1515
Annons

Corona kan vända upp och ned på gamla sanningar i Silicon Valley

Det pågående utbrottet av coronavirus har lett till inställda konferenser, reseförbud för anställda och uppmaningar om att jobba hemifrån. Techjättarna tar det säkra före det osäkra, men frågan är om det är för mycket eller för lite, skriver Di Digitals Silicon Valley-korrespondent Miriam Olsson Jeffery.

Di Digitals Miriam Olsson Jeffery och en pressbild från Google med anställda som har ett möte via tjänsten Hangouts.
Di Digitals Miriam Olsson Jeffery och en pressbild från Google med anställda som har ett möte via tjänsten Hangouts.Foto:Press.

(Di Digital/Silicon Valley) På tisdagen var det Googles GOOGL +1,88% Dagens utveckling tur att ställa in sin årliga utvecklarkonferens I/O i Silicon Valley, som skulle ha ägt rum i mitten av maj. Det är bara en i raden av inställda teknikkonferenser de senaste veckorna. 

Andra exempel är mobilmässan i Barcelona som ställdes in efter att ett flertal stora bolag drog tillbaka sin medverkan. Efter det har Facebook FB +0,52% Dagens utveckling meddelat att man hoppar över både sin stora marknadsföringskonferens och utvecklarkonferensen F8.

Både Amazon och Google satte stopp för onödiga resor för sina anställda på tisdagen. Och Amazon har meddelat att tre av bolagets nära 800 000 anställda har smittats av coronaviruset  – två i Italien och en i USA.

I början av veckan uppmanade Twitter och Square sina sammanlagt närmare 10 000 anställda att jobba hemma.

Flera av techbolagen har tiotusentals anställda och ett utbrott skulle kunna få stora effekter på smittspridningen och även kosta dem mycket pengar. 

Det är mer regel än undantag att techbolagens anställda äter lunch i matsalar på de stora högkvarteren i Silicon Valley och Seattle, och den stora ansamlingen av människor gör arbetsplatserna till potentiella riskzoner.

Samtidigt förlorar bolagen pengar och arbetsinsatser och på att ställa in stora konferenser där det ligger omfattande planering bakom. Och även om de tar det säkra före det osäkra när det gäller sina anställda går det inte att veta om det är för mycket eller för lite. 

De senaste dagarna har ett talande citat om läget i världen snurrat runt på Twitter. Det är från 2007, då USA:s hälsodepartementschef Mike Leavitt sa:

”Allting vi gör före en pandemi kommer att verka alarmerande. Allting vi gör efter en pandemi kommer att verka otillräckligt.”

USA har fortfarande testat relativt få personer, så utbrottet kan vara mer utbrett än vad som har bekräftats i dagsläget.

Oavsett så står inte techjättarna och faller med att anställda jobbar hemma och inte reser i tjänsten. Även om det tillfälligt skulle sänka produktiviteten, kan den i förlängningen mycket väl öka för att anställda får mer gjort när de inte störs av kollegor i de stora kontorslandskapen. Och inställda resor sparar både pengar och minskar miljöpåverkan. Flera av bolagen har också egna verktyg för videokommunikation – som Facebook, Google och Microsoft MSFT +2,10% Dagens utveckling

Coronaviruset har även gjort avtryck på till exempel videokonferenstjänsten Zoom som börsnoterades i fjol och i princip har fördubblat sitt aktievärde den senaste månaden.

I det rådande läget vidtar techjättarna åtgärder som utmanar den befintliga arbetskulturen. Behöver man åka till samma stad för att ha en utvecklarkonferens? Är distansjobb i större utsträckning mer effektivt? Är alla affärsresor faktiskt nödvändiga? Oavsett om bolagen behöver anpassa sig mer långsiktigt till en ny verklighet eller inte kan det här komma att vända upp och ner på gamla sanningar.

Läs också: Coronaviruset har techjättarna i sitt grepp – 2 300 miljarder upp i rök

 


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?