 år så att dessa kan möta andra som delar samma passioner och intressen. 

Nu tar bolaget in 26,5 miljoner kronor bland annat från riskkapitalbolaget Creandum.

”Jag har tillbringat väldigt mycket tid med människor i den här åldersgruppen och kom fram till att något saknades”, säger medgrundaren Caroline Ingeborn, som tidigare var vd för spelbolaget Toca Boca.

Leaps grundare Vishal Kapur och Caroline Ingeborn.
Leaps grundare Vishal Kapur och Caroline Ingeborn.Foto:Hardy Wilson

På Leaps hemsida erbjuds för närvarande kurser i att skriva skönlitteratur och poesi, samtal om vänlighet, lektioner i att föra dagbok – för att bara nämna några av aktiviteterna. Bakom kulisserna matchas deltagarna så att likasinnade ska finna varandra. Hemsidan betonar att grupperna är små och personliga.

Caroline Ingeborn var tidigare vd för barnspelbolaget Toca Boca, som såldes av Bonnier 2016. Tre år senare – när antalet användare fördubblats till 20 miljoner i månaden – klev hon in som rådgivare åt riskkapitalbolaget Creandum. Nu är Caroline Ingeborn vd för Leap, som hon grundade tillsammans med entreprenören Vishal Kapur.

När Leap nu fyller på kassan med 3,1 miljoner dollar, motsvarande omkring 26,5 miljoner kronor, leds investeringsrundan av bland andra Creandum.

”Det fanns aldrig något löfte om att de skulle investera i mig oavsett vad jag startade”, säger Caroline Ingeborn om kopplingen mellan bakgrunden på Creandum och dess investering i hennes nya bolag.

”Men det är klart att det var jättebra att kunna bolla idéer med de olika delarna av Creandumfamiljen. De känner mig.”

Hon anser själv att klivet från ett barnspelbolag till ett socialt nätverk för seniorer är något av en resa mellan två extremer – men den nya målgruppen är inte obekant för henne. I Caroline Ingeborns barndom arbetade föräldrarna mycket, vilket ledde till att hon utvecklade en nära relation till sina far- och morföräldrar. 

”Det gjorde att jag aldrig har sett ålder som en anledning att inte vara kompisar. Jag har kompisar som både är yngre och äldre – det har bara alltid varit så. Därför var det inte speciellt konstigt för mig att starta det här.”

När Caroline Ingeborn började arbeta på idén insåg hon att samhällets seniorer var en missförstådd grupp.

”Många innovationer som riktar sig till äldre människor är avsedda för livets slutskede, som när man trillar eller får Alzheimers. Det är givetvis väldigt bra och viktigt när man har en åldrande befolkning”, säger Ingeborn. Hon pekar dock på att merparten av alla seniorer är aktiva – och menar att dessa individer har glömts bort.

”De sitter fast i en värld där teknologin och upplevelserna är någon annanstans. Det är bakgrunden till att jag började gräva i det här.”

Visionen med Leap är tydlig – att skapa meningsfulla möten genom att placera seniorer i små grupper där deltagarna har gemensamma intressen.

”Vi har all teknik vi behöver för att kunna träffa andra på ett meningsfullt sätt online”, säger Caroline Ingeborn.

Det nya kapitalet ska investeras i nyrekryteringar och fortsatta satsningar på produktutveckling. I nuläget befinner sig plattformen fortfarande i startgroparna, berättar Caroline Ingeborn:

”Det vi har just nu är en plattform där vi testar olika gruppaktiviteter i små grupper. Det rör sig om allt från kurser till konversationer. Vi har kommit så pass långt att vi kan testa och se att användarna stannar kvar och kommer tillbaka till produkten. Sedan är det fem tusen andra saker som vi finputsar varje dag.”

Affärsmodellen bygger på medlemsskap och att användarna prenumererar på tjänsten.

Har ni några intäkter att tala om i dagsläget?

”Nej, vi har inte börjat experimentera med intäkter över huvudtaget. Först måste vi visa att det här i grunden är en social learning-produkt som folk vill ha och dela med sig av”, säger Caroline Ingeborn.

 


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?