1515

Coronaeffekten: Stor användartillströmning till Netflix

Netflix fick över 15 miljoner nya betalande prenumeranter under årets tre första månader. Aktien steg i efterhandeln när kvartalsrapporten kom på tisdagskvällen, för att sedan landa platt.

Netflix vd Reed Hastings.
Netflix vd Reed Hastings.Foto:Akio Kon/Bloomberg

Förväntningarna på Netflix NFLX +1,23% Dagens utveckling resultat för det första kvartalet var stor, med tanke på rapporter om ökad användning för att så många håller sig hemma mer under coronakrisen. 

Omsättningen landade något över förväntningarna på 5,77 miljarder dollar under det första kvartalet i år, motsvarande runt 58 miljarder kronor.

Bolaget missade dock på vinsten som uppgick till 1,57 dollar per aktie, jämfört med väntade 1,64 dollar, enligt en analytikersammanställning från Bloomberg.

Antal nya betalande prenumeranter under kvartalet blev hela 15,77 miljoner. Det var långt över 8,2 miljoner, som var förhandstippat från en del analytiker. 

Läs också: Netflix vinnare bland FAANG-bolagen i coronatider

Under kvartalet var dejtingprogrammet ”Love is Blind”, med 30 miljoner medlemsvisningar, och dokumentärserien ”Tiger King”, med 64 miljoner visningar, två av de mest populära programmen.

”På Netflix är vi väl medvetna om att vi har turen att ha en tjänst som är ännu mer meningsfull för människor som måste vara hemma, och att vi på kort- eller medellång sikt kan arbeta på distans med minimal påverkan”, skriver Netflix i ett brev om kvartalsrapporten till aktieägarna.

Man förväntar sig dock att både tittarsiffror och tillväxten av nya prenumeranter kommer att gå ner i takt med att samhället öppnas upp igen. Under ett samtal om resultatet sa Netflix vd Reed Hastings att det är svårt att säga vad som händer framåt.

”Vi använder inte orden gissa och gissningslek lättvindigt. Vi använder dem för att det är många som känner av vindarna som blåser just nu och att det är svårt att säga”, sa han.

Reed Hastings kommenterade även Disneys konkurrerande streamingtjänst som har växt snabbt med att han är imponerad av hur den har rullats ut.

Läs mer: 50 miljoner kunder efter 5 månader – Disneys aktie gör glädjeskutt

Mycket av Netflix intäkter kommer från den internationella marknaden, vilket påverkas av den starka dollarkursen. Bolaget har dock inga planer på att höja priserna för prenumeranter med tanke på den rådande situationen med coronautbrottet.

För tillfället kommer nytt programinnehåll som redan är producerat att släppas enligt plan, men framöver kommer Netflix påverkas av att produktioner skjuts på framtiden. Man undersöker möjligheter att spela in genom att testa för viruset. Just nu pågår det inspelningar på Island och i Sydkorea, som streamingjätten hoppas kunna lära ta med sig lärdomar från.

Netflix aktie steg med 10 procent i efterhandeln när rapporten kom på tisdagskvällen, för att sedan gå tillbaka ner och landa platt. 

Aktievärdet har ökat med 45 procent på börsen sedan årets bottennotering i mitten av mars. Och med 34 procent hittills i år.

Läs även: Efter EU:s uppmaning: Facebook och Disney sänker sin tv-kvalitet


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?