Annons

Coronaviruset har techjättarna i sitt grepp – 2.300 miljarder upp i rök

Inställda techkonferenser, vinstvarning och sinande lager. Techjättarna har börjat falla offer för effekter av coronavirusets framfart.

Kollage: Ett av Amazons lager i Baltimore, Maryland, en hjälparbetare i Wuhan, där coronaviruset har sitt epicentrum, och Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg.
Kollage: Ett av Amazons lager i Baltimore, Maryland, en hjälparbetare i Wuhan, där coronaviruset har sitt epicentrum, och Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg.

(Di Digital/Silicon Valley) Kölvattnet av nyheter kring virusutbrotten i länder utanför Kina, som Iran, Italien och Sydkorea, slog hårt mot USA-börserna på måndagen. De fem stora techjättarna Apple, Facebook, Amazon, Microsoft och Google tappade tillsammans över 238 miljarder dollar i värde under handelsdagen, motsvarande över 2 300 miljarder kronor, enligt CNBC.

Amazons aktie gick ner med över 4 procent i handeln under måndagen, och många av handlarna på marknadsplatsen säljer varor som är tillverkade i Kina. Enligt en artikel hos New York Times har e-handelsjätten gjort stora beställningar från Kina under de senaste veckorna för att gardera sig. Bolaget ska också ha skickat mejl till olika varumärken om Prime Day i juli, en stor reaförsäljningsdag för Amazon, där man har uttryckt en oro för att lagren inte kommer att vara tillräckligt stora.

Läs även: Förvaltaren: ”Apples problem blottar en svaghet”

”Vi bevakar utvecklingen kring coronaviruset och vidtar lämpliga åtgärder vid behov”, säger en talesperson för Amazon i en kommentar till Di Digital.

I förra veckan gick Amazon ut och informerade tredjepartsförsäljare på plattformen att man tar bort produkter som gör falsk marknadsföring om coronaviruset. Det handlar till exempel om rengöringsmedel som säljare har hävdat skulle kunna stå emot viruset.

Amazon har också träffat världshälsoorganisationen WHO, tillsammans med flera av de andra techjättarna, för att diskutera hur man ska stoppa felaktig information kring coronaviruset. 

Mötet ägde rum på Facebooks huvudkontor i Menlo Park, i Silicon Valley i Kalifornien. Några av bolagen på plats förutom Amazon och Facebook var Google, Dropbox och Twitter, och de ska mötas igen om ett par månader.

I takt med att fler söker efter information om sjukdomen lockar det även till sig aktörer som utnyttjar situationen för egna syften. Andy Pattison, talesperson för WHO som var med på mötet, menar att epidemin har skapat en infodemi.

Läs mer: Coronaviruset kan försena Airbnbs börsnotering 

Facebook har gått ut med att man fortsätter att jobba med tredjepartsaktörer för att kontrollera fakta på plattformen. Sociala medier-jätten har också anställt Praveen Raja, tidigare ansvarig för hälsoorganisationen PATH, som chef för hälsa och partnerskap på Facebook. Bolagets aktie följde med i börsfallet på måndagen och tappade 4,5 procent i värde.

Både informationstörstiga användare och bedragare samlas även på Twitter, som har försökt att styra om dem som söker på coronviruset till den amerikanska smittskyddsenheten. Twitter-aktien föll tungt på måndagen med över 6 procent.

Apple tampas också med problem kring viruset och gick ut och vinstvarnade i förra veckan. Produktionstakten av delar till Apples kassako Iphone och andra produkter har avtagit i Kina. Enligt tidningen Taiwan News har Apple börjat flytta en del av produktionen för de trådlösa hörlurarna Airpods, Ipad och den smarta klockan Apple Watch från Kina till Taiwan. Bolagets aktie fortsatte nedåt under måndagen och tappade 4,75 procent i värde.

Apple stängde sina butiker i Kina när coronautbrottet blev känt, men har nu öppnat 29 av 42 butiker igen, enligt en artikel hos Bloomberg på måndagen.

Förutom problem med produktion, stängda butiker och felaktig informationsspridning har flera techbolag ställt in eller dragit sig ur från stora techkonferenser. Mobilmässan i Barcelona ställdes in efter flera avhopp. Och Facebook ställde in sin stora globala marknadsföringskonferens som skulle ha ägt rum i San Francisco i mars.

Just nu pågår säkerhetskonferensen RSA i San Francisco med över 40 000 deltagare. 14 företag, däribland IBM, AT&T och Verizon, har dragit tillbaka sin medverkan på grund av oro kring coronaviruset.

Som det ser ut nu kommer spelkonferensen GDC, som går av stapeln i mitten av mars i San Francisco, att bli av. Tio utställare och alla deltagare från Kina har dock avbokat och även Facebook har dragit sig ur.

Läs också: Facebook ställer in efter coronaviruset

Google annonserade sin utvecklarkonferens I/O i förra veckan och skrev att alla är välkomna att delta i uttagningen. Samtidigt kommer bolaget att tillåta alla att avboka utifrån vilka reserestriktioner som finns i april – en månad innan konferensen. De kan istället följa med via videolänk.

Ett techbolag som inte påverkades lika hårt av börsfallet på måndagen var videokonferenstjänsten Zoom, vars aktie tappade under 2 procent.

Innehåll från WintAnnons

Företagare: Så funkar framtidens bokföringstjänst

Wint har redan förenklat livet för Sveriges företagare genom att helt automatisera deras bokföring. Nu tar tjänsten ytterligare ett steg och erbjuder, i samarbete med utvalda redovisningsbyråer, även personlig rådgivning.

Med sin egenutvecklade tjänst för automatiserad bokföring gjorde Wint entré som revolutionär på marknaden. Det var ett decennium sedan. Sedan dess har Wint  kontinuerligt utvecklat sitt erbjudande med tydligt fokus på såväl automatisering som kundnöjdhet.

– Idag har vi 95 procent nöjda kunder, vilket vi naturligtvis är oerhört stolta över. Samtidigt har vi kunder som utöver automatiserad bokföring vill ha en person att rådfråga. Nu har vi hittat lösningen, säger Daniel Johansson, vd på Wint.

Kunderna får det bästa av två världar

Det utökade erbjudandet innebär att du som kund, utöver automatiserad bokföring, lön, årsbokslut och deklaration, nu också har möjlighet till regelbunden och personlig rådgivning av en etablerad redovisnings- och revisionsbyrå. Först ut i samarbetet med Wint är Revideco som 2019 vann priset som Årets Framtidsbyrå för sitt mod att driva utvecklingen framåt.

– I och med detta känner vi att vi hittat ett sätt att erbjuda våra kunder det bästa av två världar. Automatiserad bokföring och personlig rådgivning i en helhetslösning. Detta flyttar fram positionerna för såväl företagarna som redovisningsbyråerna, menar Daniel Johansson.

Läs pressmeddelandet om samarbetet mellan Wint och Revideco 

Hjälper ännu fler företagare med rådgivning

Upplägget är enkelt men genialt. De flesta av Wints kunder är egenföretagare som vill kunna fokusera på sin kärnverksamhet och slippa tänka på bokföring och administration. I vardagen innebär det att Wints automatiserade bokföringstjänst räcker gott och väl för att täcka deras behov. Men det finns tillfällen då du som företagare vill ha en fysisk person att rådfråga.

– Vi har naturligtvis erbjudit den tjänsten redan innan, men i och med det här samarbetet får vi möjlighet att hjälpa ännu fler företagare med rådgivning kring saker som utdelning, rätt lön, investeringar och dylikt. Målet är att den personliga rådgivningen dessutom ska vara geografiskt anpassad så att kunden och rådgivaren har möjlighet att ses fysiskt om de önskar, menar Daniel Johansson.

Skillnaden mellan Wints tjänst och andra digitala verktyg

Idag arbetar så gott som alla revisions- och redovisningsbyråer semiautomatiserat. Det betyder att det i och för sig är smidigare idag än för ett antal år sedan, men det kräver ändå att en fysisk person utför arbetet. Med Wint skalas all den typen av arbete bort. För redovisningskonsulten innebär det att han eller hon får mer tid att lägga på att analysera företagarens siffror och ge personliga råd utifrån detta.

– Med detta upplägg tror vi oss faktiskt ha hittat ett sätt att både skapa ökat kundvärde och hjälpa redovisningsbranschen framåt, mot mer attraktiva arbetsuppgifter, avslutar Daniel Johansson.

Vill du veta mer om hur du som företagare gör för att få det bästa av två världar när du väljer bokföringstjänst? Boka en demo av Wint idag 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera