1515

Creandum investerar i fransk startup som vill ta AI in i HR-världen

Creandum har den senaste tiden utökat sitt fokusområde från Norden till hela Europa. När den franska HR-tjänsten Clustree tar in närmare 70 miljoner är Creandum den ledande investeraren.

Creandums venture partner Carl Fritjofsson och Clustrees grundare och vd Bénédicte de Raphélis Soissan.
Creandums venture partner Carl Fritjofsson och Clustrees grundare och vd Bénédicte de Raphélis Soissan.Foto:Joey Abrait och Clustree.

Efter att ha rest den senaste fonden på 1,7 miljarder kronor har Creandum flyttat sitt fokus utanför Norden. Med sitt nya kontor i Berlin har riskkapitalbolaget intensifierat sitt investeringsarbete i Tyskland men även i Frankrike. Redan i mars kunde Creandums Carl Fritjofsson berätta att de tittade på ett par bolag i Frankrike, vilket Clustree var ett av dem. 

Läs även: Därför öppnar Creandum kontor i Berlin 

Det franska bolaget Clustree, som grundades 2014, erbjuder en tjänst byggd på artificiell intelligens för att avlägsna mänsklig partiskhet och stereotyper när det gäller rekrytering och karriärsutveckling. 

”Stereotyper tar kort tid att skapa men lång tid att bryta ner och det är därför Clustree finns”, säger Bénédicte de Raphélis Soissan, grundare och vd för Clustree, i ett pressmeddelande.

Läs även: Carl Fritjofsson: ”Det här är en smältpunkt för VC-världen” 

Bolaget har nu tagit in 7 miljoner euro, motsvarande 68 miljoner kronor, där svenska Creandum är den ledande investeraren. Övriga investerare är Idinvest Partners och den existerande ägaren Alven Capital.

"Rekrytering och personalutveckling är fortfarande en enorm marknad som tekniken ännu inte har utvecklat i stor utsträckning. Att behålla och utveckla talang har hög prioritet bland alla stora organisationer och med utvecklingen av artificiell intelligens ser vi nu en ny generation av tekniska lösningar som utvecklas för detta”, säger Creandums venture partner Carl Fritjofsson, baserad i San Francisco.

Clustree som har ett antal stora kunder, som Orange, Crédit Agricole och L’Oréal ska använda det nya kapitalet för att stärka sina team, ta marknadsandelar i Frankrike och göra sig redo för internationell expansion. 

Läs även: Creandum tar in 1,7 miljarder - erbjuder språngbräda till USA 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjar sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren får vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterar hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång. 

Eventet heter Salesforce Live och arrangeras av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger: 

– Under 90 tempofyllda minuter inspireras vi av nya sätt att tänka, och tar del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen får vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost. 

Från Handelsbanken deltar Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättar om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden. 

Anmäl dig här 

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?