1515

Cool Company tar in 25 miljoner – ska giga i Finland

Det snabbväxande ”gig-ekonomi”-bolaget Cool Company tar in 25 Mkr från Verdane Capital. Pengarna ska användas till internationell expansion, med början i Finland. 

Jan Bergstrand, vd och grundare på Cool Company.
Jan Bergstrand, vd och grundare på Cool Company.

Branschen för så kallade egenanställningar växer fort, pådriven av den så kallade ”gig-ekonomin”. I grunden handlar det om att allt fler extraknäcker eller livnär sig på småjobb, som exempelvis Uber-förare, bloggare, eller hantverkare av olika slag.

Ett av de mer tongivande bolagen inom detta område är Cool Company, som grundades av Jan Bergstrand 2010.

”Vi hjälper privatpersoner driva verksamhet utan att ha ett eget bolag. Man anställer sig själv hos oss, och fakturerar sina kunder under vårt namn. Initiativet kan komma antingen från den egenanställde eller från företaget man fakturerar”, förklarar vd:n och grundaren Jan Bergstrand.

Bara i december omsatte vi 25 miljoner kronor.

Cool Companys senaste årsredovisning är inte officiell ännu, men för Di Digital berättar vd:n att bolaget omsatte 176 miljoner kronor under verksamhetsåret som slutade den sista juni 2016. Det är 60 procent mer än under motsvarande period året innan.

”Resultatet är svagt negativt, men tillväxten är stark. Bara i december omsatte vi 25 miljoner kronor”, säger vd Jan Bergstrand.

Nu står det klart att Cool Company fyller på i kassan. Det är riskkapitalbolaget och storägaren Verdane Capital (NTL) som går in med 25 Mkr. Investeringsrundan ger bolaget en värdering på cirka 200 Mkr. Denna siffra kan dock justeras då andelen delvis är knuten till Cool Companys framtida omsättning.

Mega-trenden kring frilansarbete har även börjat visa sig i Norden

”Vi investerade i Cool Company under 2014 och sedan dess har bolaget varje år utvecklats över vår förväntan. Det är tydligt att mega-trenden kring frilansarbete nu även börjat visa sig i Norden”, säger Daniel Ahlstrand på Verdane.

Läs mer: Verdane investerar 3 miljarder i startupbolag

Investeringen innebär att Verdane ökar sin ägarandel till cirka 70 procent av Cool Company. Resterande 30 procent ägs av grundaren Jan Bergstrand. Han uppger att pengarna ska användas till internationell expansion.

Vi drivs av alla nya internetbolag inom den så kallade gig-ekonomin

”Vi finns redan i Norge och ska lansera i Finland i mars. Det närmaste året ska vi in i ytterligare två europeiska marknader”, säger vd Jan Bergstrand.

Bland Cool Companys privatkunder är det vanligt med yrkesområden som it- konsulter, säljare och hantverkare. Bland företagskunderna kan nämnas Ework, samt så kallade staffingbolag som Allegis Group. Man hjälper även TV4:s Youtube-nätverk ENT, med många frilansande så kallade ”influencers” i nätverket.

”Vi drivs av alla nya internetbolag inom den så kallade gig-ekonomin, som ENT Networks eller Uber. Vi ser till att allt går rätt till, det vill säga att lagar och regler följs, skatter betalas och att man är rätt försäkrad”, säger vd Jan Bergstrand.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?