Annons

Coronaboom för auktionssajter: ”Samlargrejer har växt galet mycket”

Haft en semesterkassa att spendera i sommar? Varit hemma framför datorn med ett sug att dekorera med något nygammalt i vardagsrummet? Du har inte varit ensam. Auktionsplattformar som Auctionet, Bukowskis och Tradera täljer guld på trenden.

Två storsäljare på Auctionet de senaste månaderna. Lockurnan till vänster gick för 150 tkr och kikarna för det tyska luftvärnet såldes för 50 tkr.
Två storsäljare på Auctionet de senaste månaderna. Lockurnan till vänster gick för 150 tkr och kikarna för det tyska luftvärnet såldes för 50 tkr.Foto:Press.
Foto:Press.
Stefan Öberg, vd för Tradera.
Stefan Öberg, vd för Tradera.Foto:Patrik Olsson

Det borde inte komma som en överraskning, redan före coronakrisen hade det blivit vanligare att handla via nätet och att köpa begagnat. De sex senaste månaderna har däremot de två trenderna fått sig en extra skjuts, i alla fall för svenska auktionssajter.

”Innan pandemin var det ett stort fokus på miljön. Det var Greta Thunberg och klimatrapporter som dominerade debatten. Vår analys är att det blivit ännu mer aktuellt. De trenderna att man vill handla mer lokalt och cirkulärt har bara förstärkts”, säger Stefan Öberg, vd på Tradera.

Till en början sjönk trafiken på Traderas hemsida i mars för att sedan gå upp en bra bit de följande månaderna. Toppnoteringen kom i juli och augusti där de hade 30 procent mer aktivitet än motsvarande period ifjol. 

”Initialt när alla gick hem var det en dipp. Ingen som visste vad som skulle komma. Men sedan kom det igång när folk etablerade sig hemma. Då hade de mer tid att rensa ur och det lades därför upp mer grejer på auktion. Och sedan hade alla mer tid att shoppa.”

Även andra auktionsmarknader som Auctionet och Bukowskis har sett ett ökat intresse. Under det senaste halvåret har antalet unika besökare stigit på båda sajterna, med 34 respektive 39 procent. 

Hos Auctionet har statistiken också visat att antalet bud ökat med 49 procent, sålda föremål med 22 procent och att klubbade belopp stigit med 34 procent.

Temaauktioner som gått bra på Bukowskis: Guldmynt från tre århundraden och Svenskt tenn-krukan ”Hortus”, som lanserades i ny färg i 100 exemplar och sålde slut på några minuter.
Temaauktioner som gått bra på Bukowskis: Guldmynt från tre århundraden och Svenskt tenn-krukan ”Hortus”, som lanserades i ny färg i 100 exemplar och sålde slut på några minuter.Foto:Press.

Det som säljer extra bra just nu varierar mellan aktörerna. På Bukowskis har temaauktioner med bland annat Josef Frank-möbler och svenska guldmynt från de senaste tre århundradena gått bra. 

Auctionet har inte märkt några större skillnader mellan produktkategorier, medan Tradera har sett flera trender.  

”Kläder har inte sett någon märkbar utveckling eftersom man inte rör sig ute i samhället på samma sätt. Däremot är det så att allt som rör hemmet, inredningsdetaljer, verktyg och sällskapsspel har det gått bra för. Och samlargrejer har växt galet mycket. Folk har tid att ägna sig åt sina fritidsintressen”, säger Stefan Öberg.

De som handlar på auktion varierar i åldrar och bakgrund. Men det är en grupp som driver på siffrorna lite extra. 

”Vi har allt ifrån 25-åringar, som skapar sitt första hem, till 80-åringar, som är samlare på ett unikt föremål, som budar. Men den starka trenden ligger framför allt hos de yngre. Yngre människor letar i betydligt större grad efter återvunnet idag”, säger Niklas Söderholm, vd på Auctionet.

Det har bara blivit en fysisk slagauktion hos Auctionet under den här perioden. Vanligtvis brukar det vara fler, men även innan pandemin kunde budgivarna vara med digitalt. Nu har däremot de som endast var med fysiskt tidigare tvingats ställa om. 

”Det var någon sommarpratare som tog upp det här om att 2020-talet har försvunnit, och att vi nu är i 2030 digitalt. De som tänkt att de kan strunta i att lära sig nätet har behövt tänka om. Ska du handla den här typen av föremål som inte går att hitta någon annanstans måste du lära dig att e-handla, även om du är 75 år”, säger Niklas Söderholm.

Det finns också andra typer av beteendeändringar.

”Vi har sett att folk inte längre vill komma till auktionshusen för att hämta sina grejer. De vill hellre ha det transporterat.” 

Men det är inte bara köpare som behövt anpassa sig. Även auktionsmarknaderna har behövt tänka nytt. 

”Det vi gjort särskilt är att vi gjort så det går att vara med på alla våra auktionsvisningar i 'virtual reality', något som varit uppskattat. Och vi har gjort det möjligt att få värdering via 'facetime', att vi tillsammans med kunden tittar på föremål. Man kan också skicka in bilder för att få möbler och konst värderat”, säger Sara Bourke, pr- och varumärkesansvarig på Bukowskis.

Tavlor som gått bra på Auctionet. Blek sol av Inge Schiöler gick för 300 tkr och är den dyraste artikeln som sålts på sajten det senaste halvåret. Till höger: Hund av Ernst Billgren som sålde för 95 tkr.
Tavlor som gått bra på Auctionet. Blek sol av Inge Schiöler gick för 300 tkr och är den dyraste artikeln som sålts på sajten det senaste halvåret. Till höger: Hund av Ernst Billgren som sålde för 95 tkr.Foto:Press.

Det har inte funnits några tecken på nedtrappning hos auktionssajterna ännu. Men det går heller inte att garantera att den här trenden kommer hålla i sig framöver.

”Många av våra naturliga konkurrenter har drabbats. Second hand-butiker har inte varit öppna, inte varit loppisar som man vanligtvis har. Det har varit vind i seglen för oss. En sån här förändring lyfter alla båtar som är på rätt sida. Sen för att vara framgångsrik på riktigt, bland de som gynnats, handlar det om att ha den bästa användarupplevelsen”, säger Stefan Öberg.

Innehåll från QliroAnnons

Qliro skalar upp – ska skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare av alla storlekar

Qliros VD Christoffer Rutgersson
Qliros VD Christoffer Rutgersson

Fintechbolaget Qliro har länge varit ledande inom betallösningar för stora e-handelsbolag. Sedan början av 2022 pågår en stor strategisk förändring inom bolaget, där erbjudandet breddas till att även rikta sig till små- och medelstora bolag (SME), samt tillgodose e-handlares alla behov för maximerad konvertering i kassan.

– För att möta marknadens behov har vi skalat upp vårt tech-team och tredubblat vårt säljteam. Vi tar all den kunskap och erfarenhet vi utvecklat från stora e-handlare och öppnar upp även för startups, samt små- och mellanstora bolag under tillväxt, förklarar Qliros VD Christoffer Rutgersson, som under de senaste åtta åren haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar. 

Qliro är initialt sprunget ur Nordens största e-handelskoncern och de behov som uppstod hos e-handelsjättar som Nelly och CDON, men idag ligger fokus på att skapa optimala betallösningar för e-handelsbolag av alla storlekar. 

– En säker och smidig betallösning är central för bolag av alla storlekar eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson och utvecklar vidare:

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader, samt lägga till nya betalsätt. Hög, teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp. 

För handlaren ska det också vara lätt att integrera betallösningen i sin e-handel. Qliro har ett brett utbud av existerande integrationer till marknadens mest populära e-handelsplattformar såsom Centra, Magento, Brink, Askås och Litium och har nyligen adderat integrationer mot WooCommerce, Wikingruppen och har flertalet integrationer på gång med ytterligare partners. 

Kundupplevelsen är central

Qliro erbjuder flertalet betalmetoder och lägger stort fokus på kundupplevelsen. Det senaste året har bolaget introducerat nordens populäraste direktbetalningsmetoder samt lanserat en funktion för spara kortuppgifter i kassan för att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt och öka konverteringen i alla de nordiska länderna. 

Det enklaste sättet för slutkunden att betala en Qliro-faktura är via Qliros app. Den ger en tydlig översikt av köphistorik, fakturor och betalval och har under det senaste året fått ny, användarvänlig design liksom resten av Qliros plattformar för att bättre spegla vilka Qliro är idag och positionen inom säkra och enkla betalningar.

Efterköpsupplevelsen syftar till att göra det så enkelt som möjligt att betala och samtidigt skapa lojala och återkommande kunder till handlaren. Det är oerhört viktigt att inte blanda in reklam i efterköpsupplevelsen från andra konkurrerande handlare som vissa betalleverantörer gör – vilket minskar antalet lojala kunder för handlaren, understryker Christoffer Rutgersson.

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas. Vi har få kundserviceärenden och hög kundnöjdhet, vilket är ett kvitto på att efterköpsupplevelsen är positiv.

En av de främsta betalaktörerna i Norden

Ur e-handlarens perspektiv handlar en bra betallösning bland annat om att kunna erbjuda konsumenten en positiv upplevelse där betalning och leveransalternativ hanteras sömlöst. Det handlar också om att öka försäljningen. Med särskilt integrerade upsell-funktioner lyckas Qliro ofta öka e-handlarens försäljning med fem till tio procent. Idag erbjuder Qliro säkra och enkla betallösningar hos progressiva bolag inom beauty-segmentet, såsom Caia och Lyko – men i den breda kundportföljen finns även Dramatens webbutik och teknikjätten Inet. Qliros betallösning används idag i över 30 länder via Qliros e-handelskunder.

Tydlig plan för fortsatt framgång

E-handelsmarknaden kommer framgent vara stark och med den ett fortsatt starkt fokus på utveckling av betaltjänster. 

– Vi ser ett behov på marknaden efter en renodlad betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass, liksom en kundupplevelse för både e-handlare och slutkunder som är förstklassig. 

Rekrytering av mer expertis inom payments, e-handel och tech, en ny ledningsgrupp, accelererad produktutveckling och ett nära samarbete med e-handlarna är exempel på hur Qliro jobbar för att upprätthålla rollen som en av de främsta betalaktörerna på marknaden. 

– Vi har ambitionen att skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare, partners och slutkund för att driva ökad försäljning och återkommande kunder, avslutar Christoffer Rutgersson.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qliro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera