1515

Nu är spar-appen Tink värd 845 miljoner

Sven Hagströmers Creades investerar 14 miljoner kronor till i Tink. Efter transaktionen värderas bolaget till 845 Mkr – mer än dubbelt så högt som sist.

Tinks grundare Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg.
Tinks grundare Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg.Foto:Stellan Stephenson

Tinks låter sina användare betala räkningar, hålla koll på boräntan eller byta sparande från en bank till en annan via en app.

Under det senaste året har Tink inlett samarbeten med olika banker och i början av 2016 tog bolaget in 85 Mkr från SEB och investmentbolaget Creades. 

Läs mer: SEB och Tink fördjupar samarbetet 

På torsdagen stod det klart att Creades, där finansmannen Sven Hagströmer är huvudägare, investerat ytterligare 14 Mkr i Tink. Efter transaktionen värderas Creades innehav i Tink till 93 Mkr. 

”Vi gör den här investeringen av samma anledning som vi gjorde investeringen från början. Vi tycker att det är ett jättefint bolag. Det är ett bolag som har växt mycket, men vi ser att det finns ganska mycket ytterligare tillväxt att ta. Då vill vi gärna vara med och supporta det”, säger John Hedberg, vd för Creades. 

”Vi har investerat 14 Mkr och efter investeringen är vårt totala innehav värt 93 Mkr och det är 29 Mkr mer än vad det var värt innan. Så vi äger 11 procent efter den här investeringen”, fortsätter han. 

Efter torsdagens transaktion värderas Tink till omkring 845 Mkr, vilket är mer än dubbelt så högt som i fjol. Då värderades bolaget till 344 Mkr.

Läs mer: SEB gör jätteinvestering i Tink

John Hedberg vill inte gå in på om transaktionen är en del av en ny finansieringsrunda eller om man har köpt aktierna av en tidigare ägare. 

Inte heller Daniel Kjellén, vd och medgrundare av Tink, vill kommentera om det rör sig om en ny finansieringsrunda. 

 ”Jag har inga kommentarer på det i dag mer än det som står i Creades pressmeddelande. De investerar och de är en del av en transaktion”, säger han. 


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?